بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور دچار رانت بوده اما امیدواریم که حمایت شرکت‌های وابسته از اصلی‌ها به قانون تبدیل شود اما در حال حاضر به دلیل افزایش زیان انباشته خودروسازی این شرکت‌ها مجبورند که از راه‌های گریز استفاده کنند.
کد خبر : ۱۸۹۰۲۰

به گزارش بورس نیوز، در روزهای اخیر شرکت توسعه سرمایه رادین اقدام به عرضه بلوک ۱.۰۹ درصدی خساپا شامل ۴۳۰ میلیون و ۵۶۰ هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۳۷۵ تومان و ارزش ۱۶.۱ میلیارد تومان کرد که در نهایت این بلوک توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه و از سوی کارگزاری بانک پاسارگاد و سرمایه گذاری رنا خریداری شده که پیش از این مالک بیش از 1.6 درصد سهام سایپا بود در مقابل سایپا نیز حدود 47 درصد سهام سرمایه گذاری رنا را در اختیار دارد بنابراین می توان گفت این داد و ستد کاملا درون گروهی و به نوعی از این جیب به آن جیب بود.

در این خصوص علی حیدری کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: این اتفاقات درون گروهی در اقتصاد سالم رایج بوده بنابراین شکل گیری آن در اقتصاد ایران نیز اقدامی مطلوب به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد سالم هر شرکت سهامی شرکت های وابسته به خود را دارد، افزود: شرکت های وابسته در صورت افزایش یا کاهش آنی قیمت شرکت اصلی بعنوان تعدیل کننده قیمت سهام نقش خودرا ایفا می کنند.

حیدری با بیان اینکه در ایران قانون مشخصی در خصوص حمایت شرکت های جانبی به صورت بلوکی و غیربلوکی از شرکت‌های اصلی وجود ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایفای نقش شرکت‌های وابسته نشان‌دهنده سود حاصل از تورم است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر خرید ها انجام شود یا سهم را نگه دارند حاشیه سود بیشتری نصیب کارخانه های خودروسازی می شود اما در صورت ادامه روند فعلی تا پایان سال جاری زیان انباشته این خودروسازی ها افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد رابین هودی در کشور حاکم است، ادامه داد: برهمین اساس تقسیم عدالت بین اقشار مختلف جامعه به شیوه های عجیب و غریبی تقسیم می شود اما در اقتصاد سالم وجود شرکت های جانبی بعنوان حامی شرکت های اصلی الزامی است.

حیدری با بیان اینکه براساس قانون نیز این شرکت مجاز به حمایت از شرکت های اصلی در صورت کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت سهام هستند، گفت: در صورت افت قیمت سهام شرکت‌ها قیمت سهم مربوطه را جمع می کنند اما به تبع افزایش قیمت سهام از طریق تزریق سهم تعدیل ایجاد می کنند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط فعلی اقتصاد کشور دچار رانت بوده اما امیدواریم که حمایت شرکت های وابسته از اصلی ها به قانون تبدیل شود اما در حال حاضر به دلیل افزایش زیان انباشته خودروسازی‌ها این شرکت‌ها مجبورند که از این راه‌های گریز استفاده کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حساب ویژه این سرمایه‌گذار بر خودرویی‌ها؛

درآمد حاصل از سود "ورنا" ۸۹ درصد منفی شد

کارشناس بازار‌سرمایه درگفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

سیگنالی تورمی حاصل مدیریت ضعیف دولتی

ارسال نظر