بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
تحلیلگر اقتصادی گفت: کاهش رشد اقتصادی سال 97 بیشتر ناشی از کاهش تولید نفت و بخشی هم متاثر از کاهش تولیدات صنعتی ایرانی بوده است که البته دور از انتظار نبود.
کد خبر : ۱۹۰۳۸۴

کاهش رشد اقتصادی، ناشی از کاهش تولید نفت

به گزارش بورس نیوز، هادی حق شناس اظهار کرد: مفهوم رشد اقتصادی منفی تولید کالا و خدمت کمتر در یک سال نسبت به سال گذشته است. رشد اقتصادی 9 ماهه سال 97 با احتساب نفت 3.8- درصد است و این یعنی در این بازه زمانی در سال 97 نسبت به سال 96، کالا و خدمت کمتری در کشور تولید شده است.

وی افزود: در یک اقتصاد هزاران نوع کالا و خدمت تولید می‌شود. کاهش رشد اقتصادی سال 97 بیشتر ناشی از کاهش تولید نفت و بخشی هم متاثر از کاهش تولیدات صنعتی ایرانی بوده است که البته دور از انتظار نبود.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: اکنون، بیشتر نهادهای بین‌المللی و نهادهای داخلی مثل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی سال جاری را منفی پیش‌بینی می‌کنند که به طور عمده متاثر از کاهش تولید در بخش نفت و بعضی محصولات صنعتی مثل خودرو یا اقلام ساختمانی مثل فولاد و سیمان است.

حق شناس درباره امیدواری به اینکه بخش کشاورزی در سال جدید به کمک رشد اقتصاد بیاید، بیان کرد: این امید وجود دارد که بخش کشاورزی در سال 98 به کمک رشد اقتصادی بیاید. میانگین بارندگی های سال 97 از بارندگی بلند مدت در ایران بیشتر است. با توجه به میزان بارندگی سال 98 برای بخش کشاورزی سال پر رونقی است.

وی درباره خسارات سیل‌های اخیر تاکید کرد: طی سیل های اخیر تنها 3 درصد از شالیزارهای شمال کشور آسیب دیده است و در بخش گندم و محصولات باغی، سال پررونقی در پیش است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش قیمت مسکن و هم چنین رونق ساخت‌وساز در فرایند بازسازی مناطق سیل‌زده در استان‌های خوزستان، لرستان و مازندران، میزان تولید و مصرف محصولات و مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند و این مسئله هم به طور حتم، بر رشد اقتصادی اثرگذار است.

تحلیلگر اقتصادی گفت:سال جاری برای حوزه نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی سال خوبی نیست اما با اجرای تدابیر مناسب می‌توان از فرصت‌ها در بخش کشاورزی و ساختمان استفاده کرد تا آثار رشد منفی بخش نفت و صنعت بر رشد اقتصادی کمتر شود. در تابستان سال گذشته بارش‌های کم به تقویت احتمال جیره‌بندی آب انجامید اما در تابستان سال 98، بخش کشاورزی از ناحیه آب دچار مشکل نیست و رونق آن قطعی است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس:

وجود دلالان، التهاب بازار مسکن را افزایش می دهد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی گفت:

نیاز به واردات برای نهاده های دامی، ذرت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

برداشت گندم در بوشهر 6برابر سال قبل

ارسال نظر