بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
صنعت داروسازی کشور، صنعت فوق‌العاده پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای است و می‌توان شرکت‌های دارویی کشور را با شرکت‌های اروپایی قیاس کرد و بحثی در آن نیست.
کد خبر : ۱۸۹۸۸۵

اعتبار داروی ایرانی در دفترچه‌های بیمه


به گزارش بورس نیوز،  قبل از هر چیز باید پذیرفت که صنعت داروی کشور به خارج از کشور وابسته است. گفته می‌شود 98 درصد از داروهای موردنیاز کشور، تولید داخل است؛ اگر این طور است پس چرا در تحریم آن قدر گرفتاری وجود دارد.

مشکلات صنعت دارو پس از تحریم‌ها نشان می‌دهد که این صنعت به واردات وابسته است. به عبارتی حتی اگر بتوانیم ۹۸ درصد از داروی موردنیاز را هم در داخل کشور تولید کنیم، تامین 2درصد از آن به واردات وابسته است و آن دو درصد، اقلام کلیدی است که ما را گرفتار می‌کند.

صنعت داروسازی کشور، صنعت فوق‌العاده پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای است و می‌توان شرکت‌های دارویی کشور را با شرکت‌های اروپایی قیاس کرد و بحثی در آن نیست. اما همه داروسازی‌های جهان مثل ملک و بایر و... که مواد اولیه می‌سازند، بدهکار چند شرکت مادر هستند و سوایزر، ساندروز و... به این شرکت‌ها وابسته هستند. 

بالاخره این وابستگی امری طبیعی است. اما به نظر می‌رسد اقدامات مثبتی صورت گرفته و صنعت داروی کشور به سمت و سوی خوبی می‌رود. چشم‌انداز روشنی برای این صنعت متصور هستم و معتقدم این تحریم‌ها باعث می‌شود که وابستگی‌های صنعت دارو را منطقی بپذیریم. باید پذیرفت که شرکتی همچون بایر آلمان، برای تمام دنیا تولید می‌کند و ما هم وابستگی داریم و نمی‌توان گفت در زمینه تولید دارو ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم. 

ایران از این لجاظ وابستگی دارد و این وابستگی هم منطقی است و فقط مختص کشور ما نیست و تمام دنیا وابستگی دارند. سازمان‌های مربوطه و دانشکده‌های داروسازی ما در جهت‌هایی حرکت کردند که خوشبختانه بخش مهمی از نیازهای کشور را بتوان تامین کرد. مثلا در داروسازی خرمان، حدود ۸ قلم دارو تولید کرده‌ایم که برای اولین بار در دنیا ساخته شده‌‌ند و جایگزین چندین قلم داروی وارداتی هستند. مثلا داروی عفونت زنان بیش از 10 قلم دارویی که وابستگی خارجی دارند را ساپورت می‌کند.

ما سیستم‌های خیلی خوب و پیشرفت‌های خیلی خوبی داریم. داروهای خاص هم بر اساس متدهای بین‌المللی کار می‌کند. چه آنها که نوآوری است و چه آنها که با مهندسی معکوس تولید می‌شود. چین هم با مهندسی معکوس، پیشرفت کرده و هیچگونه نوآوری نداشته است. در حال حاضر مهندسی معکوس در حوزه تولید دارو پیشرفت مطلوبی داشته و نوآوری ما به حد اروپا رسیده است.

در صنعت داروسازی ما حرف زیادی برای گفتن داریم. دلیلش هم این است که علم داروسازهای ما همانی است که دانشگاه لندن یا پاریس دارد. آخرین یافته‌های علمی در اختیار گروه‌های ماست. آدم‌هایی که در صنعت داروسازی ما هستند چه پرکتیکال و چه آموزشی، کم از جهان ندارند و با همه کشورهای جهان قابل مقایسه هستیم. در یک رنکینگ در یک جایگاه خیلی خوب قرار می‌گیریم. شاید در نظر بعضی‌ها این اغراق باشد اما از نظر فن داروسازی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم.

نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام وابسته به نفت است.امروز که نفت را بسته اند، تازه فهمیدند که چه کمبودهایی وجود دارد. در جاده هموار، بنز با پراید فرقی نمی کند. در حال حاضر مشکلات و عقب ماندگی‌ها و نقص‌های این حوزه، مربوط به دولت و نظام اجرایی است. حمایت از صنعت دارو، قطعا به شکوفایی صنعت خواهد انجامید، چرا که شرکت‌های داروسازی کشور فرمولاتورهای قوی و آزمایشگاه‌های مجهز در اختیار دارد و داروهای تولیدی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. مانند داروهای تخصصی درمان سرطان.

توسعه و شکوفایی صنعت دور از دسترس نیست، مشروط بر آنکه از تجربیات اشتباه درس بگیریم. طرح تحول سلامت، تبعات بسیاری برای شرکت‌های دارویی داشت و دارویی‌ها در وصول مطالبات خود دچار مشکل هستند. در ازای طلب دارویی‌ها، اوراق بدهی پرداخت شده که البته اوراق مفید نیست.

* علی صالح نیا رییس هیات مدیره شرکت داروسازی خرمان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر