بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
عرضه نفت در حالی نهمین تجربه خود را در بورس‌انرژی را پشت سر گذاشت که تنها یک‌سوم عرضه‌ها از سوی مشتریان مورد اقبال قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۹۰۶۸۰
وزارت نفت کوتاه می‌آید؟! / بشکه‌های نفتی طعم عسل می‌گیرد

به گزارش بورس‌نیوز، در حالی که عرضه نفت خام در بورس‌انرژی همانند دامادی شده که می‌خواهد بخت خود را باز کند و به‌دنبال عروس «خریدار و سرمایه‌گذار» می‌گردد، روز سه‌شنبه برای نهمین بار زنگ درب خانه بخت خود را زد اما اینبار نیز خبری از استقبال نبود.

عرضه نفت در حالی نهمین تجربه خود را در بورس‌انرژی را پشت سر گذاشت که تنها یک‌سوم عرضه‌ها از سوی مشتریان مورد اقبال قرار گرفته و در حالی که اقتصاد بحران‌زده‌ای که حالا چاشنی‌ای به نام تحریم و عدم صدور معافیت مجدد 8 کشور خریدار نفتی را می‌بیند باید به‌دنبال ارائه راهکاری باشد تا روی بشکه‌های نفتی کشور، برچسب دولتی نخورد و البته اینجاست  که باید بخش‌خصوصی، تنگ‌نظری دولتی‌ها را فراموش کند و باردیگر بدخلقی آنها را ببخشد تا با گام‌های استوار به بازار نفتی وارد شود و اینبار با پرچم بخش خصوصی نفت ایران، ماهیت صادراتی را به خود ببیند هرچند اگر وزارت نفت مجبور باشد تا مقابل فروش نفت، در برابر خصوصی‌های واقعی سر خم کند.

دهمین عرضه در دهمین روز
طبق آخرین اعلام‌ها در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال جاری و در ساعت 14:30 دقیقه دهمین عرضه «نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران» در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با حجم یک میلیون بشکه آماده خواهد شد با قیمت هر بشکه نفت سنگین به 63.51 دلار توسط کارگزاری خبرگان سهم، به فروش رسد.

وزارت نفت کوتاه می‌آید؟! / بشکه‌های نفتی طعم عسل می‌گیرد

عرضه طلای سیاه غیرواقعی نیست
امیرحسین تبیانینان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به خبرنگار بورس نیوز گفت: براساس قیمت‌ها و شرایط موجود در بازار احتمال شکست هر معامله‌ای در بازار وجود دارد.

تبیانیان در خصوص قیمت عرضه این محصول در بورس‌انرژی نیز گفت: براساس فرمول‌های تعیین شده قیمت پایه‌ای برای عرضه نفت در بورس انرژی در نظر گرفته می‌شود اما پس از در خواست‌های خریداران رقابت ایجاد و قیمت جدیدی نیز کشف می‌شود بنابراین به دلیل عدم ثبت درخواست توسط خریداران قیمتی نیز در نظر گرفته نشد.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ناظر بر فرآیند معاملات هستند، افزود: بازیگران فعال در بورس به دنبال حجم محموله‌های کم هستند بنابراین معاملات انجام شده در خارج از بازار شباهتی به مبادله این محصول در بورس ندارند.

البته وی گفته که عدم استقبال از نفت خام توسط خریداران در بورس انرژی دلیل خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه طلای سیاه هر هفته در بورس‌انرژی عرضه می‌شود، ادامه داد: خریداران می‌توانند بر اساس قیمت و شرایط اقدام به خرید این محصول کنند.

تبیانیان با اشاره به اینکه نرخ در نظرگرفته شده برای عرضه این محصول نسبت به قیمت نفت در بازارهای جهانی مناسب بوده است، افزود: خریداران براساس شرایطی که در زمینه تامین مالی و قراردادی که با دیگر کشورها دارند باید نسبت به خرید نفت خام ایران اقدام کنند.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی با بیان اینکه در روز جاری قیمت نفت برنت 71 دلار است، افزود: قیمت نفت خام ایران در بورس انرژی 63.36 دلار تعیین شده بود که این نرخ نسبت به قیمت‌های جهانی و قیمت روز ایران بسیار جذاب محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر