بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
«ریشمک» که یک شرکت کاملا صادرات محور است، از رشد نرخ ارز به شدت سود برد که اثرات مثبت آن را سهامداران در مجمع پیش‏رو لمس خواهند کرد.
کد خبر : ۱۸۹۴۶۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توليد و صادرات ريشمک» فردا به استقبال مجمع سالانه میرود که به انتظار میرود برای سهامداران اوقات خوشی رقم بخورد.

چرا که بررسی روند تقسیم سود نشان میدهد که در دو سال اخیر اغلب سود محقق شده بین سهامداران تقسیم گردیده است. از سوی دیگر، این شرکت بیش از 1016 میلیارد ريال سود انباشته دارد که 3 برابر سرمایه است. بنابراین، انتظار میرود در مجمع پیش‎رو نیز از 2258 میلیارد ريال سود هر سهم محقق شده، رقمیبیش از 2000 ريال به عنوان سود نقدی تعیین گردد؛ هر چند که شرایط برای تقسیم سود از محل سود انباشته نیز بسیار فراهم است. به هر حال یا بخشی از این سود انباشته باید به سرمایه تبدیل شود و یا بین سهامداران تقسیم گردد.

نکته دیگر این که مبلغی جزئی به عنوان سود سهام پرداختنی در طرف بدهیها به چشم میخورد؛ بر این اساس میتوان به شرکت « توليد و صادرات ريشمک» در پرداخت به موقع سود، اعتماد کرد.

سهامداران این دارویی در جریان باشند / دلار به جیب سهامداران «ریشمک» سرازیر می‎شود

تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت فعال در صنعت دارو نسبت به سایر شرکتهای هم‎گروه نشان میدهد حاشیه سود ناخالص 13.5 درصد فراتر از میانگین گروه است.

در حال که در دو سال مالی گذشته حاشیه سود ناخالص در محدوده 44 درصد بود، در سال مالی منتهی به آذر ماه 97 به 61 درصد رسید.

قبل از بررسی علل افزایش حاشیه سود باید توجه داشت که «ریشمک» یک شرکت کاملا صادرات محور است و تمام محصولات را صادر میکند. در سال مالی 97 به سبب تحریمها مقدار صادرات نسبت به سال مالی 96 افت کرده اما از سوی دیگر، نرخ فروش رشد کرده است. این دو عامل، کاهش مقدار تولید و فروش به همراه افزایش نرخ فروش، سبب جهش حاشیه سود ناخالص گردیده است.

سهامداران این دارویی در جریان باشند / دلار به جیب سهامداران «ریشمک» سرازیر می‎شود

نیم نگاهی به ساختار بهای تمام شده بیانگر سهم بالای مواد مصرفی است که در سال مالی گذشته نسبتها کمیجابجا شده و مواد مصرفی اندکی از سهم خود را به سربار داده است. شایان ذکر است که 83 درصد از مواد اولیه از تامین کننده داخلی خریداری میشود.

سهامداران این دارویی در جریان باشند / دلار به جیب سهامداران «ریشمک» سرازیر می‎شود

دو اختلاف بزرگ دیگر بین این شرکت و گروه مشاهده میشود؛ یکی هزینههای اداری و عمومی که 11 درصد کمتر از سایر شرکتهاست و دیگری، حجم بالای سایر درآمدهای عملیاتی که ناشی از سود تسعیر ارز است. به عبارت بهتر، افزایش نرخ ارز در داخل به شدت به نفع «ریشمک» تمام شد و توانست از این موقعیت به درآمد مطلوبی دست یابد.

نکته دیگر این که «ریشمک» برآورد کرده در سال مالی 98 با جهشی 55 درصدی، به درآمد فروش 631 میلیارد ريالی نزدیک شود. بهره برداری رسمی از کارخانه جدید در لپویی، افزایش سهم بازار و همچنین کاهش ریسک با افزایش تولیدات، از علل این پیشبینی به شمار میرود.

در صحت و برآورد امکان تحقق این میزان درآمد باید توجه داشت که نرخ ارز نقش پررنگی در درآمدزایی این شرکت دارد؛ با راه اندازی بورس ارز انتظار میرود شاهد کاهش نرخ ارز باشیم. بنابراین، ثبات یا کاهش نرخ ارز، رقم پیشبینی شده را دستخوش تغییر خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر