بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
بانک ها به‌عنوان رگ‌های حیاتی جریان اقتصاد از عملکرد و ساختار پیچیده‌ای برخوردار هستند و در سال‌های اخیر وجود مشکلات متعدد اقتصادیاین مانعی برای گردش خون دشکل گرفته است.
کد خبر : ۱۸۹۷۳۱



به گزارش بورس نیوز، پرویز صداقت کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز، با اشاره به مشکلات نظام بانکی اظهارکرد: زیان ناشی از عملکرد بانک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ورشکستگی بانک‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و بررسی وضعیت سود و زیان بانک‌ها حاکی از آن بوده که حتی بانک‌های دارای شعبات متعدد در کشور نیز به دلیل وجود مشکلات مدیریتی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که اصلاح نظام بانکی درگرو رعایت قوانین بین‌المللی بانکداری راهکاری موثر در این زمینه به حساب می آید اما از سویی دیگر عواملی همچون تحریم‌ها و مشکلات ساختاری بانک‌های کشور مانعی در راستای برقراری روابط پولی بین‌المللی کشور ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: قرارگرفتن بانک‌ها در شرایط بحران موجبات عمیق‌شدن شکاف اقتصادی- اجتماعی و افزایش ضریب جینی در کشور را فراهم ساخته است.

این کارشناس مسائل بانکی افزود: در دیگر کشورها ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری و تولید یکی از عوامل برطرف کننده زیان آن‌ها محسوب می‌شود اما به دلیل تکیه سیستم بانکداری کشور به نظام بهره و ورود بانک‌ها به فعالیت‌های غیر بانکی مانند سرمایه‌گذاری در معادن و شرکت‌ها و تأسیس مؤسسات مالی غیرمجاز از عوامل گرفتار کننده نظام بانکی کشور محسوب می شود.

صداقت اظهارکرد: از سویی دیگر برخی از بانک‌ها با سوءاستفاده از آشفته بازار موجود در این صنعت و با هدف حفظ سپرده ها سودهای بیش از نرخ مصوب را پرداخت می کنند که در این زمینه نیز باید نظارت کافی و اقدامات قانونی از سوی نهادهای مربوطه اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس نظرات کارشناسان صنعت بانکداری کشور وصول مطالبات مشکوک‌الوصول افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و انتشار اوراق بدهی دولت، افزایش نرخ بهره سپرده‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها، فروش اموال مازاد، کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها و افزایش نرخ خدمات بانکی مهم‌ترین راهکارهای موثر در زمینه خروج بانک‌ها از بحران محسوب می‌شوند اما دولت نیز می‌تواند از طریق خودداری از دخالت در امور بانک‌ها و الزام آن ها به اعطای‌‌ تسهیلات تکلیفی ارزان‌قیمت جهت برخی از مصارف و یا تامین آن از طریق مخارج بودجه سالانه زمینه بهبود عملکرد بانک‌ها را فراهم کند.

صداقت با اشاره به عملکرد بانک‌ها طی حیات 40ساله کشور، افزود: بررسی عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد که در طی 40 سال اخیر بانک‌های دولتی عملکرد مطلوبی در اقتصاد برجای نگذاشته و اقدامی در راستای توسعه ابزارهای جدید نیز انجام نداده‌اند و باتوجه به ضریب کشش منفی بانک‌ها می توان گفت که تنها افزایش روز افزون نرخ تورم زمینه بقای بانک ها را فراهم کرده است.

وی در پایان اضافه کرد: از سویی دیگر افزایش میزان سرمایه گذاری در گردش نیز عاملی برای موفقیت تعداد محدودی از بانک ها محسوب می شود اما افزایش نرخ تورم نسبت به نرخ بهره در سال های اخیر زمینه ای مناسب برای زیان بانک ها و هدایت آن ها به سمت بنگاهداری را فراهم کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر