بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد:

افزایش نسبی قیمت مسکن در روزهای پایانی سال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: غالبا در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالاها از جمله مسکن بالا می‌رود که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.
کد خبر : ۱۸۹۵۸۱

افزایش نسبی قیمت مسکن در روزهای پایانی سال

به گزارش بورس نیوز، مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: غالبا در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالاها از جمله مسکن بالا می‌رود که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.

وی افزود: بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالاها قرار است در سال 1398 افزایش پیدا کند. اما با توجه به تجربه 50 ساله‌ای که در حوزه املاک دارم می‌گویم سال آینده به هیچ عنوان جهش قیمت انجام نشده و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: وقتی سال 1391 یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به 4.000 تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال 1397 پرش قیمت ارز و کاهش ساخت‌وساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

خسروی بیان کرد: مشاوران املاک امانت‌فروش مردم هستند و در افزایش قیمت تأثیرآن‌چنانی ندارند. ما سیاست‌گذار مسکن نیستیم که نقش عمده‌ای در رشد قیمت‌ها داشته باشیم. بنابراین خواهش من این است که بعد از هر دوره نوسان بازارها آدرس اشتباه به مردم ندهیم.

وی یادآور شد: نیمه اول سال 1397 بازار مسکن شرایط تقریبا خوب بود و معاملات رونق داشت. اما در نیمه دوم با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن توان خرید مردم به رکود بازار رسیدیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کارشناسان معتقدند که باید سالیانه یک تا 1.5 میلیون مسکن در کشور ساخته شود. در سال‌های رونق که ساخت‌وساز مناسب بوده 700 تا 800 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد و در سال‌های اخیر بین 300 تا 350 هزار واحد در نوسان بوده است. ولی برای سال آینده از این جهت که تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و وزیر راه و شهرسازی به ساخت‌و‌ساز نگاه ویژه‌ای دارد خوشبین هستیم.

وی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی گفته است که نگاهم به ساخت‌وساز است و با توجه به پیشران بودن حوزه‌ مسکن اگر این اتفاق بیفتد برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

خسروی به اهمیت صنعتی‌سازی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت مسکن اشاره کرد و توضیح داد: توصیه بنده به وزیر راه و شهرسازی این است که بحث صنعتی‌سازی را دنبال کنند. به عنوان مثال یک ساختمان 5 طبقه نباید بیش از 8 ماه بیشتر طول بکشد. طولانی شدن دوره ساخت بر روی قیمت تمام شده مسکن اثرگذار است. زیرا باعث خواب سرمایه و تورم طول دوره ساخت می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس:

وجود دلالان، التهاب بازار مسکن را افزایش می دهد

در گفت‌وگو با کارشناسان حوزه مسکن بررسی شد؛

ارزش‌گذاری ورود به بازارمسکن با فاکتور سال 98

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

تامین نیاز تولیدکنندگان از سامانه نیما و ارز دولتی

ارسال نظر