بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن گفت: سال گذشته بازار سرمایه فراز و نشیب چشمگیری داشت که ناشی از چند عامل اصلی بود و احتمالا در سال جدید نیز با برخی از آنها مواجه هستیم.
کد خبر : ۱۹۰۵۶۴

بازار سرمایه فراز و نشیب چشمگیری داشت

به گزارش بورس نیوز، محمد مهدی بحرالعلوم مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن درخصوص چشم‌انداز بورس کشور اظهارکرد: بازارسرمایه طی نیمه نخست سال گذشته بیشتر حول محور قیمت‌گذاری دستوری که از سوی دولت برای برخی محصولات حاضر در بورس‌کالا بود، مانور داد و از سوی دیگر نمی‌توان عدم امکان تبدیل نرخ ارز صادراتی شرکت‌ها به ریال با نرخ‌های نزدیک به نرخ آزاد، را فراموش کرد.

وی ادامه داد: وقوع چنین دست‌اندازهای طبیعا از میزان جذابیت بازارسرمایه می‌کاهد اما بعد از راه‌اندازی سامانه‌ نیما و اصلاح قیمت‌گذاری در بورس‌کالا چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا کرد.

بحرالعلوم افزود: دومین عامل، تغییرات نرخ محصولات کامودیتی و کالاهای اصلی در سطح جهان بود؛ قیمت جهانی کامودیتی‌ها نزولی شد و کاهش قابل توجهی پیدا کرد. این کاهش قابل توجه در ابتدا با تغییرات نرخ ارز تا حدودی پوشش داده شد و وضعیت بازار متعادل بود. اما در میانه راه جنگ تجاری بین آمریکا و چین افت بیشتر قیمت جهانی کامودیتی‌ها و کالاهای اساسی را رقم زد این شرایط منجر به کاهش چشم انداز سودآوری شرکت‌ها شد. 

بحرالعلوم بیان کرد: در سه ماهه چهارم سال گذشته کاهش قیمت‌ها به جذاب شدن بازار سرمایه کمک کرد. در کنار جذابیت قیمت سهام در بازار سرمایه، شرکت‌ها در عمل توانستند باوجود تحریم‌ها و برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها صادرات انجام داده و زمزمه‌هایی از بهبود قیمت کالاهای اساسی در سطح جهانی نیز شنیده شد و در نهایت، سه ماهه چهارم سال ۹۷ با اقبال بازار مواجه بودیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن تاکید کرد: تغییرات نرخ ارز، قیمت کالاهای جهانی، تنش‌های سیاسی، مهمترین عوامل موثر بر بازار سال ۹۷ بود و به نظر می رسد در سال ۹۸ نیز شاهد تمامی این عوامل باشیم.

نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن ادامه داد: چشم‌انداز سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تفاوت‌هایی دارد. استنباط من این است که ما در نیمه اول سال جدید شرایط خوبی خواهیم داشت اما در نیمه دوم لازم است معادلات بازار مجددا رصد شود.

عضو هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه کنترل و نظارت بر نرخ ارز مهمترین عامل موثر بر بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: طبیعتا افزایش نرخ ارز در سال ۹۸ سودآوری شرکت‌های صادراتی را افزایش خواهد داد.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن بااشاره به ارتباطات سیاسی و تاثیر آن بر روند حرکتی بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی که در سال ۹۷ تجربه کردیم در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد. احتمالاً نقطه عطف (turn in point) سال ۹۸ نیز مجددا آبان ماه خواهد بود که نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تعیین تکلیف می‌شوند.

بحرالعلوم درباره قیمت جهانی کالای اساسی نیز گفت: موضوع توافق بین آمریکا و چین خیلی پررنگ‌تر شده و اواخر سال ۹۷ نیز بیشتر در چشم‌انداز این توافق بحث شد. در سال ۹۸ سفرهای هیاًت‌های دولتی چین و آمریکا خیلی پررنگ‌تر دنبال می‌شود و هر دو طرف اعلام کردند توافق به طور جدی دنبال می‌شود و احتمالاً به توافق نهایی هم دست پیدا می‌کنند.

نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن سیاست بانک مرکزی، ماه شماره کردن نرخ سود سپرده‌های بانکی را نیز از دیگر عوامل موثر در روند بازار سال ۹۸ است. این تصمیم باعث می‌شود بازارهای رقیب در مقابل بازارهای سرمایه جذابیت خودشان را از دست بدهند..

وی ادامه داد: بازار مسکن هم در سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته است. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در قیمت مسکن جهش ایجاد نشود. بنابراین بازار رقیب مسکن با توجه به نقدشوندگی پایینی که دارد نمی‌تواند بازار جدی برای جذب منابع باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر