بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اصلاح نرخ خوراک گازی و مایع پتروشیمی‌ها + یک خبر خوش برای اوره‌سازان

شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به اشتباه، در تعیین قیمت محصولات پالایشی نرخی بالاتر از نرخ سامانه نیما لحاظ کرده بود
کد خبر : ۱۸۹۲۳۲
به گزارش بورس نیوز در جلسه روز چهارم اسفندماه کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار، دلار مبنای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی به صورت رسمی تعیین تکلیف شده است. نرخ مبنای محاسبه خوراک، محصولات و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در سامانه نیما بود که به صورت رسمی، معادل متوسط قیمت هفتگی خرید/فروش نیمایی اعلامی در سامانه سنا (هر نرخی که پایین تر بود) مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از ابتدای مهرماه مصوب شده بود نرخ خوراک پتروشیمی ها بر اساس میانگین نرخ خرید و نرخ فروش سامانه نیما تعیین شود. اما از آنجا که شرکت های پتروشیمی در چارچوب همکاری با دولت، چند ماهی اقدام به عرضه ارز خود با نرخی کمتر از نرخ سامانه نیما کرده بودند، مقرر شده وزارت نفت به همان میزان نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی را هم کاهش دهد. بنابراین نرخ خوراک پتروشیمی ها در ۴ ماه گذشته، تعدیل شده و کاهش خواهد داشت. تاثیر این موضوع بر سودآوری شرکت های پتروشیمی که خوراک گازی دارند، با اهمیت خواهد بود.

فعال صنعت پتروشیمی در رابطه با وضعیت شرکت های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می کنند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی که خوراک مایع مصرف می‌کنند، خوراک خود را از پالایشگاه‌ها گرفته و شرایط متفاوتی با مصرف کنندگان خوراک گازی دارند. 

وی ادامه داد: محصولات پالایشگاه ها در چند ماه اخیر با نرخی غیرواقعی عرضه می‌شده و با نامه‌ای که از بانک‌مرکزی گرفته‌ایم، نرخ‌های ۴ماه (مهرماه تا دی ماه) را به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده‌ایم و خواسته‌ایم نرخ فرآورده‌های پالایشی و صورت حساب‌ها بر اساس نرخ رسمی که بانک مرکزی از میانگین نرخ سامانه نیما اعلام کرده، اصلاح شود. 

کریمایی اظهارکرد: نرخ خوراک ۴ ماه گذشته شرکت‌های پتروشیمی که خوراک مایع دارند، باید اصلاح شده و کاهش یابد چرا‌که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به اشتباه، در تعیین قیمت محصولات پالایشی نرخی بالاتر از نرخ سامانه نیما لحاظ کرده بود و با استعلامی که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی از بانک مرکزی به عمل آورد، نرخ های واقعی به شرکت پالایش و پخش اعلام شده و امیدواریم اصلاح و تعدیل نرخ ها هر چه زودتر صورت گیرد. 

وی تاکید کرد: با این شرایط نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی (هم خوراک گازی ها و هم خوراک مایع ها) نسبت به وضعیت چند ماه گذشته، به نفع پتروشیمی ها اصلاح خواهد شد.

کریمایی در خاتمه ضمن اشاره به یک اتفاق مثبت برای تولیدکنندگان اوره اظهار داشت: اتفاقات مثبتی در خصوص نرخ اوره در حال وقوع است که خبر خوشایندی برای تولیدکنندگان اوره خواهد بود. در حال پیگیری موضوع هستیم و اصلاح نرخ اوره از اول مهرماه ۹۷ را شامل خواهد شد.

بورس نیوز یادآور می شود روز ۲۵ آذر ماه امسال خبری با این مضمون در همین بخش خبری منتشر شد:
شرکت های تولیدکننده اوره سال ها است با قیمت گذاری تکلیفی این محصول مشکل دارند. تولیدکنندگان اوره می بایست بر اساس سهمیه تعریف شده اوره مورد نیاز بخش کشاورزی را در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با نرخ هر تن ۶۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل دهند و سپس امکان صادرات مازاد محصول خود را خواهند داشت. این نرخ چند سالی است که تغییر نکرده؛ در حالی که نرخ هر تن اوره صادراتی حدود ۲۴۵ دلار است. این قیمت گذاری غیر منطقی بوده و موجب ناخرسندی سهامداران این صنعت شده است و در واقع باید گفت یارانه اوره بخش کشاورزی، از جیب سهامداران پتروشیمی های تولیدکننده اوره می رود. «شپدیس» ، «شیراز» و «کرماشا» از جمله اوره سازان بورسی هستند.

کریمایی در همان تاریخ گفته بود: با توجه به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر مبنای ارز سامانه نیما، قیمت گذاری تکلیفی اوره معنایی ندارد. سازمان برنامه هم در مورد اصلاح قیمت اوره به جمع بندی رسیده و یک سری سناریو پیشنهادات مطرح شده که البته انجمن صنفی با برخی از پیشنهادات موافق نبوده و به دنبال آزادسازی قیمت اوره است.
 جلساتی هم با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برگزار شده و تلاش می شود این شرکت هم نسبت به آزادسازی نرخ اوره مجاب شود. ضمن اینکه برای آنکه با افزایش نرخ اوره، فشاری به بخش کشاورزی وارد نشود؛ تخصیص یارانه به بخش کشاورزی از محل درآمدهای دولت قابل جبران خواهد بود. هر تصمیمی در خصوص نرخ اوره اتخاذ شود و هر قیمتی که در نظر گرفته شود از ابتدای مهرماه اعمال در حساب های پتروشیمی ها اعمال خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس‌نیوز برآورد سودخالص 4‌شرکت‌پتروشیمی را بررسی‌کرد؛

اثرات آزادسازی نرخ اوره داخلی بر سودآوری این شرکت‌ها

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خوش‌بینی به خودروسازان در روزهای پایانی سال/ بانکی‌ها منتظر خبری خوش

آخرین یارانه نقدی سال پرداخت می‌شود

واریز یارانه‌ها از ۲۰ اسفند ماه

ارسال نظر