بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سودهای تقسیمی، محرک رشد بهاری بازار/ چتر ابهامات نرخ تسعیر ارز بر سر بانک‌ها

با توجه به تقاضای روزهای پایانی سال و اصلاحاتی که در ماه های قبل در بازار سرمایه رخ داده، می‌توان اطمینان داشت که این بازار در فصل بهار، وضعیت بهتری خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۹۷۶۲
سودهای تقسیمی، محرک رشد بهاری بازار/ چتر ابهامات نرخ تسعیر ارز بر سر بانک‌ها
به گزارش بورس نیوز، سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز آغاز شد؛ سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و یکسان سازی نرخ ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، چاشنی انفجار بازارهای مختلف شد و بازار طلا و مسکن، قبل از بازار سرمایه واکنش نشان دادند و شاهد جهش قیمت ها بودیم.
استارت رشد بازارسرمایه از اواسط اردیبهشت ماه زده شد و زمزمه خروج آمریکا از برجام هم در همان روزها مطرح شد؛ روز پنجم مردادماه مجلس سنای آمریکا، طرح تحریم‌های جامع علیه ایران را تصویب کرد. قرار شد مرحله اول تحریم ها از ۱۳ مردادماه و مرحله دوم از ۱۳ آبان ماه اجرا گردد. ولی بازار سرمایه در آن مقطع به این خبر وقعی ننهاد و پرقدرت به پیشتازی خود ادامه داد.
دلار بازار آزاد تا لمس 20هزار تومان پیش رفت و با به پای دلار، سهم صنایع صادرات محور هم رشد کرد. میتوان گفت ۶ ماهه نخست سال، توپ دست صنایع صادرات محور بالاخص گروه فلزات اساسی و پتروشیمی بود.
 
روند صعودی شاخص کل تا نهم مهرماه تداوم داشت و شاخص کل تا ورود به کانال ۲۰۰ هزار واحدی فاصله‌ای نداشت اما از دهم مهرماه،ورق برگشت و با ریزش سنگین بیش از ۷۲۰۰ واحدی شاخص در آن روز و رسیدن به محدوده ۱۸۸ هزار واحدی، سقوط آزاد بازار شروع شد. 
بهانه این ریزش، تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT و ریزش نرخ غیر رسمی ارز بود. افت نرخ دلار در بازار آزاد آنقدر جدی بود که دلار در مدت کوتاهی به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگشت و در این محدوده آرام گرفت. 

بازار از صنایع صادرات محور رو برگرداند و فشار فروش ها شدت گرفت. ریزش های قیمتی سهم صنایع فلزی و پتروشیمی از ابتدای آبان ماه، بسیار شدید بود.

پاییز، فصل بانکی‌ها بود، اخبار این گروه برای اهالی بازار اهمیت یافته بود و به شدت دنبال می‌شد. افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی، نقل محافل بورسی بود، البته شرکت‌های دیگری هم بودند که اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی کردند و رشد های چشمگیری هم ثبت کردند. 

سرانجام شاخص کل پس از یک رشد تقریبا ۹۰ درصدی در طول سال ۹۷، در کانال ۱۷۸ هزار واحدی آخرین برگ از تقویم سال ۹۷ را به پایان رساند.

مهدی ساسانی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص چشم انداز سال ۹۸ بازار سرمایه بیان کرد: فروش‌های پایانی سال که عمدتا به سبب تامین نقدینگی و تسویه اعتبارات صورت گرفت، با تقاضای خوبی همراه شد. با توجه به تقاضای روزهای پایانی سال و اصلاحاتی که در ماه های قبل در بازار سرمایه رخ داده، می‌توان اطمینان داشت که این بازار در فصل بهار، وضعیت بهتری خواهد داشت. 

وی افزود: به هر حال اتفاقاتی همچون تصویب یا عدم تصویب FATF و سرانجام کانال مالی اروپا وجود دارد که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و فعلا نتیجه آنها مشخص نیست. از آنجا که بازار‌سرمایه همواره به پیشواز اتفاقات آینده می‌رود، به نظر می‌رسد با حرکت مثبت بازار، معاملات سال جدید را آغاز کند و به علت نزدیکی به زمان برگزاری مجامع، سود تقسیمی گزینه مناسبی برای تحرک سهم شرکت‌های سودساز باشد؛ اما ابهامات موجود نیز بازار را متاثر می‌کند و بهتر است اظهارنظر در خصوص روند بازار تحت تاثیر هر یک از اتفاقات و رویدادهای سیاسی به بعد از تعیین تکلیف نهایی آنها موکول شود.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با پیش‌بینی وضعیت گروه بانکی اظهار داشت: هنوز برخی ابهامات از جمله نرخ تسعیر ارز در مورد گروه بانکی به قوت خود پابرجاست؛ شاید اصلاحیه مالیاتی و تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به مدت یکسال دیگر، تحرکی در گروه بانکی و سایر شرکت‌هایی که امکان استفاده از این فرصت را بیابند، ایجاد کند؛ اما فارغ از اتفاقات احتمالی، باید نگاه بنیادی به بانک‌ها داشت و به بانک‌های خوب متفاوت از بانک‌های مشکل‌دار نگریست.

ساسانی در مورد سایر گروه‌های بازار گفت: شرکت هایی که فروش های ریالی دارند، با توجه به افزایش نرخ های اعمال شده پتانسیل رشد خواهند داشت. شرکت های صادرات محور نیز، هم به سبب روند افزایشی قیمت جهانی کالاهای اساسی و هم به دلیل افزایش نرخ ارز، شانس رشد دارند. 

وی تصریح کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه در روزهای پایانی سال 97 امکان رشد بیشتری داشت، ولی ابهام در خصوص تصویب یا عدم تصویب FATF مجال رشد بیشتر به بازار نداد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر