بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

نصب سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی

سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی در چهار ایستگاه خروجی از پالایشگاه‌های اول (فاز یک)، دوم (فاز ۲ و ۳)، سوم (فاز ۴ و ۵) و پنجم (۹ و ۱۰) مجتمع گاز پارس‌جنوبی نصب و با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز، طراحی و آماده بهره‌برداری شده است.
کد خبر : ۱۸۹۴۷۸

به گزارش بورس نیوز، مجیدرضا جانسریان اظهار کرد: سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی در چهار ایستگاه خروجی از پالایشگاه‌های اول (فاز یک)، دوم (فاز ۲ و ۳)، سوم (فاز ۴ و ۵) و پنجم (۹ و ۱۰) مجتمع گاز پارس‌جنوبی نصب و با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز، طراحی و آماده بهره‌برداری شده است.

وی افزود: این سامانه‌ها (FISCAL METERING) به‌منظور پایش و گزارش‌گیری طراحی شده که در ایستگاه‌هایی شامل همه دستگاه‌ها و قطعات لازم از جمله اتاقک مخصوص آنالایزرها، فلومترآلتراسونیک با دقت بالا، فلوکامپیوتر، شیرهای کنترلی و دستی، پایپینگ، کابل‌کشی، انتقال و مانیتورینگ سیگنال‌ها در سامانه‌های کنترل پالایشگاه و کنترل دیسپچینگ است و بر اساس مشخصات فنی و اجرایی موجود انجام شده است.

وی به سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی این پروژه، تاکید کرد: میترهای استفاده شده در این ایستگاه‌ها، از نوع میترهای آلتراسونیک چهار مسیره و با دقت اندازه‌گیری جریان گاز تا ۲ درصد است.

جانسریان درباره به‌کارگیری سامانه‌های موجود در ایستگاه‌های اندازه‌گیری، سبب کاهش حجم گازهای کم‌شده ناشی از مغایرت اندازه‌گیری حدود سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی می‌شود، گفت: این سامانه‌ها همچنین مقدار جریان و انرژی گاز را با دقت بسیار بالایی در هر لحظه به‌طور ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌کند و همچنین دارای قابلیت پایش و ارسال به سامانه دیسپچینگ شرکت ملی گاز است.

جانسریان عنوان کرد: سامانه‌های یادشده در مقایسه با موارد موجود، قابلیت صحت‌سنجی و استفاده از اطلاعات برخط (آنلاین) آنالایزرها و میترهای اندازه‌گیری در هر لحظه را دارا هستند و کیفیت گاز خروجی از پالایشگاه را از نظر ترکیبات گاز و مشتقات سولفوری به‌طور برخط با دقت بالا اندازه‌گیری می‌کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر