بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
پدر صنعت غذایی ایران در آخرین گفت‌وگوی خود با بورس‌نیوز:‏

صنعت غذا مصون از تحریم‌ها / دست‌اندازهای دولتی بر سر راه صادرات بخش‌خصوصی ‏

صنعت غذایی ایران به توجه و حمایت های دولت نیاز دارد اما؛ در سال 97 تصمیمات خوبی برای حمایت از این صنعت گرفته نشد.
کد خبر : ۱۹۰۲۶۱

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، بی‌شک یکی از برندهای نام آشنای صنعت غذا «مهرام» بوده و هست. برندی که همگان بر کیفیت آن صحه گذاشته و البته بنیانگذار آن را به عنوان پدر صنعت غذایی کشور قبول داشتند.

شاهرخ ظهیری بنیانگذار صنایع غذایی مهرام، یکی از قدیمی‌های این صنعت بود که توانست دروازه های بازار‌های اروپایی و آمریکایی را به صنعت غذایی ایران بگشاید.

در آخرین روزهای هفته‌ایی که گذشت خبری در فضای مجازی منتشر شد که همگان را شکه کرد؛ ظهیری دیگر در میان ما نیست. پدر صنعت غذایی ایران رخت آفیت پوشید و به دیار باقی شتافت.

خبر باورنکردنی و البته ناراحت کننده بود زیرا هنوز بسیار وقت نیاز بود تا تجارب این مردم نام آشنای صنعت غذا و حوزه صادرات را به نسل جوان منتقل شود و چه زود دیر شد و این فرصت از کفمان رفت.

گروه رسانه های بورس‌نیوز ضمن تقدیر از تمامی زحماتی که این بزرگ صنعتگر و تلاشگر صنعت غذایی کشور در طول عمر گهربار خود کشید و عرض تسلیت این فقدان به خانواده ظهیری و صنعت غذایی کشور، آخرین گفت‌وگوی خود با ایشان را در ادامه منتنشر می کند.

مرحوم شاهرخ ظهیری بنیانگذار صنایع غذایی مهرام در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز در سال 97 در مورد وضعیت صنعت غذای و اهمیت آن گفت: غذا در دنیا اهمیت خاصی دارد. چهار سال پیش بود که در ایتالیا کنفرانسی از طرف فائو (خواربار جهانی سازمان ملل) تشکیل شده بود. در آن کنفرانس سازمان ملل اعلام کرد که یک میلیارد و 400 میلیون گرسنه در دنیا وجود دارد. این خطرش از بمب اتم بیشتر است.

وی افزود: در ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و تولیدات، محصولات صنایع غذایی کشور دارای رتبه و کیفیت مناسبی هستند و قادر هستیم غیر از کشور خودمان مثلا کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق را با جمعیت 300 میلیونی نیز تامین کنیم.

بنیانگذار صنایع غذایی مهرام تاکید کرد: متاسفانه مشکلاتی برای صنعت غذا در شرایط فعلی وجود دارد و دولت باید بیشتر عنایت و توجه به این بخش داشته باشد زیرا به غیر از جنبه صادراتی این صنعت، برای سلامت جامعه نیز صنعت غذا جنبه استراتژیک دارد.

ظهیری درباره تخصیص ارز برای این صنعت بیان کرد: در حال حاضر مشکلاتی برای تخصیص ارز وجود دارد. به طور مثال در مورد رب گوجه فرنگی، به دلیل نبودن قوطی ما مشکل داشتیم.

وی با انتقاد از برخی تصمیماتی که در سال 97 برای حوزه صادرات و تولید گرفته شد، گفت: کارهایی است که باید دولت احتیاط و همراه با مشاوره با بخش خصوصی عملیاتی کند. مثلا در بهترین موقع سال که فرصت صادراتی برای رب گوجه فرنگی فراهم بود، به یکباره صادرات این محصول را ممنوع کردند و بعد که زمان گذشت، آزاد کردند. الان رب را ممنوع و یکی، دو روز گذشته آزاد کردند. صادرکننده ای که زحمت کشیده و بازاری را پیدا کرده است اگر این بازار را از دست بدهد می رود و از کشور دیگری می‌آورد.

ظهیری درباره صنعت غذا گفت: صنعت غذا تنها صنعتی است که در مجموع کل خود در حدود 20 درصد به خارج از کشور نیاز دارد. بنابراین برای اداره کردن توانمند است. مشروط بر اینکه دولت تغییرات دگرگونی هر روزه نداشته باشد. در تحریم ها هم صنعت غذا کمترین آسیب را می بیند.

این آخرین یادگاری و مصاحبه ما از پدر صنعت غذا مرحوم شاهرخ ظهیری بود. به اعتراف تمامی همکاران رسانه ایی، آن مرحوم جزو معدود مدیران صنعت غذایی کشور و فعال حوزه بازرگانی بود که بی‌پروا صحبت‌ها و انتقادات خود را بر زبان می‌آورد و همیشه میزبان خوبی برای خبرنگاران حوزه اقتصادی بود.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر