بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تن انواع کالا به ارزشی بیش از ۸۸۴ هزار و ۳۰۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که کاهش ۷ درصدی حجم معاملات و رشد ۷۷ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید.
کد خبر : ۱۸۹۹۹۵

به گزارش بورس نیوز، سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تن انواع کالا به ارزشی بیش از ۸۸۴ هزار و ۳۰۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که کاهش ۷ درصدی حجم معاملات و رشد ۷۷ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید.

حجم معاملات محصولات صنعتی و معدنی نیز در این مدت به بیش از ۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تن رسید و ارزشی بیش از ۳۲۷ هزار و ۴۵۶ میلیارد و ۱۴۸ میلیون ریال را رقم زد.

بررسی عملکرد بازار فیزیکی در سال گذشته حاکی از آن است که در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از ۶ میلیون و ۴۸۶ هزار تن فولاد، ۲۳۰ هزار و ۱۲۵ تن مس، ۱۱۸ هزار و ۱۰ تن آلومینیوم، ۶۰۷۰ تن روی، ۴۲۹ تن کنسانتره و ۵هزار و ۴۷۰ تن کنسانتره مولیبدن معامله شده است.

طی سال ۹۷ در این تالار ۱۶۴ تن طلا نیز به ارزش ۶۴۶ میلیارد و ۸۱۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بیش از یک میلیون و ۹۳۸ هزار تن محصول کشاورزی نیز به ارزشی بیش از ۲۶ هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۶۶۳ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال گذشته مورد معامله قرار گرفت.

ارزش معاملات محصولات پتروشیمی نیز رقمی بیش از ۳۰۷ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ریال ثبت شد و معامله گران بیش از ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع کالا را در این تالار خرید و فروش کردند. حجم معاملات بازار فرآورده‌های نفتی نیز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۵۹ هزار تن انواع کالا رسید و ارزشی بیش از ۲۱۹ هزار و ۱۸۹ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال را در پی داشت.

در این بازار بیش از یک میلیون و ۴۴۸ هزار تن مواد شیمیایی، بالغ بر سه میلیون و ۲۴۶ هزار تن مواد پلیمری و یک هزار و ۷۴۰ تن انواع گاز و خوراک گازی معامله شد.

در سال ۱۳۹۷ دادوستد بیش از ۶۲ هزار تن انواع روغن و معامله بیش از ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تن انواع قیر نیز در بازار فرآورده‌های نفتی به ثبت رسید و معامله گران بیش از ۴ میلیون و ۸۰۵ هزار تن وکیوم باتوم و ۳۶۷ هزار تن گوگرد را خرید و فروش کردند.

بیش از ۵۰۷ هزار تن لوب کات، ۳۳ هزار تن سلاپس واکس و ۴۸ هزار تن عایق رطوبتی نیز در سال ۹۷ در بازار محصولات فرآورده‌های نفتی معامله شد.

در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی سال ۹۷ بیش از ۲هزار و ۷۳۴ تن فولاد، ۸هزار و ۴۳۵ تن ضایعات، ۱۸ هزار و ۴۹۱ تن پلیمر، ۲۴ هزار و ۵۵۱ تن انواع محصولات کشاورزی و ۴هزار و ۷۲۲ تن مواد شیمیایی دادوستد شد.

در این بازار همچنین ۱۶ هزار و ۷۵۵ تن محصولات معدنی و ۱۰ تن مس مورد معامله قرار گرفت.

معامله گران همچنین بیش از ۱۵ میلیون و ۳۴۸ هزار قرارداد آتی و ۲۳ هزار و ۶۲۱ قرارداد اختیار معامله را جمعا به ارزشی بیش از ۸۲۴ هزار و ۷ میلیارد و ۳۰۶ میلیون ریال منعقد کردند که در مجموع از نظر تعدادی ۲۵۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۵ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد.

در بازار مالی بورس کالای ایران نیز حجم معاملات به ۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۶۴۲ میلیون قرارداد به ارزش ۷۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد و ۷۲۶ میلیون ریال رسید و که این حجم و ارزش معاملاتی نسبت به سال پیش با رشد ۲۷۰ و ۳۸۶ درصدی رو به رو شد.

حجم معاملات گواهی سپرده کالایی نیز به رقم ۹۵ میلیون و ۸۲۹ هزار قرارداد رسید و ارزش ۱۸ هزار و ۸۱۷ میلیارد و ۴۴۴ میلیون ریالی را در پی داشت.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا نیز به بیش از ۳۸ هزار و ۶۹۵ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال رسید و بیش از ۲ میلیارد و ۵۷ میلیون و ۹۷۲ هزار واحد سرمایه‌گذاری از این صندوق‌ها در بازار مالی بورس کالای ایران خرید و فروش شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون بازرگانی شرکت نفت پاسارگاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

ضرورت حمایت جدی دولت در حمل‌و‌نقل حامل‌های انرژی/ اختصاص سهم عمده قیر به صادرات

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

مشکلات تولید کشور یک شبه نیست

ارسال نظر