بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

اتاق بازرگانی نیازمند جوان‌گرایی/ رواج خودتحریمی در داخل کشور

عضو اتاق بازرگانی گفت: همان‌طور که از 8 سال دفاع مقدس با رشادت‌ها و توانایی‌های جوانان کشور سربلند شدیم پیروزی در جنگ اقتصادی موجود در کشور نیز نیازمند فرماندهان جوان خواهد بود بنابراین باید جوان‌گرایی در اتاق بازرگانی رواج یابد.
کد خبر : ۱۸۹۰۰۴

اتاق بازرگانی نیازمند جوان‌گرایی/ رواج خودتحریمی در داخل کشور

به گزارش بورس‌نیوز، سال‌هاست که بنا به دلایلی همچون زیان‌های انباشته شرکت‌های دولتی و اتلاف منابع دولتی توسط این بخش گرایشی نسبت به بخش خصوصی در همه کشورها ایجادشده در ایران نیز باوجوداینکه ازدهه۵۰تاکنون مهم‌ترین مسئله اقتصادی، تعریف صحیح نقش دولت در اقتصاد بوده امابه دلیل گستردگی میزان تصدی دولت همچنان بخش خصوصی به سهم واقعی خود دست نیافته است.

در این خصوص گفت‌وگوی علی امین کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران با خبرنگاربورس نیوزرا در ذیل می‌خوانید.

-اتاق بازرگانی باید چه نقشی در اقتصاد ایران ایفا کند؟

امین:اتاق بازرگانی صدایبخش خصوصیبوده اما متأسفانه وجود مشکلاتی در دوره گذشته موجبات دولتی شدن این نهاد را فراهم کرده است.

بر اساس قانونهیات نمایندگاناتاق تهران متشکل از 40 نفر فعال بخش خصوصی و 20 نفر از میان دولتی‌ها بوده که این افراد باید صلاحیت لازم برای فعالیت در این زمینه را داشته باشند که در ادوار گذشته نمایندگان بخش دولتی فعالیت‌های اتاق بازرگانی را به سمت دولت هدایت کرده‌اند.

-ارتباط بخش خصوصی با دولت باید چگونه باشد؟

امین :بخش خصوصی باید بادولت باحالت جنگندگی و بر اساس حفظ منافع و مصالح اعضای اتاق تعامل کند که دولت اعضای هیات نمایندگان را در مسیر دولتی شدن قرار ندهد.

باید در خصوص عملکرد کسانی که در حال حاضر در اتاق بازرگانی فعال هستند و برای عضویت در دوره بعد نیز داوطلب شده‌اند و شعار مطابقت عملکرد با کارنامه خود را نیز سر می‌دهند بررسی شود.

باید دید که آیا این افراد در اتاق‌های بازرگانی مشترک کاری انجام داده‌اند؟ اما شواهد حاکی از ضعیف بودن عملکرد این افراد بوده به همین دلیل بنده با شعار با تعامل سازنده با مجلسقانوناتاق را عوض کنیم وارد اتاق بازرگانی خواهم شد.

اتاق بازرگانی باید به‌طور قانونی صدایبخش خصوصیدر کشور باشد اما متأسفانه در سال‌های گذشته در این خصوص قانونی تصویب نشده است.

متأسفم از اینکه اتاق بازرگانی به‌جای اینکه صدای بخش خصوصی باشد منشأ تعامل با دولت بوده و تاکنون نتوانسته به‌خوبی از مصالح اعضا دفاع کند.

-آیا راهکاری برای ایجاد اتاق بازرگانی غیرسیاسی و غیردولتی در آینده وجود دارد؟

امین:ایجاد اتاق بازرگانیغیردولتیامری سخت ولی امکان‌پذیر بوده که بستگی به ارکان اتاق دارد.

باید پیشکسوتان بازرگان، صنعتگر، تولیدکننده و...باید بجای مدیریت در مسندهای مشورتی قرار بگیرند .

همان‌طور که از 8 سال دفاع مقدس با رشادت‌ها و توانایی‌های جوانان کشور سربلند شدیم پیروزی در جنگ اقتصادی موجود در کشور نیز نیازمند فرماندهان جوان خواهیم بود بنابراین بایدجوان‌گراییدر اتاق بازرگانی رواج یابد.

افکار پیشکسوتانی که تاکنون در اتاق بازرگانی فعال بوده‌اند پاسخگویجنگ اقتصادینیست بنابراین حضور جوانان مبتکر در شرایط فعلی الزامی است.

در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری نیز بر جوان‌گرایی تأکید داشته‌اند از سویی دیگر در شرایط فعلی اتاق بازرگانی نیاز به جسارت و جنگندگی دارد که این جسارت در پیشکسوتان وجود ندارد.

اتاق بازرگانی نیازمند جوان‌گرایی/ رواج خودتحریمی در داخل کشور

-برنامه شما برای حضور پررنگ‌تر جوانان در اتاق بازرگانی چیست؟

امین:حضور جوانان و بهره‌مندی از علم ، دانش و تخصص آن‌ها موجبات رشد کرسی‌ها، تشکل‌ها،کمیسیون‌ها، اتاق‌های داوری و اتاق‌های مشترک را در اتاق بازرگانی فراهم می‌کند.

اتاق بازرگانی باید به‌جای افتخار به میانگین سنی بالا به میانگین سنی جوان افتخار کند.

