بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
بر اساس گزارشات و برآوردهای بانک «ایران زمین»، دست یابی به سود خالص چندان دور از دسترس نیست؛ تنها منوط به یک شرط و اجرای یک برنامه است.
کد خبر : ۱۸۸۸۷۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بانک «ایران زمین» یکی دیگر از بانکهایی است که مشمول ماده 141 قانون تجارت است.

سرمایه‎های جدید در زمین این بانک / «وزمین» از سودآوری سخن می‎گوید

این بانک 4000 میلیارد ريالی، بر اساس صورتهای مالی سال 96، بیش از 2644 میلیارد ريال زیان انباشته دارد و طی عملکرد 9 ماهه سال 97 میزان آن به 11414 میلیارد ريال افزایش یافت.

از همین رو، به فکر افزایش سرمایه فرو رفت و این موضوع را به جریان انداخت تا علاوه بر بالا بردن سطح نسبت کفایت سرمایه، بتواند خود را از شمولیت این ماده قانونی رهایی بخشد. بر همین اساس، افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را به جریان انداخت تا به سرمایه 8000 میلیارد ريالی دست یابد.

نسبت کفایت سرمایه در صورت عدم افزایش سرمایه تا سال 98 به منفی 3.3 خواهد رسید؛ ولی با ورود سرمایه جدید، این رقم به مثبت 0.04 میرسد.

چند نکته در گزارش توجیهی افزایش سرمایه «وزمین» به چشم میخورد که قابل تأمل است.

1. طبق مفروضات پیشبینیها، سالانه 10 هزار میلیارد ريال هزینه تکمیل پروژههای تملیکی تا زمان فروش لحاظ شده که رقم عجیبی است و بیشتر به یک اشتباه تایپی شبیه است. به طور کلی، علت ایجاد پروژههای تملیکی و ضرورت تکمیل آنها، قبول تعهدات سپردههای تعاونی اعتبار مولی الموحدین و تسویه مطالبات ایجاد شده از این محل با دریافت داراییهای تعاونی مذکور صورت گرفته است. از آنجایی که داراییهای انتقالی عمدتا به صورت املاک بوده که بدون صرف مخارج بهسازی و تکمیل، قابلیت فروش به قیمت مناسب را ندارد، بنابراین مبلغ 10 هزار میلیارد ريال برای بهسازی و تکمیل آنها در نظر گرفته شده است. در حالت عدم افزایش سرمایه، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژههای شرکت از محل وجوه دریافتی از بانکها با نرخ 20 % تأمین میگردد که هزینه بالایی را به همراه خواهد داشت.

2. این بانک براورد کرده در سال 98 بالغ بر 43 میلیارد ريال سپرده جدید با نرخ 20 درصد جذب کند و در طرف دیگر، 80 میلیارد ريال تسهیلات جدید اعطا کند.

سرمایه‎های جدید در زمین این بانک / «وزمین» از سودآوری سخن می‎گوید

3. بر اساس پیش بینیها، سهم بانک از درآمدهای مشاع با وجود اعمال افزایش سرمایه، همچنان تا سال 99 منفی خواهد بود. اما نکته جالب توجه این است که با رشد بالای سایر درآمدهای غیرمشاع، جمع درآمدها مثبت شده است. بر این اساس، در سال 98 باید چشم انتظار شناسایی سود در «وزمین» باشیم.

سرمایه‎های جدید در زمین این بانک / «وزمین» از سودآوری سخن می‎گوید

4. نکته دیگر، قیمت کنونی هر سهم «وزمین» است که در محدوده 1000 ريال معامله میشود. بنابراین، در صورت اعمال افزایش سرمایه، قیمت تئوریک هر سهم در ارقام نازلی قرار میگیرد که میتواند برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و دید پیش بینیها و مفروضات بانک «ایران زمین» تا چه حد رنگ واقعیت میگیرد! در هر صورت امید سهامداران این شرکت در شرایط کنونی و در گام اول، ورود سرمایههای جدید است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر