بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

کارت الکترونیکی برای توزیع کالای اساسی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:
کد خبر : ۱۸۹۱۶۰

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی با اشاره به مصوبه مجلس برای تهیه کالاهای اساسی در سال 98 در سند مالی سال آینده، گفت: با توجه به شرایط و تجربه‌ای که در سال 97 داشتیم و با وجود اینکه کالاهای اساسی را با ارز 4 هزار و 200 تومان تهیه کردیم اما به علت عدم جامع و کامل بودن شبکه توزیع کالاهای اساسی به قیمت مناسب در دسترس جامعه هدف قرار نگرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین مجلس در مصوبه خود دولت را مکلف کرد ابتدا کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تهیه کند و در خصوص شبکه توزیع هم توصیه کرد از کالا برگ یا کارت الکترونیکی استفاده کند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم با اشاره به متن مصوب مجلس، بیان کرد: اگر در متن مصوبه دقت کنیم به دولت هم اجازه پرداخت نقدی یارانه داده شده و هم اینکه به دولت گفته شده که می‌تواند به صورت غیر نقدی کالا را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد بنابراین کارت الکترونیکی می‌تواند برای پرداخت نقدی یا غیرنقدی یارانه خاص کالای اساسی باشد.

وی تاکید کرد: کالا برگ این اطمینان را می‌دهد که تمام مردم کالاهای اساسی شان را با قیمت مناسب تهیه کنند، کارت الکترونیکی چیز جدیدی نیست بلکه همان پرداخت‌های نقدی یا اجازه خرید مانند کارت هدیه ای است که به نوعی قابلیت رصد دارد، امروز با توجه به استفاده از تکنولوژی، این کارت‌ها ما امکان می‌دهد آمار دقیقی داشته باشیم که چه سهمی از کالاها توسط مصرف‌کنندگان نهایی مورد استفاده قرار گرفته است.

حسینی در ادامه بااشاره به چالش‌های کوپن در گذشته و ایجاد رانت داشته است، اظهار کرد: در کارت الکترونیکی چه نقدی چه غیر نقدی ازآنجایی که قابلیت رصد وجود دارد تا حدودی چالش‌ها و رانت‌ها برطرف می‌شود، اما به صورت 100 درصدی عیب‌های گذشته برطرف نشده اما یقین بدانید کمتر خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص مبلغ کالا برگ و توزیع آن بین دهک‌های مختلف جامعه گفت: این نکات از جمله مواردی است که دولت در آیین نامه اجرایی خود برای آن تصمیم می‌گیرد و هنوز مشخص نیست مبلغ و نحوه توزیع کالا برگ‌های کالای اساسی به چه نحوی خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس بیان داشت: موضوع کالا برگ و کارت الکترونیک تنها برای یکسال است، در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی چنین حاکمی داریم تلاش داریم از این مرحله خارج شویم و در سالهای آتی برای افزایش رفاه اجتماعی مردم اقدام کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر