بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
بررسی روند تاریخی «پترول» نشان می‎دهد که حقوقی‎ها به صف خرید سنگین این سهم واکنش سریع نشان می‎دهند.
کد خبر : ۱۹۰۱۲۶

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، «گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان» با سرمایه 20 هزار میلیادر ريالی، سبد سهام به بهای تمام شده 37 هزار میلیارد تومان در اختیار دارد که از این میزان، فقط 4308 میلیارد ريال سهم شرکتهای بورسی است و باقی به شرکتهای خارج از بورس تعلق دارد.

در حال حاضر ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت بالغ بر 13790 میلیارد ريال است.

در «پترول» چه خبر است! / آلرژی حقوقی‎ها به صف خرید این سهم

در پرتفوی بورسی، پتروشیمیهای «جم»، «زاگرس» و «کرمانشاه» به چشم میخورند که در سال 97 به مدد جهش نرخ ارز، سودآوری مناسبی به دنبال داشتند و در پرتفوی غیربورسی شرکت مدبران اقتصاد خوش درخشید و با واگذاری سهام، درآمد بسیار بالایی را شناسایی کرد.

علاوه بر این، با بهره‏برداری از طرحهای توسعه همچون فاز دوم پتروشیمی ایلام با 94 درصد پیشرفت و پتروشیمیلردگان با 92 درصد پیشرفت، روزهای بهتری در انتظار «پترول» خواهد بود.

بنابراین، شرکتهای زیرمجموعه مجامع پرباری خواهند داشت و از محل تقسیم سود، درآمد قابل توجهی عاید این شرکت خواهد شد و سودی بسیار فراتر از 2385 میلیارد ريال سال 96 به بار خواهد نشست.

«پترول» در سال 97 بازدهی اندک 21 درصدی و در مدت گذشته از سال 98 بازدهی 10 درصدی را ثبت کرده که چندان دندان‎گیر نیست. نگاهی به معاملات این سهم در روزهای اخیر، تحرکات بالای حقوقیها در سمت عرضه را نشان میدهد.

در نظرسنجی بورس نیوز، پیش از شروع معاملات امروز، 50 درصد از شرکت‎کنندگان موقعیت خود را در نماد «پترول» در سمت خرید عنوان کردند و نیمیدیگر اظهار داشتند که فروشنده این سهم خواهند بود.

در «پترول» چه خبر است! / آلرژی حقوقی‎ها به صف خرید این سهم

در دو روز اخیر صف خرید سنگینی برای این سهم شکل گرفت اما حقوقیها این مورد را بی جواب نگذاشتند و با عرضههای بالا، بخش بسیاری از صف تشکیل شده را پاسخ دادند.

امروز نیز با وجود عرضه 121 میلیون سهم از سوی حقوقیها و ثبت معاملات 174 میلیون سهمی، باز هم با صف خرید حدود 79 میلیون سهمیبه کار خود پایان داد. در برابر 660 کد خریدار، 383 کد اقدام به فروش کردند.

این رفتار حقوقیها سابقه تاریخی دارد. ثبت حجم معاملات بیش از 100 میلیونی در «پترول» کم سابقه است و پیش از این در اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه چنین موردی مشاهده شد که در آن زمان نیز باز هم حقوقیها کمر به عرضههای آبشاری بستند و به سرعت و شدت به صف خرید آن واکنش نشان دادند.

البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که جابجایی سهم بین سرمایه‎گذاران موجب ورود به اصطلاح افراد تازه نفس میشود و میتواند به روند سهم کمک کند.

با این اوصاف به نظر میرسد در معاملات فردا نیز شاهد صف خرید در ابتدای معاملات باشیم که اگر باز هم دست حقوقیها روی دکمه فروش گیر کند، احتمال متعادل شدن آن وجود دارد.

در هر صورت با در نظر گرفتن ارزش پرتفوی بورسی و طرحهای در دست اجرا، قیمت واقعی هر سهم «پترول» فراتر از 2000 ريال ارزش دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری در 9ماهه سال 97 بررسی شد؛

سودسازی 283ریالی به ازای هر سهم/ رشد 155درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته

عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری در 9ماهه سال 97 بررسی شد؛

سودسازی 283ریالی به ازای هر سهم/ رشد 155درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته

ارسال نظر