بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
گاهی اوقات به طول انجامیدن فرایندهای افزایش سرمایه، برنامه‎ریزی‎های شرکت‎ها را دچار چالش می‎کند. «سرچشمه» از جمله شرکت‎هایی است که انتظاراتش از افزایش سرمایه برآورد نشد.
کد خبر : ۱۹۰۲۴۱

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سهامداران شرکت «سرمایهگذاری مس سرچشمه» امروز به شور مینشینند تا در خصوص افزایش سرمایه تصمیمگیری کنند.

در حالی که این شرکت در خصوص افزایش سرمایه 1680 میلیارد ريالی معادل 60 درصد اعلام آمادگی کرده بود، ولی سازمان بورس با افزایش 603 میلیارد ريالی موافقت کرد و به این ترتیب، 21.5 درصد از محل سود انباشته بر سرمایه 2800 میلیارد ريالی کنونی افزوده خواهد شد. در حال حاضر این شرکت 2012 میلیارد ريال سود انباشته دارد که معادل 72 درصد مبلغ سرمایه است.

سرچشمه افزایش سرمایه این شرکت بسته شد / دست بسته «سرچشمه» در یک اقدام مهم

اقدام مذکور به منظور بهبود وضعيت ساختار مالي، جبران مشارکت صورت گرفته در افزايش سرمايه شرکتهاي سرمايهپذير، حفظ و افزايش عمليات جاری و جلوگيری از خروج وجوه نقد انجام میشود.

بر اساس گزارش حسابرس، 1760 میلیارد ريال از مبلغ مورد نظر شرکت در راستای افزایش سرمایه دو شرکت سرمایهگذاری صنایع مس افق کرمان و آریاناران سرچشمه صرف خواهد شد. حال با توجه به کاهش میزان افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس، این مسأله با چالش جدید مواجه گردید.

نکته قابل توجه این است که مجموع سرمایهگذاریهای کوتاهمدت و بلندمدت شرکت «سرمایهگذاری مس سرچشمه» و همچنین داراییهای غیرجاری به رقم 44000 میلیارد ريال میرسد. مقایسه این مبلغ با سرمایه شرکت بیانگر آن است که حدود 63 درصد از سرمایهگذاریها از محل سرمایه و 37 درصد نیز از طریق اندوختهها، بدهیهای جاری و سود تقسیم نشده تأمین میشود. بنابراین، ساختار مالی و ترازنامه شرکت چندان از استحکام لازم برخوردار نیست و در صورت تقسیم سود بالا در مجامع و یا انباشته شدن بدهیها، مشکلات عدیدهای شکل میگیرد.

علاوه بر این، «سرچشمه» طی 3 سال مالی اخیر حدود 2040 میلیارد ريال سود در ماجمع خود بین سهامداران خود تقسیم کرد که معادل 73 درصد میزان سرمایه است. این موضوع سبب شده شرکت با کمبود نقدینگی جهت استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری روبرو گردد.

سرچشمه افزایش سرمایه این شرکت بسته شد / دست بسته «سرچشمه» در یک اقدام مهم

به عبارت بهتر میتوان گفت که «سرچشمه» قصد دارد با تبدیل سود انباشته به سرمایه، دست سهامدار عمده (صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران) را در تقسیم سود ببندد و به این ترتیب، اجازه تقسیم سود بالا را ندهد و از خروج نقدینگی جلوگیری کند.

علاوه بر هم مسیر نشدن سازمان بورس با «سرچشمه» در میزان افزایش سرمایه، اعطای مجوز نیز زمان زیادی به خود مشغول کرد. حسابرسان این شرکت در اواخر آبان ماه گزارش خود را ارائه کردند اما سازمان بورس در اواخر اسفند ماه مجوز برگزاری مجمع فوق‎العاده را منتشر کرد.

بر این اساس، در آن زمان «سرچشمه» برآورد کرده بود در صورت انجام افزایش سرمایه مذکور و به میزان 1680 میلیارد ريال، سود خالص سال 97 به رقم 2780 میلیارد ريال نزدیک شود که عدم اجرای این موضوع در آن سال، باید طبق برآوردهای خود به 2380 میلیارد ريال سود بسنده کند.

بنابراین، با توجه به دریافت دیرهنگام و کمتر از مورد انتظار مجوز افزایش سرمایه، پیش‎بینیها و برآوردهای این شرکت در خصوص وضعیت آینده چندان قابل اتکا نیست و دچار اختلال شد.

حال باید منتظر ماند و دید «سرچشمه» میتواند از راههای دیگر و با برنامهریزی دقیق به سود خالص 3225 میلیارد ريالی برآورد شده برای سال 98 (با فرض افزایش سرمایه) دست یابد یا خیر!

سرچشمه افزایش سرمایه این شرکت بسته شد / دست بسته «سرچشمه» در یک اقدام مهم
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاه متفاوت این شرکت به بازار سهام؛

"سرچشمه" با دست پر به مجمع می‌رود

نگاه متفاوت این شرکت به بازار سهام؛

"سرچشمه" با دست پر به مجمع می‌رود

ارسال نظر