بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
سال 97 برای بسیاری از شرکت‎ها به سبب رشد نرخ‎های فروش، درآمدهای بسیاری نیز به همراه داشت اما برخی شرکت‎ها همانند «کمنگنز» که مجبور به خرید مواد اولیه نیستند، از این فرصت منفعت بیشتری کسب کردند. برآوردها از مجمعی پربار برای سهامداران حکایت می‎کند.
کد خبر : ۱۸۹۹۵۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «معادن منگنز ایران» در عملکرد 12 ماهه منتهی به اسفند 97 موفق به فروش بیش از 91 هزار تن سنگ منگنز دانهبندی را به فروش رساند و نزدیک به 646 میلیارد ريال درآمد فروش شناسایی کرد.

سوپر فروش این معدنی در یک ماه / آماده باش «کمنگنز» برای تعدیل مثبت سنگین

این میزان مبلغ فروش نسبت به سال 96 از رشد 131 درصدی حکایت میکند. بنابراین، تعدیل مثبت این شرکت قطعی است و در صورتی که همانند دوره 9 ماهه در کنترل هزینههای تولید موفق عمل کرده باشد، تعدیل مثبت در حدود 300 درصد محتمل است.

بررسی روند ماهانه «کمنگنز» در سال 97 نشان میدهد که برخلاف سال 96، در سه ماهه پایانی سال سطح مقدار فروش افزایش یافته و نوسان کمتری داشته است.

سوپر فروش این معدنی در یک ماه / آماده باش «کمنگنز» برای تعدیل مثبت سنگین

نرخ فروش در سال 96 تقریبا روند ثابتی را داشته؛ ولی در سال 97 طی یک روند صعودی، پر افت و خیز ظاهر شده و در حالی که سال را با نرخ 3.4 میلیون ريال آغاز کرده بود، در اسفند ماه به نرخ 11.1 میلیون ريال دست یافت که صعود قابل توجهی به شمار میرود. شایان ذکر است که نرخ فروش «کمنگنز» تابع قیمت شمش فولاد شرکت «فولاد خوزستان» است. به این ترتیب، هر چه «فولاد خوزستان» محصولات خود را با نرخ بالاتر به فروش برساند، دست «کمگنز» برای افزایش نرخ محصولات بازتر است.

سوپر فروش این معدنی در یک ماه / آماده باش «کمنگنز» برای تعدیل مثبت سنگین

رشد نرخ محصولات مطابق انتظار افزایش مبلغ فروش را به دنبال داشت؛ به گونه‎ای که شاهد هستیم سال 97 نسبت به سال 96 تفاوتها و افزایش درآمد بسیار بیشتری دارد. درآمدهای عملیاتی از آبان ماه عزم صعود کردند و در اسفند ماه به 101 میلیارد ريال رسید که رقم قابل توجهی به شمار میرود. این میزان فروش معادل نیمیاز سرمایه شرکت است.

سوپر فروش این معدنی در یک ماه / آماده باش «کمنگنز» برای تعدیل مثبت سنگین

از آن جا که خرید مواد اولیه در این شرکت محلی از اعراب ندارد، رشد نرخ فروش، موجب صعود دو چندان حاشیه سود میشود؛ همان‎گونه که در دوره 9 ماهه به حاشیه سود ناخالص جالب توجه 53 درصدی رسید.

به این ترتیب، مجمع سالانه این شرکت معدنی برای سهامداران پربار خواهد بود و با توجه به سود انباشته 167 میلیارد ريالی تا پایان آذر ماه سال 97، انتظار میرود بخش قابل توجهی از سود محقق شده بین سهامداران تقسیم گردد.

نکته دیگر این که طرح باطله برداری از معادن روباز (شاکی) جهت تولید 22 هزار تن سنگ منگنز به بهره برداری رسیده که ثبات تولید یا افزایش مقطعی را در سال 98 به همراه خواهد داشت. به علاوه، بخشی از هزینههای جذب نشده در تولید مجددا به فرآیند درآمدزایی بازمیگردد.

در مجموع، در صورت تداوم شرایط کنونی، «کمنگنز» سال 98 نیز همانند سه ماهه پایانی سال 97، روزهای خوشی را سپری خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در دوره سه ماهه ابتدای سال صورت گرفت؛

انتشار صورت های مالی میان دوره ای «فخوز»

در بازار اصلی بورس کالا اتفاق افتاد؛

پذیرفته شدن شمش فولادی دو شرکت در بورس کالا

توسط فولاد خوستان محقق شد:

کمک 28 میلیاردی به سیل زدگان کشور

از سوی بورس کالا ابلاغ شد؛

ابلاغ حداکثر میزان خرید شمش فولاد

ارسال نظر