بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

تنظیم بازار کالاهای اساسی به وسیله بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره ایجاد تنظیم بازار کالاهای اساسی به وسیله بورس کالا گفت: ماه‌هاست شاهد نوسانات قیمتی در بازار کالاهای اساسی هستیم و این امر باعث شده است امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قیمتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دشوار شود.
کد خبر : ۱۸۹۳۹۵

به گزارش بورس نیوز، عزت‌الله یوسفیان ملا درباره ایجاد تنظیم بازار کالاهای اساسی به وسیله بورس کالا اظهار کرد: ماه‌هاست شاهد نوسانات قیمتی در بازار کالاهای اساسی هستیم و این امر باعث شده است امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قیمتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دشوار شود.

یوسفیان ملا تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که برای ثبات و آرامش در بازارها به سمت اقداماتی می‌رویم که مقطعی هستند و به ایجاد مشکلات بیشتر فکر نمی‌کنیم.

نماینده مردم آمل در خانه ملت بیان کرد: امروز نگرانی عموم مردم پیرامون فساد و رانت عده‌ای خاص است که در پی نوسانات اخیر ارزی این نگرانی شدت گرفته و با حذف زمینه‌های فساد در اقتصاد، باید این اعتماد عمومی را به جامعه برگردانیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره ماده 32 برنامه ششم توسعه و اطمینان خاطر برای فعالیت‌های اقتصادی توضیح داد: در این ماده مقرر شده است که تنظیم بازار محصولات کشاورزی و اساسی با استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه و بورس کالا صورت بگیرد. به طوریکه دولت به جای استفاده از روش‌های سنتی مثل نگهداری انبار برای کنترل بازار، از قراردادهای بلندمدت و مکانیسم‌های بازاری استفاده کند.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: با کنار رفتن روش‌های سنتی برای تنظیم بازارها، مشکلاتی همچون نوسانات غیرمعمول قیمت کالاهای اساسی و تحمیل بار مالی سنگین به دولت برای تنظیم بازارها مرتفع خواهد شد و با توجه به بهره‌گیری بیشتر از بورس کالا، شفافیت و اطمینان خاطر جای فساد و رانت را در جامعه می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: استفاده از ابزارهای مالی می‌تواند، ریسک نوسانات قیمت محصولات در آینده را پوشش دهد. در دنیا از بورس‌های کالا استفاده‌های متعددی می‌کنند و ما نیز باید رفته‌رفته با تکرار و تاکید به استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا، صنایع را با مزیت‌های این بازار آشنا کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در دنیا دولت‌ها در روند تولید، توزیع و قیمت‌گذاری‌ها دخالت مستقیم ندارند و این موارد به بخش خصوصی و مردم سپرده شده است و دولت‌ها فقط وظیفه حاکمیتی خود را انجام می‌دهند؛ در کشور ما نیز باید دولت دست از تصدی‌گری بردارد و امور را به مردم بسپارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر