بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
درحالی «غمهرا» به پیشواز مجمع فوق العاده رفته که هنوز خبری از مجوز افزایش سرمایه 614 درصدی نیست. اما نکته ای جالب توجه در گزارش هیأت مدیره وجود دارد که در صورت تحقق کام سهامداران این شرکت غذایی بسیار شیرین خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۹۵۰۷

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «مهرام» قصد دارد پس از 16 سال، بر میزان سرمایه خود بیافزاید و رقم آن را از 35 میلیارد ريال به 250 میلیارد ريال برساند. هدف این شرکت از افزایش سرمایه، بهبود و اصلاح ساختار مالی ضمن رعایت الزامات کفایت سرمایه و همچنین دستیابی به وضعیت مساعدتری از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش است.

رویاپردازی‎های «غمهرا» به واقعیت بدل می‎شود! / این غذایی در کانال صعود

نوسانات نرخ مواد اولیه و همچنین محصول نهایی موجب عدم تطابق در جریانات نقدی ناشی از خرید مواد اولیه و همچنین فروش محصولات شده و علاوه بر این، قیمت‌گذاری کنترل شده، تضعیف قدرت رقابت و کاهش سهم بازار را به دنبال داشته است. بنابراین، همراه با افزایش سرمایه در گردش، امکان توسعه حجم و نوع محصولات در آینده مهیا خواهد شد.

از 215 میلیارد ريالی که قرار است به سرمایه شرکت «مهرام» افزوده شود، 100 میلیارد ريال از محل آورده نقدی، 10.5 میلیارد ريال از محل مطالبات حال شده و 104.5 میلیارد ريال از محل سود انباشته خواهد بود. شایان ذکر است که این شرکت بالغ بر 113 میلیارد ريال سود انباشته دارد.

این شرکت در حالی برای روز آینده تصمیم بر برگزاری مجمع فوق العاده گرفته که تاکنون مجوز افزایش سرمایه آن صادر نشده است.

نکته جالب توجه در گزارش هیأت مدیره، پیشبینی سود خالص 101 میلیارد ريالی برای سال 97 است. این موضوع از این جهت جالب توجه است که تا دوره 9 ماهه فقط حدود 19 میلیارد ريال سود خالص شناسایی شد. بنابراین، طبق برآوردهای هیأت مدیره، در 3 ماهه چهارم سال، 82 میلیارد ريال سود بدست خواهد آمد که به نظر امکانپذیر نیست.

رویاپردازی‎های «غمهرا» به واقعیت بدل می‎شود! / این غذایی در کانال صعود

اساس و پایه این میزان سود پیشبینی شده بر درآمدهای فروش استوار است. 2365 میلیارد ريال درآمدهای عملیاتی برای 12 ماهه سال جاری درنظر گرفته شده که تا دوره 11 ماهه 2188 میلیارد ريال به واقعیت بدل شده است. با این اوصاف، تحقق این میزان فروش کار سختی نیست و «غمهرا» به آن خواهد رسید. با عملکرد کنونی نیز روند صعودی فروش طی سالهای اخیر ادامه یافته و از سال 96 پا را فراتر گذاشته است.

رویاپردازی‎های «غمهرا» به واقعیت بدل می‎شود! / این غذایی در کانال صعود

ولی سوال این است آیا در کنترل هزینههای تولید نیز میتواند موفق عمل کند تا به سود موردنظر دست یابد؟! باید منتظر ماند و گزارش سالانه شرکت را به نظاره نشست. قابل ذکر است که افزایش سرمایه مذکور بر سود سال جاری اثری ندارد و پیشبینی سال جاری بدون لحاظ سرمایههای جدید است. البته هیأت مدیره برآورد کرده حتی در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، باز هم در سال 98 سودآوری شرکت رشد خواهد کرد.

رویاپردازی‎های «غمهرا» به واقعیت بدل می‎شود! / این غذایی در کانال صعود

اشتراک گذاری :
ارسال نظر