بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
بهار 97 روزهای آرامی را سپری کردیم حتی گاهی بازار کسالت‌آور و کم‌حجمی را مشاهده می‌کردیم. بورس در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت، مجلس سنا طرح جامع تحریم‌ها علیه ایران را در دو مرحله تصویب کرد.
کد خبر : ۱۹۰۸۲۱

بورس در سالی که گذشت

به گزارش بورس نیوز، اعمال تحریم‌های جدید در مرداد و آبان 97، هیاهوی تحریم، آغاز رشد دلار و پس از آن حرکت افسارگسیخته ارز در بازار آزاد، چالش جدیدی پیش روی بازار سرمایه قرار داد.

تیر 97 قیمت دلار از مرز 10 هزار تومان عبور کرد و مرداد 97 قیمت آن در بازار آزاد بالای 19 هزار تومان رسید، هم‌زمان با رشد دلار، صنایع صادرات محور با توجه به افزایش درآمدهایشان، روند صعودی پیدا کردند و هنوز نیمی از سال نگذشته بود که رشد چشمگیری در این صنایع علی‌الخصوص دو گروه فلزی و پتروشیمی اتفاق افتاد.

شاخص بورس که رشد آرام خود را از محدوده 90 هزار واحد شروع کرده بود، در مرداد 97 با توجه به افزایش نرخ دلار سرعت بیشتری گرفت. در هرروز معاملاتی، شاهد حرکت صعودی بازار در اکثر نمادها بودیم. رشد پرسرعت شاخص کل با پیشتازی فلزات و پترو پالایشی‌ها ادامه داشت و در اواخر شهریورماه به اوج خود رسید. شاخص از مرز 150 هزار واحد عبور کرد. هیجان در بازار و سرازیر شدن پول‌های سرگردان به بورس، افزایش حجم معاملات و خرید و فروش سهام، از اتفاقات خوب نیمه اول سال 97 بود. در هفته نخست مهرماه 97، شاخص به 196 هزار واحد رسید. به‌این‌ترتیب بورس یکه‌تاز بازارهای موجود با سرمایه‌گذاری بود؛ اما از هفته دوم مهر، شاخص با روند نزولی مواجه شد و در روز 10 مهرماه شاخص کل بالغ ‌بر 7 هزار واحد افت داشت و به‌این‌ترتیب روند برگشت بازار و اصلاح شاخص، آغاز شد.

دلار که یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد بازار بود، این بار یکی از دلایل ریزش بازار شد. کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به محدوده 12 هزار تومان و آرام گرفتن در این محدوده موجب شروع روند اصلاحی شاخص بورس شد. اصلاح شاخص کل در گام نخست و ورود به کانال 150 هزار واحدی و به دنبال آن کاهش حجم و ارزش معاملات، هیجان قیمت شادابی بازار را گرفت.

اواسط پاییز 97 زمزمه‌هایی از تجدید ارزیابی بانکها به گوش رسید. افزایش حجم معاملات در این گروه و قرار گرفتن نمادهای بانکی در لیست نمادهای پربیننده تابلوی معاملات، تمایل بازار به گروه بانکی را نشان میداد.

تغییر در روش درآمد باهدف اصلاح تراز مالی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها، فروش دارایی‌ها و اموال و موضوع تسعیر ارز، موارد مطرح در گروه بانکی بود. روند صعودی این گروه شروع‌شده بود؛ نماد بانک ملت از محدوده قیمتی 88 تومان به 290 تومان رسید و بانک تجارت از محدوده قیمتی 60 تومان به 190 تومان رسید. در این برهه از زمان گروه بانکی رشد بیش از 200 درصدی را به ثبت رساند.

با کلیه فراز و نشیب‌هایی که به آن اشاره شد، شاخص کل بورس در انتهای سال 97 با ثبت 178 هزار واحد به کار خود پایان داد.

چشم‌انداز بورس در سال جاری

بازار سرمایه در فروردین 1398 شروع سبزی داشت؛ و توانست سقف قبلی خود را در که محدوده 197 هزار واحد بود، بشکند و وارد کانال 200 هزار واحد شود.

پیش‌بینی بازار در سال 98 با توجه به ابهامات سیاسی موجود کمی مشکل به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود بازار سرمایه در سال 98 رشد خود را ادامه دهد و بتواند پرچم‌دار بازدهی در بین بازارهای سرمایه‌گذاری باشد.

در گروه بانکی بحث تسعیر ارز همچنان داغ است؛ در مورد تسعیر ارز، با توجه به ذخایر ارزی بانکها، تغییر مبنای محاسبه نرخ ارز از دلار ۴۲۰۰ تومانی به نرخهای دیگر، میتواند منشأ شناسایی سود از محل تسعیر ارز برای بانکها باشد در حال حاضر این موضوع منتظر تأیید بانک مرکزی است، همچنین با توجه به تغییر مبنای محاسبه نرخ سود از روزشمار به ماه شمار، شاهد کاهش هزینه‌های بانک‌ها خواهیم بود.

شرکت‌های با نسبت P/E پایین دارند ازجمله گروه فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها تا فصل مجامع و تقسیم سود، ازجمله نمادهای با ریسک کمتر ارزیابی می‌شوند و رشد آهسته‌ای را تجربه خواهند کرد.

انتظار می‌رود گروه پالایشی در ابتدا حرکت خود را در جهت اصلاح ادامه دهد اما در میان مدت در این گروه انتظار بازده قابل قبولی وجود دارد.

در گروه خودرو با توجه به عقب افتادن از رشد بازار در سال 1397 و همچنین بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین کف‌سازی مناسب در اکثر نمادها، میتوان انتظار رشد خوبی را در سال 98 داشت.

گروه سیمان، از دیگر صنایعی است که میتواند در سال 98 موردتوجه بازار قرار گیرد. با توجه به 4 مورد زیر، انتظار بازده قابل‌قبولی از این صنعت داریم:

۱ - بحث ارزش جایگزینی صنعت

۲- افزایش قیمت و موج تورمی که در انتظار سیمانی‌هاست

۳- بازسازی سوریه و عراق با توجه به پیمان‌های منطقه‌ای

۴-شرایط مناسب سهم‌های سیمانی از منظر نموداری (تکنیکال)

با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی پیش رو، مشخص نبودن تکلیف نهایی در هر یک از رویدادهای سیاسی و همچنین پتانسیل‌های پیش روی بازار سرمایه و سایر موارد ذکرشده، در حالت کلی سال 98 را سال رشد بازار سرمایه پیشبینی میکنیم؛ اما نکته حائز اهمیت این است که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند مهارت، دانش تخصصی و آموزش بورس است که در صورت ناآشنا بودن سرمایه‌گذاران، بهتر است به شرکت‌های مدیریت دارایی تحت مجوز سازمان بورس مراجعه نمایند تا با خیالی آسوده از رشد بازار بورس بهره ببرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
امکانش هست چند مورد از مدیریت دارایی ها را معرفی بنمایید؟