بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

رقابت و شفافیت، وجه تمایز بورس

از آنجا که وجه ممیزی و تمایز بورس رقابت و شفافیت است باید ماهیت شرکت فروشنده، میزان فروش و قیمت‌ها شفاف باشند.
کد خبر : ۱۸۹۷۷۰

به گزارش بورس نیوز، اسدالله قره‌خانی آلوستانی با اشاره به ناموفق بودن عرضه نفت در بورس انرژی باوجود مشتریان خارجی، اظهار کرد: از آنجا که وجه ممیزی و تمایز بورس رقابت و شفافیت است باید ماهیت شرکت فروشنده، میزان فروش و قیمت‌ها شفاف باشند بنابراین اگر شرکت خریدار صوری باشد فاقد شفافیت است و اگر واقعی باشد توسط آمریکا شناسایی و تحریم می‌شود. پس مشتریان خارجی نمی‌توانند با نام خارجی از بورس انرژی ایران خرید کنند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در خانه ملت افزود: هرچند عرضه ریالی نیز امکان‌پذیر شده اما این خرید برای مشتریان داخلی و خارجی ریسک دارد زیرا میزان فروش بالا و حدود 100هزار بشکه است به همین دلیل تامل می‌کنند.

وی با بیان کرد: شرکت‌های بزرگ با وضعیت مالی خوب در این خرید و فروش سهیم نمی‌شوند زیرا سریعا ازسوی آمریکا شناسایی خواهند شد. بنابراین شورای عالی اقتصاد کشور باید تدریجا راهکارهای جدی‌تری را اعمال کند. هرچند شورا تمهیداتی برای حل این مشکل اندیشیده است. به همین دلیل عرضه نفت در بورس کمی ساده شده است لذا می‌توان به رونق این فروش در آینده امیدوار بود.

قره‌خانی ادامه داد: شورای عالی اقتصادی قوا برای حل مشکل فروش نفت در بورس چند اقدام مهم انجام داده است. فروش نفت در بورس با 20درصد عرضه ریالی و 80درصد ارزی آغاز شد اما اکنون برای سهولت در فروش این میزان برعکس شده است، همچنین قبول سفته و تضامین آسان از خریداران، ازجمله اقدامات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای حل مشکل فروش نفت در بورس است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از نبود حساب ارزی بین‌المللی، بی‌اعتمادی خریداران به دلیل عدم عرضه پایدار، زمان‌بر بودن نقل و انتقالات مالی به دلیل مسدود بودن بانک‌های ایرانی در خارج از کشور به دنبال تحریم‌ها و... به‌عنوان برخی از دلایل شکست عرضه سوم و چهارم نفت در بورس اشاره کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت:

عرضه هفتگی نفت در بورس باعث افزایش تقاضا

امروز و در بورس انرژی انجام خواهد شد؛

عرضه 2میلیون بشکه نفت خام

امروز در رینگ بین الملل بورس انرژی معامله شد؛

عرضه نفت خام سنگین ایران در بورس انرژی

در بورس انرژی انجام می شود؛

عرضه میعانات گازی خانگیران در روز جاری

ارسال نظر