بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کشتار بی‌رویه دام، نتیجه یک سیاست نادرست/ ارز دولتی مانع افزایش قیمت گوشت نشد

دولت به جای تخصیص ارز دولتی به بخشی از تولید، اجازه دهد ارز، تک نرخی و تولیدکنندگان با ارز آزاد تولید و فروش انجام دهند و در مقابل، مابه التفاوت ارز آزاد و دولتی را به مردم پرداخت کند تا سواستفاده ای هم صورت نگیرد.
کد خبر : ۱۹۰۱۹۹
کشتار بی رویه دام، نتیجه یک سیاست نادرست/ ارز دولتی مانع افزایش قیمت گوشت نشد
به گزارش بورس نیوز، در میان سبزهای این روزها، سبزی گروه دامپروری بیش از سایر صنایع چشم نوازی می کند. این گروه که با وجود تامین خوراک دام با دلار ۴۲۰۰ تومانی، سال ۹۷ از افزایش نرخ شیرخام و گوشت بهره بردند، امسال هم چشم انداز مثبتی دارند. واردات گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومانی هم دیگر انجام نخواهد شد و با توجه به شیب صعودی تورم، به نظر می رسد این گروه پتانسیل بهره مندی از اوضاع موجود را خواهد داشت.

احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص روند تولید و فروش دامپروری ها و تاثیر افزایش احتمالی نرخ ارز بیان کرد: در حال حاضر با وجود افزایش نرخ شیر و گوشت، باز هم قیمت های داخلی منطقی نبوده و مابه التفاوت قیمت بازار داخل با بازارهای صادراتی سبب کشتار بی رویه دام شده است. در شرایطی که امکان صادرات گوساله نر با قیمت هر کیلوگرم ۷ دلار وجود دارد، چطور می توان انتظار داشت تولیدکننده رغبت به فروش دام خود با قیمت ۳۵ هزار تومان داشته باشد؟ این وضعیت در نهایت تبعاتی هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده در بر خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: تنها راه حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، یکسان سازی نرخ ارز است. سال گذشته، شاهد افزایش قیمت شیر و گوشت در بازار بودیم و تخصیص ارز دولتی نه برای تولیدکننده و نه برای مصرف کننده منفعتی نداشت و فقط عده ای خاص از رانت ایجاد شده، بهره بردند. بهتر است دولت به جای تخصیص ارز دولتی به بخشی از تولید، اجازه دهد ارز، تک نرخی و تولیدکنندگان با ارز آزاد تولید و فروش انجام دهند و در مقابل، مابه التفاوت ارز آزاد و دولتی را به مردم پرداخت کند تا سواستفاده ای هم صورت نگیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر