بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
رئیس کنفدراسیون صادرات:

در اقتصاد به رشد مثبت نرسیدیم

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: در همه شئون اقتصادی، چه در صادرات چه در واردات و چه در تولید به رشد مثبت نرسیدیم و تقریبا در بعضی موارد رشد منفی بوده و میزان فاصله از رشد مثبت یا صفر هم زیاد بوده است.
کد خبر : ۱۸۸۸۴۲

در همه شئون اقتصادی به رشد مثبت نرسیدیم

به گزارش بورس نیوز، محمد لاهوتی درباره فراز و نشیب های سال 97 اظهار کرد: سال 97 چه از نظر رخدادهایی که در حوزه ارز شاهد آن بودیم، چه از نظر خروج آمریکا سال پرفرازو نشیبی برای اقتصاد ایران بود. سال 97 برخلاف انتظارها سالی متفاوت از سال 96 بود. از سوی دیگر باوجود فشارهای خارجی، تصمیم‌های شتابزده دولت هم به التهاب شرایط کمک کرد. نتیجه این بود که در همه شئون اقتصادی، چه در صادرات چه در واردات و چه در تولید به رشد مثبت نرسیدیم و تقریبا در بعضی موارد رشد منفی بوده و میزان فاصله از رشد مثبت یا صفر هم زیاد بوده است.

وی افزود: ما با چنین وضعیتی سال 98 را آغاز می‌کنیم درحالیکه در حوزه سیاستگذاری ارزی و صادرات و تحریم‌های خارجی هم وضعیت سخت تری خواهیم داشت. فکر می‌کنم در سال 98 دولت سیاست‌های انقباضی را ادامه می‌دهد و به سمت مدیریت بیشتر هزینه کرد ارزی حرکت می‌کند بنابراین سال 98 سال سخت‌تری برای اقتصاد ایران نسبت به سال 97 است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: پیمان‌سپاری ارزی به دغدغه جدی صادرکنندگان تبدیل شده و تا این دغدغه برطرف نشود نمی‌توان انتظار بهبود روند صادرات را داشت. در مصوبه مجلس مسئله ارز به امانت و عدم بازگشت آن به خیانت در امانت ربط داده شده است. با وجود چنین رویکردهایی ورود افراد جدید به صادرات کمتر ممکن است و کسانی که اکنون در این حوزه فعالیت می‌کنند هم سراغ بخش‌های کم خطر تر خواهند رفت. پیامد این وضعیت کاهش صادرات و کاهش تولید است. امیدوارم که پیش‌بینی‌ها و برداشت‌های ما از سال 98 به نوع دیگری رقم بخورد اما شواهد وضعیت سخت تری را نوید می‌دهد.

لاهوتی بیان کرد: ما در کلیات با دولت موافقیم و هیچ مخالفتی با دولت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد نداریم. از نظر ما این مطالبه به حق دولت است و صادرکنندگان هم به طور قطع ارز را به چرخه اقتصاد باز می‌گرداند اما در روش‌ها اختلاف نظر وجود دارد. ما پیشنهاداتی ارائه کردیم اما کمتر از سوی دولت شنیده شده است. در این بخش به همراهی بیشتر دولت نیاز داریم و اینکه صدای بخش خصوصی را بشنود و اصلاحات را براساس واقعیت‌های موجود به مرحله اجرا درآورد و هر برنامه ای را براساس این واقعیت‌ها تنظیم کند. تعامل با بخش خصوصی در شرایط کنونی هم به نفع دولت و هم به نفع صادرات کشور است تا با همکاری هم از شرایط ارزی کنونی به خوبی گذر کنیم. درواقع هم باید منویات دولت برآورده شود و هم صادرات آسیب نبیند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که جلسه‌های متعددی برگزار شده، از ریاست بانک مرکزی و کارشناسان بانک مرکزی تا وزیر صمت و معاونت‌ها همه با بخش خصوصی جلسه برگزار کرده‌اند اما خروجی کار آنچه پیش‌بینی می‌کردیم نبوده است. هم چنان سیاست‌هایی به اجرا در می‌آید که به دغدغه‌های صادرکنندگان اضافه می‌کند. این درحالی است که از محل فروش نفت و ارز نفتی هم در تنگنا قرار گرفته‌ایم بنابراین باید در حوزه صادارت فضا را برای ارز آوری بیشتر فعالان اقتصادی بازتر کنیم. صادرکنندگان نمی‌گویند که ارز را باز نمی‌گردانند، ما با دولت تنها در حوزه مسیر بازگشت و روش‌ها اختلاف نظر داریم.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: واردات کالا توسط صادرکننده یکی از مسائل است. تا حدودی مشکلات در این زمینه برطرف شده و سقف 500 هزار دلار برداشته شده است و میانگین واردات سه سال گذشته و الزام به فعالیت در این حوزه هم رفع شده است اما اصل مطلب واگذاری ارز صادراتی به اشخاص ثالث است و در این زمینه هم چنان با مشکل رو به رو هستیم. همه صادرکنندگان واردکننده نیستند یا نیاز به واردات کالا ندارند چراکه تولیدکننده نیستند.

لاهوتی گفت: بسیاری از صادرکنندگان صرفا به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند ضمن اینکه واردات مثل صادرات یک امر تخصصی است و اینکه همه را ملزم به انجام همه کاری بکنیم، شایسته نیست و بر همه حوزه اثر منفی بر جای می‌گذارد. این درحالی است که اگر امکان واگذاری ارز صادراتی روان شود، صادرکننده بتواند ارز را به واردکننده منتقل کند و ثبت سفارش تسهیل شود، بسیاری از مشکلات صادرکنندگان رفع خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر