بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
برآوردهایی در سطح جهانی حاکی از پیشتازی صنایع نفت و گاز، داروسازی و محصولات غذایی در آینده دارد. روند صنایع بورس تهران در سال 97 حرکتی متفاوت داشت ولی در روزهای پایانی نشانه‎های مثبت را به معرض نمایش گذاشت.
کد خبر : ۱۸۹۸۰۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، رتبهبندی جهانی صنایع برتر از نظر سودآوری از جایگاه نخست صنعت تولیدات «نفت خام و مواد معدنی»، حکایت میکند. صنعت «داروسازی» در رتبه دوم سودسازی در جهان قرار دارد و مقام سوم از آن صنعت «محصولات غذایی» است.

نوبت به کدام صنایع می‎رسد / حکایت «داروسازان» بر زبان‎ها می‎نشیند

حال نگاهی به صنایع بورس تهران در سال 97 میاندازیم.

در سال گذشته بررسی وضعیت شاخص صنایع بورسی نشان میدهد که فقط صنعت «پیمانکاری صنعتی» با افت رقم شاخص (3 درصد) مواجه شد و باقی صنایع، در کانال صعود قرار گرفتند.

بر اساس بررسیهای آبسیم، گروه «استخراج سایر معادن» با حضور تک نماد «کماسه» بیشترین رشد شاخص را با رقم 177 درصدی از آن خود کرد و در جایگاه نخست ایستاد. صنعت «قند و شکر» که اواخر سال 97 در کانون توجهات سرمایه‎گذاران قرار گرفت، 166 درصد بر رقم شاخص خود افزود. گروه «محصولات کانی غیرفلزی» نیز رتبه سوم را از آن خود کرد.

نوبت به کدام صنایع می‎رسد / حکایت «داروسازان» بر زبان‎ها می‎نشیند

به این ترتیب، آن‎چه که در عرصه جهانی برای صنایع مختلف پیش‎بینی شده، در سال 97 در کشور رخ نداد. بنابراین، احتمال تغییر موضع صنایع در سال 98 وجود دارد؛ همان‎گونه که در روزهای پایانی سال قبل، گروه «محصولات دارویی» حجم معاملاتی بیش از میانگین ماهانه خود داشت و نگاه‎های فراوانی را به خود معطوف کرد. با برآورد رشد قیمت نفت نیز رشد صنایع مرتبط با نفت و گاز بدیهی است.

در مجموع، در 12 ماهه سال 97 شاخص 15 صنعت بیش از 100 درصد رشد داشته اند که در نوع خود جالب توجه است. به طور کلی میتوان سال قبل را برای بورس تهران از نگاه صنایع، بسیار مثبت ارزیابی کرد و انتظار میرود با توجه به این که همچنان بازار سهام از سایر بازارها در رشد شاخصها عقب مانده است، سال 98 نیز برای صنایع خوش‎یمن باشد و حداقل یک بازه زمانی سراسر سبز برای آن متصور هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر