بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
قائم‌ مقام انجمن‌ صنفی‌ پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

یک گام تا افزایش نرخ اوره/ پایانی خوش بر داستان تلخ تبعیض اوره‌سازان

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، این موضوع از ابتدای مهرماه ۹۷ و همزمان با تغییر فرمول خوراک پتروشیمی ها بر مبنای ارز نیما، در حساب های پتروشیمی ها اعمال خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۰۵۷۹
یک گام تا افزایش نرخ اوره/ پایانی خوش بر داستان تلخ تبعیض اوره سازان

به گزارش بورس نیوز، شرکت پتروشیمی پردیس دو روز قبل در شفاف سازی اعلام کرد: « طي صدور اخطاريه، مورخ 1397/12/11ديوان عدالت اداري به کارگروه تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن وتجارت مبني بر اجراي مفاد کامل دادنامه قبلي ديوان عدالت اداري ظرف مدت 7روز از زمان ابلاغ از يک طرف و ابلاغ مصوبه ستاد تنظيم بازار به سازمان خدمات حمايتي کشاورزي با پيگيري انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي از طرف ديگر موجب گرديد نرخ اوره داخلي از ابتداي مهر ماه 1397 بر اساس ميانگين وزني نرخ اوره فروش رفته در بورس کالا در محاسبات لحاظ گردد.» 
«شپدیس» در اصلاحیه ای، میانگین نرخ فروش اوره در شش ماهه دوم ۹۷ را از ۶۲۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان افزایش داد و این اقدام باعث افزایش ۳۴ درصدی درآمد فروش کل سال ۹۷ «شپدیس» شد.
لازم به ذکر است بورس نیوز در دو گزارش در تاریخ ۶ شهریورماه و نیز ۲۵ آذرماه، خبر احتمال افزایش نرخ اوره و اعمال آن از اول مهرماه ۹۷ در حساب شرکت های پتروشیمی را داده بود.
یک گام تا افزایش نرخ اوره/ پایانی خوش بر داستان تلخ تبعیض اوره سازان

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: همان طور که تولیدکنندگان اوره شفاف سازی کرده اند، ستاد تنظیم بازار افزایش نرخ اوره را تصویب کرده و دیوان عدالت هم اجرای حکم را مجددا به ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده است. مراحل اداری اجرای حکم در دست انجام است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اما طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، این موضوع از ابتدای مهرماه ۹۷ و همزمان با تغییر فرمول خوراک پتروشیمی ها بر مبنای ارز نیما، در حساب های پتروشیمی ها اعمال خواهد شد. 

این کارشناس صنعت پتروشیمی افزود: هنوز سازوکار پرداخت یارانه اوره و نیز قیمت قطعی مشخص نشده است. ولی در هر حال قرار است شرکت های پتروشیمی، بابت تحویل اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، یارانه دریافت کنند. در واقع با اجرایی شدن این مصوبه، تولیدکنندگان اوره مابه التفاوت نرخ فروش اوره به بخش کشاورزی و نرخ بورس کالا را دریافت خواهند کرد و این مابه التفاوت، از ابتدای مردادماه ۹۷ محاسبه شده و به شرکت ها پرداخت می گردد و احتمالا در دوره های یک ماهه، تسویه خواهد شد. مبنای قیمت گذاری، میانگین قیمت های بورس کالا خواهد بود و قیمت ثابتی برای اوره در نظر گرفته نخواهد شد؛ اما احتمالا قیمت ها به نحوی تعیین می شود که نوسان ایجاد نکند.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در رابطه با سایر اتفاقات مثبت صنعت پتروشیمی اظهار داشت: با پیگیری های بعمل آمده، شرکت های پتروشیمی، قیمت گاز طبیعی و اتان خریداری شده در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ را بر اساس نرخ تسعیر ارزی که در سامانه نیما به فروش رساندند، اصلاح کردند. این موضوع، اثر مثبتی بر سودآوری پتروشیمی های مصرف کننده خوراک گاز داشت و از اسفندماه، اجرایی شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر