بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
در پی انتشار خبر استعفای آقای ظریف از وزرات امور خارجه، بورس تهران برخلاف سایر بازارها، به شدت واکنش نشان داد و از همان ابتدا تن‎پوش قرمز بر تن کرد. این شدت واکنش جای سوالات بسیاری است که شاید جوابی برای آن نتوان یافت.
کد خبر : ۱۸۸۹۶۱

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت 2081 واحدی، به خبر استعفای آقای ظریف واکنش تندی نشان داد. شاید برخی این مسأله را به منزله پایان برجام و آغاز دور جدیدی از تنشهای سیاسی میدانند. در هر صورت، تنها بازار سهام بود که به این خبر واکنش نشان داد و بازارهای سکه و طلا به روند صعودی خود ادامه دادند. البته بازار ارز اندکی افت نسبت به روز گذشته داشت که علت آن را میتوان به راه اندازی بورس ارز نسبت داد. با توجه به ساختاری که برای آن ترسیم شده، سیستم بازار ارز را به طور کلی تغییر میدهد و میزان عرضه و تقضا شفاف و مشخص میشود. همچنین ورود و خروج بانک مرکزی و صرافیها تسهیل و شفاف میگردد و به نوعی بانک مرکزی میتواند تا حد زیادی بر بازار ارز حکمرانی کند. ظاهرا شرکت فرابورس ایران سهم 20 درصدی از بورس ارز دارد و در بستر این بازار راهاندازی میشود.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در هفتمین روز اسفند ماه، غالب نمادها قرمز رنگ بودند و تنها 175 نماد با رشد قیمت همراه شدند. به این ترتیب، بازدهی ماهانه شاخص کل به 1.3 درصد افت کرد.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در حالی که «ذوب» 4 درصد از کل حجم معاملات امروز را از آن خود کرده بود، نماد تازه وارد «افق» با ثبت معاملاتی به ارزش 383 میلیارد ريال، 6 درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داد. این سهم تا به امروز با وجود ریزش صف خرید در پنجمین روز معاملاتی، بازدهی 38 درصدی را عاید سهامداران صبور خود کرده است.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در میان نمادهای حاضر در بازار، طی معاملات امروز، «خمهر» پس از برگزاري مجمع عمومي فوقالعاده و تصویب افزايش سرمايه 125 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها، با رشد قیمتی 19 درصدی بازگشایی شد. «وسدید» که بحث ورشکستگی زیرمجموعه خود (فسدید) را به دنبال خود میبیند، بازدهی بیش از 17 درصدی را ثبت کرد.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در طرف مقابل، نمادهای بازار پایه‎ای «واحصا»، «شمواد» و «وثخوز» زیان‎بارترین سهمهای روز بودند. این در حالیست که تا چندی پیش نمادهای بازار پایه در صدر لیست پربازده‎ترینها قرار داشتند اما با اعمال تغییرات جدید در این بازار طی کمتر از 2 ماه آینده، ورق برای نمادهای این بازار برگشت.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در میان صنایع، «استخراج سایر معادن» با ثبت رشد 4 درصدی شاخص خود، بهترین عملکرد را داشت و گروه «قند و شکر» که با ممنوعیت صادرات قند حاصل از شکر سفید مواجه شده‎اند، در رتبه دوم قرار گرفت. صنایع «حمل و نقل»، «محصولات کاغذی» و «پیمانکاری صنعتی» ضعیف‎ترین عملکرد را ثبت کردند و با افت شاخص مواجه شدند.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

در بررسی حجم معاملات روزانه و نسبت آن با میانگین، باز هم پای «وسدید» به میان میآید. این سهم امروز 34 برابر حد متوسط خود مبادله شد. سهام «سدبیر» نیز 23 برابر میانگین خود بین تالارنشینان حافظ داد و ستد شد و در لیست حجمهای مشکوک قرار گرفت.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

از نگاه کلی‎تر، صنعت «محصولات غذایی» حجم معاملاتی بیش از 53 برابر میانگین خود داشت و گروه «محصولات شیمیایی» پا به پای آن در حرکت است و جایگاه دوم را در این رتبه‎بندی دارد.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

اما نگاهی به فعالیت حقوقی‎های بازار سرمایه میاندازیم. جایی که برآیند خروج حقوقیها در «پترول» بیش از 25 میلیون سهم بود و در صدر لیست کاهش مالکیت حقوقیها ایستاد. «وتجارت» و «وسکاب» نیز مورد غضب این قشر قرار گرفتند.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

از سویی دیگر، برآیند ورود حقوقیها نماد باز هم نماد «وپاسار» را نشانه رفته است؛ شرکتی که تا چندی دیگر مزایده بلوک آن انجام میگیرد. یکی دیگر از سهمهای بازار که چندی است در کانون توجهات قرار گرفته، «فملی» است. این نماد در بهمن ماه جهش فوق العاده در درآمدزایی داشته و نسبت به دی ماه و رشد 212 درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب، طی دوره 11 ماهه بسیار به مبلغ فروش دوره 12 ماهه سال 96 نزدیک شده است و امید میرود با ادامه این روند در اسفند ماه، شاهد ثبت ارقامیتازه در درآمدهای عملیاتی این غول معدنی باشیم.

یک روز یک گزارش / حقوقی‎ها به «پترول» نه گفتند

پیش بینی بازار فردا

با توجه به انتشار اخباری امیدوارکننده از بازگشت جناب ظریف به دولت و فروکش کردن هیجانات ناشی از آن، انتظار میرود بازار سهام در معاملات فردا شروعی آرام اما در محدوده منفی داشته باشد و خبری از شدت تقاضا برای فروش نباشد و به مرور زمان از سرخ رنگی نمادها کاسته شود. از طرفی، امروز تقاضا برای محصولات فولادی امروز در بورس کالا تب و تاب بالایی داشت و نرخ شمش فولاد خوزستان رشد 24 درصدی را ثبت کرد. به علاوه، وضعیت محصولات پتروشیمینیز به همین صورت بود و شاهد افزایش قابل توجه قیمت و حجم تقاضا بودیم. این دو مورد که در معاملات امروز در سایه قرار گرفت، انتظار میرود اثر خود را در معاملات فردا بروز دهد. هر چند که در آخرین روز کاری بورس در هفته جاری قرار داریم و طبق روال همیشگی، معاملات به واسطه دو روز تعطیلی پس از آن، اندکی به ورطه احتیاط کشیده میشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
امروز در بازار دوم فرابوزرس انجام می شود؛

عرضه 5درصد از سهام «بزاگرس»

بر اساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار؛

چدن‌سازان مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی را اخذ کرد

با صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفت؛

افزایش سرمایه 1.890 درصدی «وسدید»/ خروج شرکت از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
این بازار سرمایه ما هم که منتظر بهانست که از جال بره اینهم شد بازار