بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
یکی از شرکت‎هایی که در مقابل تحریم‎ها پا پس نکشیده، پتروشیمی پارس است. با وجود کاهش میزان صادرات در برهه‎ای از زمان، عملکرد این شرکت جهش درآمدی را به دنبال داشته است.
کد خبر : ۱۹۰۵۲۹

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی پارس» در 12 ماهه سال 97 موفق به کسب درآمد فروش 95509 میلیارد ريالی گردید که در نوع خود قابل توجه است؛ چرا که نسبت به سال 96 رشد 43 درصدی را به معرض نمایش میگذارد.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

نگاهی به روند فروش این شرکت بیانگر این است که مقدار فروش به جز در شهریور ماه، در تمام ماههای سال 97 نسبت به سال 96 افت داشته است. مهمترین علت آن را میتوان به تحریمها نسبت دارد؛ چرا که حدود 57 درصد از درآمدهای عملیاتی سال 96 از درگاه صادرات حاصل شده ولی در 9 ماهه سال 97 این رقم به 45 درصد تنزل یافته است.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

میانگین نرخ فروش تمام محصولات «پارس» در سال 97 بالاتر از سال 96 بود. البته از آبان ماه گام در مسیر افول گذاشت اما در دو ماه آخر سال مجددا سمفونی صعود نواخت.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

در شرایطی که مبلغ فروش در آغاز سال 97 نسبت به سال قبل از آن کمتر بود و شروع امیدوارکننده ای نداشت، اما خیلی زود به خود آمد و یک پایان طوفانی رقم زد. بر این اساس، مبلغ فروش در سالی که گذشت، به جز در فروردین ماه، در سطوح بالاتر از سال 96 قرار گرفت و در اسفند ماه با جهشی جالب توجه از رقم 14000 میلیارد ريال عبور کرد و به این ترتیب، بخشی از عقب ماندگی ناشی از تحریمها جبران شد.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

با شروع دور جدید تحریمها و البته آغاز اورهال «پتروشیمی پارس» به عنوان بزرگترین تولیدکننده LPG کشور، میزان صادرات LPG از مهر ماه شروع به کاهش کرد و در آذر ماه به کمترین میزان خود رسید. اما در دی ماه مجددا روند صعودی به خود گرفت؛ ولی همچنان با روزهای اوج فاصله دارد.

علاوه بر این، کاهش قیمتهای جهانی نیز در افت فروش این شرکت در نیمه دوم سال اثرگذار بود.

تحلیل فاصله ساختار فروش شرکت «پتروشیمی پارس» از میانگین 12 شرکت هم‎گروه نشان میدهد که سطح حاشیه سود ناخالص 12 درصد پایین‎تر است. به عبارتی، هزینههای تولید در این پتروشیمی از سایر شرکتها بالاتر است.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

ساختار بهای تمام شده «پارس» بر مواد مصرفی اولیه استوار است. از آن جا که از مهر ماه، خوراک این پتروشیمی بر اساس نرخ ارز سامانه نیما محاسبه میشود، با اوجگیری نرخ ارز، هزینه مواد اولیه نیز افزایش یافت.

تیر تحریم‎ها به خطا رفت! / اوج‎گیری «پارس» در روزهای سخت

البته از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز موجب شده تا در دوره 9 ماهه سال جاری از محل تسعير داراييها و بدهيهاي ارزي، سود مناسبی را کسب کند که همین موضوع عاملی شد تا حاشیه سود عملیاتی به 50 درصد نزدیک شود و از میانگین گروه 7 درصد فراتر رود.

در صورتی که بتواند قرارداهای صادراتی بیشتری در زمینه فروش LPG منعقد کند میتواند بخشی بسیاری از مشکلات خود و ریسک افزایش نرخ ارز را جبران کند. افزایش نرخ ارز سامانه نیما که در مدت اخیر بیشتر نمود پیدا کرده، یکی از ریسکهای مهم «پارس» به شمار میرود.

شایان ذکر است که «پارس» با تزریق پروپان و بوتان مازاد بر صادرات خود به گاز برگشتی، ظرفیت تولید واحد استحصال اتان خود را به 100 درصد رساند و به این ترتیب، از این پس میتواند خوراک اتان پتروشیمی های آریاساسول و جم را تأمین کند.

در مجموع، با همه این اوصاف، وضعیت «پتروشیمی پارس» مثبت ارزیابی میشود و نتیجه عملکرد بسیار موفق آن، رقم قابل توجه 36890 میلیارد ريال به عنوان سود انباشته است که به راحتی میتواند از این محل افزایش سرمایه دهد. از سوی دیگر، دست سهامداران نیز در مجمع برای تقسیم سود بالا باز است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت پلیمر آریا ساسول در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حساب‌ویژه بر سودآوری ۵۰درصدی آریاساسول

رشد درآمد صادراتی همگام با بهبود فضای داخلی؛

چراغ روشن «پارس» در سیاهی تحریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
اين افزايش فروش ناشي از تورم و افزايش قيمت ارز است و ارزش چنداني ندارد.