بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

فصلی بودن تولید برخی از محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات کشاورزی غیر از محصولاتی که در محیط‌های کنترل شده مثل گلخانه‌ها پرورش می‌یابد، فصلی است. به همین دلیل گردش نقدینگی در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی یک ساله است.
کد خبر : ۱۸۸۸۴۱

فصلی بودن تولید برخی از محصولات کشاورزی

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی غیر از محصولاتی که در محیط‌های کنترل شده مثل گلخانه‌ها پرورش می‌یابد، فصلی است. به همین دلیل گردش نقدینگی در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی یک ساله است. این مسئله باعث شده در یک مدت کوتاه محصول زیادی به بازار عرضه شود درحالیکه ممکن است تقاضا در آن دوره ثابت بماند. درواقع این عملکرد مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار است که به افت و افزایش قیمت‌ها می‌انجامد. یک راه در کاهش تنش‌های ناگهانی بازار محصولات کشاورزی نگهداری محصولات در انبارها و سردخانه‌ها یا استفاده از آن در صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی افزود: در چند ماه گذشته صنایع تبدیلی به خصوص تولید‌کنندگان رب گوجه‌فرنگی از کمبود محصولات کشاورزی گلایه کردند اما راه غلبه بر چنین مشکلاتی این است که کارخانه‌ها در سراسر کشور از قالب کشاورزی قراردادی استفاده کنند. در این روش کارخانه‌ها و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به یکدیگر خدمات می‌دهند. کشاورزی قراردادی در مورد چغندر و تولید قند رایج بود و در مورد محصولات دیگر مثل گوجه‌فرنگی و رُب هم استفاده می‌شود و تا زمانی که چنین قراردادی وجود نداشته باشد کشاورز نمی‌داند که باید برای چه کارخانه ای و به چه اندازه تولید کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همه واحدهای کشاورزی دست بخش خصوصی است و دولت هیچ واحد کشاورزی را اداره نمی‌کند. دخالت دولت در حوزه تنظیم بازار در قالب دو سیاست مطرح می‌شود که یکی خرید تضمینی است. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت مکلف به خرید تضمینی بعضی محصولات کشاروزی به منظور حمایت از تولیدکنندگان آن است. در خرید تضمینی هزینه تمام شده با یک سود عادلانه که به طور معمول کف قیمت است به تولید کننده پرداخت می‌شود. سیاست دیگر خرید توافقی است. 

طهماسبی در پایان گفت: زمانی که کشاورز نمی‌تواند محصول را به هر دلیلی بفروشد، سازمان تعاونی روستایی یا دیگر سازمان‌های حمایتی محصول را می‌خرند یا تبدیل می‌کنند و در بازار میفروشند اما همیشه در بازار محصولات کشاورزی این مکانیزم عرضه و تقاضاست که اصل و اساس است. دخالت دولت در بازار این محصولات بسیار کم است و تنها در بازار محصولاتی مثل گندم و غلات که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مکلف به خرید تضمینی است، دخالت می‌کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر