بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

احتمال ترانزیت کالا از عراق به سوریه و تعدیل نرخ سیمان/ فرصت سیمانی‌ها در سال ۹۸

امیدواریم در سال ۹۸ با افزایش همبستگی شرکت های سیمانی و کاهش رقابت منفی و عدم ارائه تخفیفات و اصلاح قیمت ها، شرکت های سیمانی وضعیت بهتری را تجربه کرده و از دوره گذار عبور کنند.
کد خبر : ۱۸۹۵۸۷
به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع که در روزهای پایانی سال نوسانات مثبتی تجربه کرد، گروه سیمانی بود. 

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص آمار تولید و فروش صنعت سیمان در سال جاری بیان کرد: در ۱۱ ماهه امسال (از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه ۹۷) ، حدود ۵۷ میلیون و ۱۰۹ هزار تن کلینکر در کشور تولید شده که از این میزان، ۴۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تن به سیمان تبدیل شده است. حجم عرضه داخلی تقریبا ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است. در ۱۱ ماهه ، ۵ میلیون و ۷۷۶ هزار تن کلینکر و ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده است. به نظر می رسد در اسفندماه هم حدود ۴ میلیون تن تولید صورت گیرد.

وی افزود: حجم تولید کلینکر نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته، حدود ۶ درصد و صادرات کلینکر ۵ درصد افزایش داشته؛ اما حجم صادرات سیمان کاهش ۳ درصدی داشته است. با این حساب می توان گفت به لحاظ حجمی، تولید و فروش صنعت سیمان نسبت به سال قبل تغییر با اهمیتی نداشته است. 

این کارشناس صنعت سیمان در رابطه با روند صادرات و چشم انداز صادرات سال ۹۸ سیمانی ها اظهار داشت: پس از افزایش نرخ ارز، صادرات سیمان روند مطلوبی داشت؛ ولی بخشنامه پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان، صادرات سیمان را تحت تاثیر قرار داد. ضمن اینکه تاثیر منفی تحریم ها بر حمل و نقل دریایی و افزایش هزینه های حمل سیمان از طریق کشتی هم از جذابیت صادرات سیمان کاست. 

وی ادامه داد: با توجه به سفر رییس جمهور به عراق، در صورت بهبود روابط تجاری و امکان ترانزیت کالا از عراق به مقصد سوریه و نیز مشارکت پیمانکاران ایرانی در بازسازی سوریه، می توان به حضور سیمان ایران در بازار سوریه خوشبین بود. تحقق این رویداد، فرصتی طلایی پیش روی صنعت سیمان کشور فراهم خواهد کرد.

شیخان در پیش بینی وضعیت صنعت سیمان و چشم انداز تولید و فروش سال ۹۸ به بورس نیوز گفت: با شرایط فعلی اقتصاد کشور و بودجه ۹۸ و... به نظر می رسد حجم تولید صنعت در سال ۹۸ تفاوت چندانی با سال جاری نداشته باشد. اگر چه حجم تولید امسال تقریبا به میزان ۶۸ درصد از ظرفیت نصب شده صنعت سیمان بوده، ولی این نسبت با میانگین جهانی اختلاف زیادی ندارد و می توان گفت در سایر کشورهای تولیدکننده سیمان هم تولید با تمام ظرفیت انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: البته به دلیل افزایش هزینه های تولید، تمهیداتی برای تعدیل نرخ سیمان اندیشیده شده و یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی بهای تمام شده سیمان است و احتمالا در سال آینده شاهد تعدیل نرخ سیمان خواهیم بود. تعدیل نرخ سیمان به معنای جهش سودآوری سیمانی ها نیست؛ ولی انتظار می رود افزایش هزینه های تولید پوشش داده شده و روند فعالیت و حجم اشتغال شرکت های سیمانی بدون مشکل تداوم یابد. 

شیخان در پایان خاطرنشان کرد: حفظ شرایط موجود و جلوگیری از شرایطی که سبب تهدید اشتغال و تعطیلی کارخانجات سیمانی شود، فعلا مهمترین استراتژی صنعت سیمان است. امیدواریم در سال ۹۸ با افزایش همبستگی شرکت های سیمانی و کاهش رقابت منفی و عدم ارائه تخفیفات و اصلاح قیمت ها، شرکت های سیمانی وضعیت بهتری را تجربه کرده و از دوره گذار عبور کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صورت‌های مالی این هتل‌دار در سال گذشته بررسی شد؛

افت 27درصدی سود / کاهش حاشیه سود عملیاتی با افزایش هزینه‌ها

صورت‌های مالی این هتل‌دار در سال گذشته بررسی شد؛

افت 27درصدی سود / کاهش حاشیه سود عملیاتی با افزایش هزینه‌ها

ارسال نظر