بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پای کارگزاران در کفش صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ صندوق‌ها نیازمند بلیت حمایتی سازمان بورس

کارشناس بازارسرمایه گفت: سازمان بورس در سال‌های اخیر کفه ترازوی نظارت خود را نسبت به کفه فرهنگ‌سازی و تبلیغات پیرامون استفاده از صندوق‌ها سنگین‌تر کرده و این در حالی است که صندوق‌ها در تسهیل خدمات امور مشتریان برای سرمایه‌گذاری، اقدامات متمایزی انجام می‌دهند.
کد خبر : ۱۹۰۷۹۳

اعتباربخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با حمایت سازمان بورس / کفه ترازوی نظارت سازمان بورس بر صندوق‌ها از فرهنگ‌سازی آن سنگین‌تر است

آرش مجاهد نقی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، به محدودیت‌های امور محول شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره و اظهار کرد: متاسفانه اگر بخواهیم مقایسه کلی از خدمات کارگزاری‌ها و صندوق‌ها داشته باشیم، محدودیت‌های صندوق‌ها در ارائه خدمات بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال سازمان بورس در ابلاغیه‌هایی اعلام می‌کند که با کدام صندوق‌ها می‌توان معامله و یا تا چه میزان می‌‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که کارگزار یک نهاد واسطه بوده اما صندوق‌ها خودشان نوعی سرمایه‌گذار هستند و با این وجود در حال حاضر کمتر به نام صندوق‌ها اشاره می‌شود.

به گفته مجاهد، در حال حاضر حدود 105 صندوق فعال داریم که مجموع منابع در اختیار این صندوق‌ها حدود 2 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین فرصت برای جذب سرمایه است، افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد افراد که سرمایه‌ای به بازار می‌آورند می‌توانند عایدی داشته باشند و 90 درصد باقی‌مانده قطعا در بازار سهام بابت کلاس‌هایی که برگزار می‌شود، متضرر می‌شوند و در صورتی که مشتریان از خدمات و تضمین صندوق‌ها مطلع باشند، درصد متضرر شده‌ها کاهش می‌یابد.

کارشناس و تحلیلگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس با اشاره به مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: مزیت این صندوق‌ها این است که آنها اطلاعات ما را خریداری می‌کنند؛ منظور از خرید این نیست که خریدی صورت بگیرد بلکه منظور این است که ما با در اختیار داشتن تیم تحلیل و سبد سهامی که برای مشتری در صندوق سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهیم، به مشتری کمک می‌کنیم تا سبد خود را بچیند.

وی از دغدغه فعلی غالب صندوق‌ها گفت و تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون کارگزاری‌ها به تمام حوزه‌ها ورود کرده‌اند و عرصه برای فعالیت صندوق‌ها محدود شده و رفع این دغدغه نیز نیاز به فرهنگ‌سازی درکانون نهادها دارد.

مجاهد یادآور شد: همچنین نظارت بر صندوق سرمایه‌گذاری بسیار زیاد وجود دارد و حساسیت عملکرد روی آنها هم بالاست اما فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی پیرامون اینکه این صندوق وجود دارد و می‌تواند چه خدماتی را به مشتری بدهد، متاسفانه وجود ندارد.

کارشناس و تحلیلگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم در میزهایی که برگزار می‌شود، دارایی‌های سبدگردانی زیر هزار میلیارد تومان بوده و تنها حدود 600 میلیارد تومان این رقم را در برگرفته است.

مجاهد با اشاره به میزهای جداگانه‌ای که کانون نهادها برای هر نهاد و سازمان قائل شده، گفت: بنظر من بهتر است برای تمام نهادها یک میز وجود داشته باشد و وظایف و حیطه‌های کاری هر یک را به طور مجزا مشخص شود و در کنار آن، با محدودتر کردن برخی اختیارات کارگزاری‌ها، فضا را برای نهادهای دیگر مانند شرکت‌های سبدگردانی باز کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر