بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

علت عرضه حقوقی «وتجارت» چه بود؟

اگر مبنای تسعیر ارز بانک ها تغییر کند، با فرض نرخ دلار ۸ هزار تومانی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، بانک تجارت با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم حداقل ۱۳ تومان سود شناسایی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۰۴۵۱
علت عرضه حقوقی «وتجارت» چه بود؟

به گزارش بورس نیوز، «وتجارت» پس از افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اضافه شدن سهام به سبد سهامداران دیروز با رشد تقریبا ۳۰ درصدی نسبت به قیمت تئوریک در قیمت ۴۵۴ ریال معامله شده بود که به تنهایی 602 واحد بر رقم شاخص کل افزود و موجب جهش بیشتر آن شد. امروز هم مورد اقبال سهامداران قرار گرفت و تا صف خرید پیش رفت؛ اما عرضه حقوقی ها روند معاملات را تحت تاثیر قرار داد و عرضه و تقاضا با کمی رشد نسبت به دیروز به تعادل رسید.

بانک تجارت که به علت زیان انباشته سنگین مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و با هدف خروج از شمول ماده ۱۴۱ اقدام به افزایش سرمایه کرده بود؛ در ۹ ماهه ۹۷ نیز بیش از ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان زیان شناسایی کرد که البته نسبت به زیان محقق شده در مدت مشابه سال ۹۶، کاهش ۵۵ درصدی نشان می دهد. یکی از دغدغه‌های فعالان بازار، ادامه روند زیان دهی بزرگترین بانک بورسی است.

مهدی حبیبی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص علت عرضه حقوقی ها در دو روز اخیر بیان کرد: در هفته های پایانی سال ۹۷، سهم بانک تجارت برخی روزها با فشار فروش همراه بود و بازارگردان های سهم به منظور حمایت از سهم، اقدام به خرید کردند. طبیعتا در این روزها که سهم با تقاضای مناسبی مواجه شده، بازارگردان اقدام به عرضه می کند تا هم از التهاب معاملات بکاهد و هم مهیای حمایت های بعدی باشد. 

وی ادامه داد: عرضه حقوقی ها را نباید عدم ارزندگی سهم یا تمایل حقوقی ها به عرضه معنا کرد. سهم بانک تجارت در قیمت فعلی ارزنده است؛ ضمن اینکه کمتر سهمی با قیمت کمتر از ۵۰ تومان می توان در بازار یافت. ارزان بودن سهم، اثر روانی مثبتی بر رفتار سهامداران داشته و می تواند زمینه ساز رشد سهم شود.

وی در رابطه با پیش بینی روند سودآوری بانک تجارت اظهار داشت: افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی «وتجارت» نقدینگی وارد بانک نکرد؛ اما بررسی صورت های مالی و گزارش های عملکرد بانک تجارت نشان می دهد روند این بانک رو به بهبود بوده و در ماه های گذشته، زیان انباشته بانک تجارت روند کاهشی به خود گرفته است.

این فعال بازار سرمایه در مورد تاثیر تغییر نرخ تسعیر ارز بر صورت های مالی «وتجارت» گفت: اگر مبنای تسعیر ارز بانک ها تغییر کند، با فرض نرخ دلار ۸ هزار تومانی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، بانک تجارت با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم حداقل ۱۳ تومان سود شناسایی خواهد کرد. این سود در پایان دوره مالی، زیان انباشته را کاهش خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر