بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
در شرایطی که تورم بالایی در سطوح مختلف صنایع و اقتصاد رسوخ کرده، برخی صندوق‎ها عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشتند و با سیاست‎های اشتباه متحمل زیان شدند.
کد خبر : ۱۸۹۱۱۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، صندوقهای سرمایهگذاری با توزیع مناسب سرمایه و تخصیص بهینه منابع، دستیابی به رشد بلندمدت و مداوم اقتصادی را مهیا میسازد. اهمیت صندوقهای سرمایهگذاری از این جهت است که سرمایهها را از سطح بازار جمع آوری میکند و با قدرت نقدینگی بالای خود، ضمن کاهش ریسک، بازهی مطلوب و بالاتر را برای سرمایه‌گذاران فراهم میکنند.

سرمایه‎هایی که آب شدند / صندوق‎های زیان‎ده را بشناسید

اما نگاهی به وضعیت صندوقهای سرمایهگذاری نشان میدهد که اغلب آنها مالکان و سرمایه گذاران خود را خشنود کرده اند و سرمایهها افزوده اند که در گزارش قبلی آبسیم به صورت جامع بهترینها رتبه بندی شدند.

اما در همین شرایط، برخی صندوقها عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشتند و با سیاستهای اشتباه متحمل زیان شدند و سرمایههای دارندگان صندوق را به مخاطره انداختند.

در حالی که شاخص بورس تهران در بازده زمانی ماهانه 2.5 درصد رشد داشته، 20 صندوق زیر زیان شناسایی کردهاند. صندوق «یکم نیکوکاری آگاه» در یک ماه اخیر 5.6 درصد بازدهی منفی به همراه داشته و از این حیث در جایگاه اول جدول بدها قرار گرفت. خالص ارزش هر واحد سرمایهگذاری (NAV) در این صندوق حدود 2.3 میلیون ريال است. البته از آغاز فعالیت تاکنون بازدهی 303 درصدی را تجربه کرده است. «صندوق مشترک نیکواری ندای امید» و «اختصاصی بازارگردانی آینده‎نگر» در ردههای دوم و سوم ایستاده‎اند.

سرمایه‎هایی که آب شدند / صندوق‎های زیان‎ده را بشناسید

بازده 6 ماهه شاخص کل بورس 21.5 درصد بود اما 8 صندوق در این مدت نتوانستند عملکرد رضایت‎بخشی داشته باشند و صندوق‎های‎شان رنگ سرخ به خود گرفت. صندوق «اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش» 20.4 درصد افت کرد و با اختلاف در رده اول قرار گرفت. صندوق سرمایهگذاری «پردیس» و «افتخار حافظ» نیز سهامداران خود را متحمل زیان 11 و 5 درصدی کردند.

سرمایه‎هایی که آب شدند / صندوق‎های زیان‎ده را بشناسید

هر چه بازه زمانی بازتر میشود، از تعداد صندوقهای سرمایهگذاری زیان‏‎ده کاسته میشود. به عبارت بهتر، سرمایهگذاری با دید بلندمدت با احتمال بسیار زیادی با سود و بازدهی همراه است. بازده سالانه شاخص کل برای 5 صندوق تکرار نشد. در برابر رشد 68.8 درصدی شاخص کل بازار سهام، باز هم صندوق «اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش» ضعیف‎ترین عملکرد را داشت.

سرمایه‎هایی که آب شدند / صندوق‎های زیان‎ده را بشناسید

شایان ذکر است که از آغاز فعالیت تاکنون تنها دو صندوق «جسورانه یکم آرمان آتی» و «بازارگردانی گوهرفام امید» با بازدهی منفی (80 و 15 درصدی) مواجه شده‎اند.

حال سوال این است در شرایطی که تورم بالایی بر کل اقتصاد کشور سیطره یافته، چگونه برخی از صندوقها از افزایش قیمتهای موجود نتوانسته‎اند استفاده کنند و با ثبت بازدهی منفی عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشتهاند؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر