بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

تامین مالی پتروپالایشگاه نیازمند تامین مالی 50 میلیارد دلاری

کارشناس حوزه انرژی گفت: در راستای استفاده از سرمایه‌های ملی برای تامین مالی احداث پتروپالایشگاه‌های جدید پیشنهادی در خصوص همکاری با سازمان بورس در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد که به موجب آن باید دراین زمینه سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در کشور انجام شود.
کد خبر : ۱۸۹۲۴۸

عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با بیان اینکه در سال‌های اخیر حجم نقدینگی کشور افزایش یافته است، گفت: در سال آینده میزان نقدینگی کشور به 2 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت زیرا تاکنون پروژه‌های اقتصادی مولدی در کشور تعریف نشده و بسیاری ازپروژه‌های صنعتی و اقتصادی نیز متوقف شده اند که این امر موجبات هدایت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولدی همچون طلا، مسکن و سکه را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت پالایشگاه و پترو پالایشگاه‌‌ها عاملی برای دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود، افزود: نفت خام ایران در سال 65 و پیش از نخست وزیری دکتر مصدق نیز تحریم شد.

رفیعی با اشاره به اینکه به تبع ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق و آیت الله کاشانی در مجلس عده ای از بزرگان کشور پیشنهاد نخست وزیری دکتر مصدق را مطرح کردند، گفت: پس از ملی شدن صنعت نفت انگلیس پالایشگاه آبادان نیز تعطیل شد و هفت شرکت نفتی دنیا خرید هرگونه نفت از ایران را تحریم کردند بنابراین در جهت پذیرش عواقب ملی شدن صنعت نفت دکتر مصدق بعنوان نخست وزیر وقت کشور تعیین شد.

کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: تحریم های نفتی در آن زمان موجبات تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت را فراهم کرد که این امر موجی از نارضایتی عمومی را به همراه داشت.

رفیعی با بیان اینکه اکنون اختلاف 60 درصدی بین ظرفیت تولید نفت خام در ایران و پالایش نفت خام زمینه ای برای تکرار دوباره این اتفاق را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: باوجود ظرفیت چهارو نیم میلیون بشکه ای تولید نفت خام و میعانات گازی فقط ظرفیت پالایش دو میلیون بشکه ای این محصولات در کشور فراهم است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو و نیم میلیون بشکه از این محصولات در راستای صادرات و خام فروشی استفاده می شود، افزود: تحریم‌های نفتی کاهش درآمدهای کشور را به همراه خواهد داشت اما از سویی دیگر زمینه‌ای برای افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی فراهم می‌شود.

کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه در دوره تحریم فقط پالایشگاه های داخلی صنایع پایین دستی را تحریم نمی کنند، گفت: برای افزایش ظرفیت پالایش محصولات باید پالایشگاه های متعددی در داخل کشور احداث شود که در اینصورت نفت خام نیزتبدیل به 50 فرآورده پالایشی و پتروپالایشی می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه از 665 پالایشگاه در دنیا فقط 40 پالایشگاه مشتری نفت خام ایران هستند ، افزود: در دوران تحریم تعداد خریداران نفت خام ایران کاهش می یابد اما اگر محصولات بیشتری همچون بنزین، سوخت، گازوئیل، فرآورده های پتروشیمیایی و پلیمری نیز در پالایشگاه‌های کشور تولید شوند تعداد متقاضیان خرید نفت خام ایران نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای استفاده از سرمایه‌های ملی برای تامین مالی احداث پترو پالایشگاه‌های جدید پیشنهادی در خصوص همکاری با سازمان بورس در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد.

کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: در راستای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها باید تا سقف دو و نیم میلیون بشکه یعنی حدود 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود اما خروج این حجم سرمایه از بورس به طورناگهانی امکان پذیر نخواهد بود و نیازمند مدت زمانی 10 ساله است.

وی افزود: به موجب این پیشنهاد باید برای کاهش مدت زمان بازگشت سرمایه در سال اول بهره برداری خوراک رایگان در اختیار پترو پالایشگاه‌ها قرار گیرد براین اساس زمان بازگشت سرمایه از 11 به 1 سال کاهش یافته بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه نیز جذاب تر از دیگر بازارها می شود.

کارشناس حوزه انرژی افزود: باتوجه به اعمال تحریم‌ها انتظار می رود که این طرح هرچه سریعتر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
امروز در جلسه هیات دولت مشخص شد؛

میزان حقوق پرداختی کارکنان

معاملات مسکن در واپسین روزهای زمستان گرم شد؛

تازه‌ترین آمار از خرید و فروش مسکن

ارسال نظر