-در شرایط فعلی که اتاق بازرگانی به سهم واقعی خود در اقتصاد دست نیافته بازرگانان یا فعالان بخش خصوصی با چه آسیب‌هایی مواجه شده‌اند؟

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده شاید میزان مشارکت درانتخاباتاین دوره نسبت به دوره قبل کاهش یابد که این امر نشان می‌دهد اتاق بازرگانی نتوانسته صدای بخش خصوصی باشد و نقش مطالبه گری را ایفا کند بلکه تاکنون به دلیل ویژگی مُجاب شو بودن اتاق، ضررهای زیادی شامل حال بازرگانان شده است.

چرا باید ارز 4200 در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد و یا برخی از صادرکنندگان ارز را وارد کشور نکنند اگر قرار است که ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای گروه اول اختصاص یابد باید برای همه این قانون در نظر گرفته شود اما بازرگانان کشور نتوانستند از این مزیت استفاده کنند اما از سویی دیگر عده‌ای خاص از فعالان اتاق بازرگانی از آن بهره‌مند شدند.

در شرایطی که بازرگانان کشور به دلیل کمبود تولید با مشکلاتی در امنیهوارداتمواجه هستند اتاق بازرگانی تبدیل به اتاق فکری برای عده خاص شده اما این انحصارگرایی باید شکسته شود.

برای شکستن انحصارگرایی موجود در اتاق بازرگانی چه راهکاری در نظر دارید؟ باید محدودیت‌های موجود از بین برود و افراد چیزی نیز وارد این نهاد شوند و کارنامه اعضای سابق نیز جهت ورود دوباره به اتاق بازرگانی موردبررسی قرار گیرد.

در حال حاضر سیستم بانکی کشور با مشکلات ناشی ازنقدینگیدست‌وپنجه نرم می‌کند اما در اتاق بازرگانی اقداماتی جهت جذب این نقدینگی باهدف حمایت از بخش خصوصی یا صنایع پایین‌دستی انجام‌نشده است.

- آیا تاکنون دولت همکاری‌های لازم را با بخش خصوصی به عمل‌آورده است؟

امین:نمی‌توانیم گفت که بخش خصوصی نباید با دولت ارتباط داشته باشد زیرا دولت کارفرمای بخش خصوصی محسوب می‌شود اما بیماری‌های موجود در اقتصاد ناشی ازحاکمیت دولت بر اقتصاداست.

هیات نمایندگان اتاق تهران نماینده 18هزار عضو و کارت بازرگانی بوده اما باید بررسی شود که آیا این نهاد در پی پاسخگویی به درخواست‌ها و نیاز این افراد بوده است یا خیر؟

بخش خصوصی باید با دولت تعامل برد - برد برقرار کند که این امر به‌شرط تغییر قاعده لابی‌گری و قانون اتاق امکان‌پذیر خواهد بود.

-به نظر شما دلیل عدم مشارکت بسیاری از اعضای اتاق در انتخابات سال‌های گذشته چیست؟

امین:با توجه به اینکه اتاق بازرگانی در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری را برای فعالین بخش خصوصی انجام نداده بسیاری از اعضا نیز تمایلی به مشارکت در انتخابات نخواهند داشت که این امر عاملی برای افزایش تعداد رأی‌های خاموش محسوب می‌شود.

در سال‌های قبل بسیاری از افراد که واجد شرایط نبودند نیزکارت بازرگانیدریافت کردند که این امر حواشی‌ای را در فضای مجازی نیز به همراه داشت. راهکار موردنظر شما کنترل صدور کارت بازرگانی برای افراد چیست؟ در جهت جلوگیری از انتشار کارت‌های بازرگانی پیرزنی باید اعتبار سنجی لازم باهدف شناسایی تجار انجام شود که در این زمینه قانون موجود نیازمند اصلاح است.

-نماینده واقعی بخش خصوصی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

امین:در ابتدا باید تعریف دقیقی از بخش خصوصی تعیین شود سپس مشکلات موجود در این بخش برطرف شوند.

در سال‌های اخیر باوجوداینکه نهادهایی همچون بانک‌ها، بیمه‌ها و سازمان امور مالیاتی مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده‌اند اما فعالان اتاق بازرگانی در راستای رفع این مشکلات اقدامی انجام نداده‌اند.

در حال حاضرصنایع کوچکو متوسط کشور از بین رفته‌اند و آمار تولید ناخالص ملی صنایع بزرگ نیز تغییرات زیادی را تجربه نکرده اما اتاق بازرگانی در جهت رفع مشکلات این صنایع اقدامی انجام نداده به‌عنوان‌مثال حتی دولت نیز درزمینهٔ رفع مشکلات معدن طرح‌هایی را در نظر گرفته که به‌تبع آن این بخش از اقتصاد کشور از دلالیسم اقتصادی خارج شود اما اتاق بازرگانی توجه ای به این بخش نشان نمی‌دهد.

- برای رفع مشکلات صنایع کوچک کشور چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

سیستم بانکی کشور به‌رغم مواجه با حجم انبوهی ازنقدینگیبازهم تسهیلاتی به سرمایه در گردش صنایع متوسط و کوچک ارائه نمی‌دهد بنابراین باید از ظرفیت بانک‌های خارج از کشور استفاده شود که این امر امکان‌پذیر است.

با توجه به مشکلات مالیاتی و محدودیت‌های ناشی از آن همچون ممنوع‌الخروج شدن بازرگانان کشور می‌توان گفتخودتحریمینیز در داخل کشور رواج یافته است.

چندی پیش پس از انجام پیگیری‌های لازم سقف بدهی اعضای حقوقی اتاق بازرگانی افزایش یافت که این امر یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق بازرگانی در سال‌های گذشته محسوب می‌شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر