بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
یکی از زیرمجموعه‎های بانک «دی» که با وجود صرف 21 میلیارد تومان به عنوان بهای تمام شده خرید، سودآوری چندانی به همراه ندارد، «کارگزاری بانک دی» است.
کد خبر : ۱۸۹۰۸۰

تکیه «دی» بر «دماوند» / جایگاه کوچک «کارگزاری بانک دی» در این بانک

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بانک «دی» چندین شرکت را تحت تملک خود دارد که بررسیها نشان میدهد به جز شرکت «توليد نيروي برق دماوند»، سایر زیرمجموعهها درآمدهای چندان چشمگیری عاید این بانک نمی‎کنند.

تکیه «دی» بر «دماوند» / جایگاه کوچک «کارگزاری بانک دی» در این بانک

یکی از زیرمجموعههای بانک «دی» که با وجود صرف 21 میلیارد تومان به عنوان بهای تمام شده خرید؛ مالک 98 درصدی آن است ولی سودآوری چندانی به همراه ندارد، «کارگزاری بانک دی» است.

در آخرین رتبه بندی شرکتهای کارگزاری، نتوانسته حتی در زمره 20 شرکت برتر جای گیرد و جایگاه 27اُم به نام «کارگزاری بانک دی» ثبت شده و سهم آن از ارزش کل معاملات سال جاری تا پایان دی ماه، کمتر از یک درصد است. این شرکت در معاملات الکترونیکی چندان موفق عمل نکرده و از این حیث، با سهم 0.8 درصدی، در جایگاه 30اُم قرار می‏گیرد.

این شرکت در سال 96 فقط 1.8 میلیارد تومان درآمد برای این بانک داشته است. برای درک کوچکی این رقم کافی است نگاهی به درآمد شرکت «کارگزاری بانک پاسارگاد» با سرمایه برابر بیندازیم. بانک «پاسارگاد» که 49 درصد سهام «کارگزاری بانک پاسارگاد» را به بهای تمام شده 8.8 میلیارد تومان در اختیار دارد، درآمد 1.9 میلیارد تومانی را کسب کرده است.

از سوی دیگر، اگر بانک «دی» سرمایه خود در این شرکت را در بانکی دیگر سرمایهگذاری مینمود، قطعا درآمد بیشتری کسب میکرد. در صورتی که 21 میلیارد تومان بهای تمام شده خرید این کارگزاری در حساب بانکی با سود 20 درصد نگهداری می‌گردید، در پایان سال 4.2 میلیارد تومان درآمد شناسایی می‎شد.

«کارگزاری بانک دی» با سرمایه 20 میلیارد تومانی، تنها 9 میلیارد تومان سود انباشته دارد؛ البته تا سال 94 در باتلاق زیان فعالیت میکرد و با زیان انباشته مواجه بود.

یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات این شرکت، تسهیلات مالی دریافتی است. طبق آخرین اطلاعات موجود، بیش از 32 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده که این رقم به تنهایی 72 درصد از کل بدهیها را شامل میشود. این میزان تسهیلات، 5 میلیارد تومان هزینه مالی به بار آورده که همین یک قلم به تنهایی کل درآمد سرمایه گذاریها را در خود غرق کرده است.

نکته دیگری که به چشم میخورد کاهش 13 درصدی درآمدهای عملیاتی در سال مالی 96 نسبت به سال مالی 95 است. این موضوع در کنار افزایش 4 درصدی بهای تمام شده موجبات افت 26 درصدی سود خالص را فراهم کرد. به این ترتیب، حاشیه سود «کارگزاری بانک دی» به 47 درصد تقلیل یافت.

تکیه «دی» بر «دماوند» / جایگاه کوچک «کارگزاری بانک دی» در این بانک

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، درآمدهای عملیاتی و سودناخالص در سال 96 افت داشته و گام در مسیر نزول گذاشته است. این شرکت کارگزاری در حالی به 8.5 میلیارد تومان سود ناخالص در سال 96 رضایت داده که رقیب دیگر آن، «کارگزاری بانک پاسارگاد» 150 میلیارد ريال سود ناخالص شناسایی کرد.

البته از این نکته نیز نباید گذشت که 6 ماهه منتهی به مرداد سال 97 در شرایط نسبتا مطلوبی سپری شده و 13 میلیارد تومان، درآمد مدت مذکور بوده و سود خالص را به نزدیکی سال 96 رسانده است.

در مدت مذکور حدود 3.2 میلیارد تومان درآمد کارمزد عاید «کارگزاری بانک دی» شده که رقم چندان دندان‎گیری نیست. به علاوه، این رقم با میزان حقوق پرداختی به کارکنان برابری میکند. بیشرین محل درآمدزایی با 8 میلیارد تومان، حق الزحمه مدیریت صندوق سرمایه گذاری است. از اوراق بهادار و سپردههای بانکی نیز 1.7 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

این کارگزاری بابت تبلیغات در یکی از روزنامههای اقتصادی کشور مبلغ 398 میلیون تومان پیش پرداخت داشته است. حال سوال این است با توجه به درآمد حاصل از فعالیتهای عملیاتی، صرف این میزان هزینه به عنوان پیش پرداخت مقرون به صرفه بوده است؟! قطعا رقم پرداختی بیش از 398 میلیون تومان بوده است.

در مجموع میتوان گفت این شرکت کارگزاری چندان در عرصه بازار سهام موفق عمل نمی کند و آن‎چنان که باید و شاید نقش پررنگی ندارد. به این ترتیب، بانک «دی» از این زیرمجموعه خود خیر چندانی نمیبیند و تمام بار درآمدهای سرمایه‎گذاری بر دوش «دماوند» است!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردین آقا بزرگی
United States of America
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
مطالب شما سراسر کذب است
کارگزاری دی بهترین کارکزاری در بین بانکهای خصوصی است
مهدی بیات منش
United States of America
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
متن سخیف بی ارزش و بسیار ساده انگارانه است
دی بسیار کارگزاری بزرگ و قوی است
ما طی سال آینده با کارگزاری های تراز اول رقابت خواهیم کرد
سامان حسنی
Netherlands
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
اگه به شرکت مادرشون، «بانک دی» رفته باشن که نباید خیلی اوضاع کارگزاریش هم اوکی باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
بابا دستتون درد نکنه. شما چقدر باحالید که کامنت مخالفتونم منتشر می کنید و این دوستان چه باحالن که اینطوری جواب میدن. کلا همه باحالا دور هم خوشینا
محمد جمالی
Netherlands
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
اینا بانکشون ورشکستست از خودشون چه انتظارایی دارید. کاش این دوستان کمی از گذشته درس می گرفتن و با پول و سرمایه مردم بازی نمی کردن. کاش این گزارش ها را نهاد های بالادستی هم مطالعه کنن و به داد سهامدار و مردم برسن
کارشناس بازار سرمایه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
ابتدا تشکر از رسانه های که به دنبال شفافیت در بازار سرمایه هستند فقط خواهشم این هست از رسانه قدیمی بورس نیوز که بررسی کنند؛ وضعیت ورشکستگی بانک دی و مسائل پیش روی این بانک بر روی عملکرد کارگزاری بانک دی بعنوان سهامدار عمده این کارگزاری اثر داشته است؟
محمد جمالی
Netherlands
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
اینا بانکشون ورشکستست از خودشون چه انتظارایی دارید. کاش این دوستان کمی از گذشته درس می گرفتن و با پول و سرمایه مردم بازی نمی کردن. کاش این گزارش ها را نهاد های بالادستی هم مطالعه کنن و به داد سهامدار و مردم برسن
مشتری زخم خورده از کارگزاری بانک دی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
با سلام
آقای بزرگی،
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
شما اگر هنرمند بودید در ابتدا هنر مشتری مداری و رفتار مناسب را به اتوبوسی از همکاران خود که از کارگزاری بانک آینده آوردید،آموزش میدادید.
شما خود سرمنشا تمام دروغهایی هستید که ما مشتریها طی یکسال گذشته از شما شنیدیم و باعث مهاجرت خیل کثیری از مشتریان به کارگزاریهای دیگر شدید.شما اصلا مدیریت بلد نیستید.