بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به دلاری که با گوشت بره سرو می‌شود و کله‌جوشی که برای ریال می‌آید تا شارژ دیگ فولادسازان.
کد خبر : ۱۸۸۸۵۱
حکایت نان‌داغ و گوشت‌بره با کله‌جوش/ تابویی گران در برابر تعظیم اقتصاد
به گزارش بورس‌نیوز، دلار تمام چراغ‌های پیش‌روی خود را سبز کرد و ریال ما را همانند چراغ قرمزی در ته بن‌بست گرفتار کرد که راه پیش نداشته باشد؛ این کاغذ سبز رنگ امروز را به چالش کشید درست همانند گاوچرانی که اینبار بجای گاو، سوار بر خطوط نوسانی در میدان فردوسی جست‌وخیز می‌کند که میدان آن، جیب ماست.

امروز ترسی بر پشت صحنه بازار حاکم شد و آن‌هم تابوی دلار بالای 20 هزار تومان بود؛ بازار کاملا آماده بُعد روانی این مسئله بوده زیرا مردم یک‌بار مرز روانی دلار 20هزارتومانی را برای ساعاتی تجربه کردند و اگر دلار دامنه نوسان 15 را کلید بزند احتمال بلبشو و استارت دلار به آن سوی ابرها وجود دارد و دیگر مردم بجای ایستادن در صف گوشت، به زنبیل در آن صف بسنده کرده و سراغ صف صرافی‌ها می‌روند که نان داغ و گوشت بره اینجاست.

باورش سخت است که دلار سقف قیمتی قبلی را جابه‌جا کند و به استقبال سال آینده رود اما اگر این نوسان در فروردین تشدید شود، کاملا الگویی که در سال 97 اجرایی نشد و اینبار برای سال جاری رقم زده می‌شود.

بورس تعظیم کرد
همبستگی چارت شاخص‌کل و دلار به‌وضوح حاکی از آن بوده که سهم‌های دلاری کاملا برای سرمایه فرش قرمز پهن کرده و رشد این سهم‌ها شاید باردیگر احساس شود اما شاید بتوان اینگونه گفت که با این قیمت دلار به هیچ عنوان نباید سهم خود را به ریال تبدیل کرد.
بر اساس آمار شرکت‌ها بسیاری از سهم‌ها با قیمت 4200 تومانی بوده و بورس نسبت به سایر بازارها 10ها درصد به سهامدارانش بدهکار است . بنابراین با عدم فروش سهام ارزنده خود، از بازار سرمایه باید حمایت کرد البته می‌توان گفت که مفت نفروشید زیرا فضا برای بازار محیا شده است.

دلار کوره‌ها را شارژ کرد
آمارهای بورس‌کالا حاکی از آن بوده که حرکت جریان پول به سمت فولادی‌ها همانند داغ شده زیرا تجربه سرمایه نشان داد که با جهش دلار ، سرمایه باید ارزش فعلی خود را حفظ کند و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع تا آرام‌گرفتن رشد قیمت دلار ادامه‌‌دار خواهد بود زیرا کاملا این روند و شکل بازار مطابق با اوایل مهر است اما اینبار بازار از دلار جهانگیری و نیمایی و البته شمش‌های سرقینی و دستورات شریعتمداری در امان است.

شایعه در شهر
گفته شده که افزایش سرمایه یکی از شرکت‌های خودروسازی حداقل 700 درصد خواهد بود و البته غیرمعقول نیست؛ چراکه خودروهای پیش‌فروش و عدم تحویل و تلمباری از سفارشاتی که حتی سازمان حمایت، سازمان بازرسی و ... نتوانسته‌اند این غول‌ها را پاسخگو کنند در افزایش سرمایه این شرکت‌ها دیده می‌شود ؛ اگر افزایش سرمایه این شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها عملیاتی شود، میزان این افزایش سرمایه حداقل 700 درصد و حتی بالاتر خواهد بود.
اگر از نظر قانونی افزایش سرمایه «خودرو» محقق شود، قطعا افزایش سرمایه با این درصد بر قیمت سهام آنها تاثیرگذار خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر