بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معرفی گروه های ارزنده برای سرمایه گذاری

سود و زیان محقق شده در خودرویی ها اثر چندانی بر روند قیمت سهم ها نداشته و به رغم آنکه به نظر می رسد گزارش های بعدی خودروسازان همراه با افزایش زیان خودروسازان باشد، اما سهم خودرویی ها شانس صعود خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۰۰۳۹
به گزارش بورس نیوز، شاخص بورس از نخستین روز معاملاتی سال ۹۸ تا کنون روند مثبتی داشته و معاملات روز شنبه هم با افزایش ۱۲۵۴ واحدی شاخص کل به پایان رسید. شاید جذاب ترین اتفاق این روزها، رشد گروه خودرویی باشد. این گروه به رغم رشد چشمگیر اکثر نمادها در سال ۹۷، در دو سال اخیر بازدهی چندانی برای سهامداران خود به ارمغان نداشته است.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل اقبال گروه خودرویی بیان کرد: انتظار می رفت گروه خودرویی پس از انتشار گزارش های مربوط به عملکرد سال ۹۷، حرکت صعودی خود را آغاز کند؛ ولی قبل از انتشار گزارش ها، سهامداران به استقبال این گروه رفتند. 
معرفی گروه های ارزنده برای سرمایه گذاری
وی افزود: با توجه به حجم معاملات روزهای گذشته، به نظر می رسد روند مثبت خودرویی ها در سال ۹۸ تداوم یابد و امسال سرمایه گذاری در سهم خودرویی ها، بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کند. این رشد اما، ناشی از عملکرد شرکت ها نبوده و دلایل بنیادی ندارد؛ بلکه عمدتا به این دلیل خواهد بود که خودرویی ها در سال قبل رشدی نکردند. به این ترتیب، سود و زیان محقق شده در خودرویی ها اثر چندانی بر روند قیمت سهم ها نداشته و به رغم آنکه به نظر می رسد گزارش های بعدی خودروسازان همراه با افزایش زیان خودروسازان باشد، اما سهم خودرویی ها شانس صعود خواهد داشت. البته چنانچه شایعه تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها جدی شود، این گروه به لیدری ایران خودرو، می تواند از جذاب ترین گروه های بازار سرمایه در سال ۹۸ باشد.

این فعال بازار سرمایه، با اشاره به گروه سیمانی به عنوان یکی دیگر از گروه های جذاب این روزها، گفت: طبق سنت چندین ساله، امسال هم سهم های گروه سیمانی در اسفندماه و فروردین ماه مورد اقبال بازار قرار گرفت. با توجه به فروش های پایان سال و احتمال افزایش نرخ سیمان و ارزش جایگزینی بالای کارخانجات سیمانی، رشد این گروه منطقی بوده و معتقدم گروه سیمانی برای سرمایه گذاری کوتاه مدت، کماکان جذاب خواهد بود. ضمن اینکه شایعه احتمال تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، بعضی سهم های این گروه را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته سیمانی هم همچنان با معضل مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه اند و این مازاد عرضه، قیمت گذاری سیمان را متاثر خواهد کرد.
معرفی گروه های ارزنده برای سرمایه گذاری
وی در رابطه با تاثیر بازسازی ویرانی های سیل بر صنعت سیمان اظهار داشت: اگرچه بازسازی واحدهای ساختمانی آسیب دیده در سیل امسال، مصرف سیمان داخلی را افزایش خواهد داد و طبق خبرها، بنیاد مستضعفان هم اعلام کرده سیمان رایگان بین سیل زدگان توزیع خواهد کرد؛ اما این اتفاق به معنای رشد سودآوری سیمانی ها نبوده و احتمالا سیمان به قیمت تمام شده از شرکت های سیمانی خریداری خواهد شد و سودی برای تولیدکنندگان در بر نخواهد داشت.

معتمدنیا در مورد پیش بینی وضعیت سایر گروه های بازار گفت: به لحاظ تحلیلی، کم ریسک ترین گزینه سرمایه گذاری در این مقطع، سهم گروه های کامودیتی محور به خصوص گروه فلزی و معدنی است. سهم شرکت های این گروه با توجه به سودهای تحقق یافته در سال ۹۷ ، احتمالا تقسیم سود مناسبی داشته و از نسبت های P بر E پایینی برخوردارند. ولی رشد این سهم ها و شکستن سقف های فعلی، در گرو ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه است و حجم نقدینگی فعلی بازار، کشش حرکت صعودی مجدد این گروه ها را ندارد.
معرفی گروه های ارزنده برای سرمایه گذاری
وی افزود: گروه دارویی، به سبب افزایش نرخ های اعمال شده و حجم شناور و نسبت پی بر ای پایین، برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود. همچنین گروه غذایی، خصوصا سهم های روغنی و بیسکوییت سازی احتمالا در سال جاری با رشد سودآوری مواجه بوده و برای سهامداران جذاب خواهند بود.

وی در خاتمه ضمن تاکید بر اثرگذاری وضعیت اقتصادی کشور بر روند فعالیت گروه تجهیزات و پیمانکاری بیان کرد: به نظر می رسد امسال به لحاظ اقتصادی شرایط سخت تری خواهیم داشت و تجربه نشان داده، دولت در صورت کسری بودجه و کمبود نقدینگی، بودجه عمرانی را کاهش خواهد داد. این وضعیت، سهم های گروه تجهیزات و پیمانکاری شرایط سخت تر و رقابتی تری خواهند داشت. مگر آنکه امکان حضور در بازار عراق و سوریه و اجرای پروژه در آن کشورها برای شرکت های داخلی فراهم شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ایران خودرو از هنر سوزن دوزی زنان سیستان و بلوچستان حمایت می کند؛

هدیه معنوی ایران خودرو به مشتریان

مدیر بازرگانی هلدینگ سیمان غدیر:

راه نجات صنعت سیمان، صادرات است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
عجب تحلیل ابکی