بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

از دلایل تغییر نام شرکت تا آخرین وضعیت طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان

از آنجا که زنجان سهم با ثباتی است، امیدواریم سهامداران در ادامه نیز با سهم همراهی کنند و به بازده مورد انتظار دست یابند.
کد خبر : ۱۹۰۸۲۶
از دلایل تغییر نام شرکت تا آخرین وضعیت طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان

به گزارش بورس‌نیوز، تقریبا یک سال پیش بود که خبر با عنوان نهایی شدن فاینانس شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با نماد «زنجان» منتشر شد. 

این شرکت تا آن زمان بالغ بر 115 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام داده بود و اعلام شد طرح اوره و آمونیاک در دست اجرای صنایع پتروشیمی زنجان، با این تامین اعتبار، «زنجان» وارد فاز خرید تجهیزات و ماشین آلات و توربین های کمپرسورهای واحد آمونیاک از زیمنس آلمان خواهد شد. یکی از اتفاقات سوال برانگیز در مورد این شرکت، تغییر نام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان به شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان بود.

از دلایل تغییر نام شرکت تا آخرین وضعیت طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان

محمدرضا مدیری مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص علت تغییر نام شرکت بیان کرد: ماهیت شرکت تفاوتی نکرده، اما برنامه هایی برای توسعه شرکت در نظر گرفته شده و امیدواریم بعد از بهره برداری از طرح تولید اوره و آمونیاک در شرکت، به حوزه تولید کودهای تخصصی کشاورزی هم ورود کنیم و این موضوع، یکی از دلایل تغییر نام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان به شرکت کشاورزی و کود زنجان بود. ضمن اینکه با تغییر نام شرکت تلاش کردیم از بدحالی برخی آزاررسان ها در مسیر کار در شرایط سخت اقتصادی جلوگیری شود.

بررسی آخرین وضعیت طرح‌های شرکت
وی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: طرح اوره و آمونیاک زنجان یکی از طرح های سه گانه ای بود که در سال 1385 قرار شد آغاز شود. استارت 3 طرح پتروشیمی لردگان، پتروشیمی زنجان و پتروشیمی گلستان با ظرفیت های مشابه در همان زمان زده شد؛ ولی طرح های پتروشیمی زنجان و گلستان از طرح پتروشیمی لردگان جا ماندند. علت این جا ماندن این بود که لردگان سهامدار متولی داشت و حمایت سهامدار عمده و توان برگزاری مجمع و افزایش سرمایه را داشت و احتمالا در سال 98 به بهره برداری می رسد. 

مدیری گفت: بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان اتفاق مثبتی برای «زنجان» خواهد بود؛ چرا که صاحب دانش فنی لردگان و «زنجان» و ساختار دو شرکت تقریبا یکسان است و این اطمینان خاطر به سهامداران «زنجان» داده می شود که «زنجان» هم در سال های آینده به شرایط بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: البته شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی زنجان) هم از سال 1393 با ورود سهامداران بخش خصوصی به شرکت و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، اولین مرحله از افزایش سرمایه خود را اجرایی کرد و به مدد این افزایش سرمایه، بدهی های شرکت پرداخت شد و علاوه بر اصلاح ساختار مالی، مورد تایید بانک عامل هم قرار گرفت. 

نگاهی به ورود سرمایه در این شرکت
مدیرعامل «زنجان» اضافه کرد: همان طور که مستحضر هستید سرمایه صنایع پتروشیمی زنجان در ابتدا 56 میلیارد تومان بود و طی دو مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، سرمایه شرکت به 350 میلیارد تومان رسیده است. بعد از تایید اعتبار «زنجان» توسط بانک عامل، شرکت جهت تامین مالی به صندوق توسعه ملی معرفی شد و در نهایت برای اولین بار یک طرح اوره برای اخذ اعتبار از صندوق توسعه ملی مورد تایید قرار گرفت. ناگفته نماند در این سال ها که بانک ملی ایران و استانداران زنجان برای پیشبرد طرح زنجان زحمات زیادی متحمل شده اند.

از دلایل تغییر نام شرکت تا آخرین وضعیت طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان

پاسخی برای انتقادات
مدیری با اشاره به برخی انتقادات به طرح پتروشیمی گفت: یکی از انتقاداتی که همواره به طرح پتروشیمی زنجان و طرح های مشابه مطرح می شود این است که ظرفیت طراحی شده تولید اوره کشور حدود 12.5 میلیون تن و مصرف کشور حدود 2 تا 2.5 میلیون تن است؛ بنابراین تولیدکنندگان اوره 20 درصد از اوره را به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عرضه کرده و مازاد تولید اوره کشور باید صادر شود. انتقادی که مطرح می شود این است که طرح های دور از دریا مزیت صادرات ندارند. این انتقاد تامین مالی طرح را چند سال به تعویق انداخت. اما واقعیت این است که دسترسی به دریا فقط به معنای استقرار شرکت در منطقه ساحلی نیست. ضمن اینکه در طرح توجیهی که برای بانک عامل تهیه شد، طرح های متعددی برای حمل زمینی ارائه گردید. علاوه بر این، امیدواریم اتصال زنجان به خط راه آهن بیجار در سال های آتی، کلا این انتقاد را برطرف خواهد کرد. همچنین دمای خنک تر منطقه زنجان نسبت به مناطق جنوبی، بهای تمام شده زنجان را کاهش خواهد داد. 

بررسی پرداخت‌ها برای تامین مالی
مدیرعامل زنجان در مورد تامین مالی طرح بیان کرد: شرکت پتروشیمی زنجان، LC باز شده دارد و مخارج پروژه از این محل در حال پرداخت است. کل هزینه های پروژه حدود 430 تا 450 میلیون یورو برآورد شده است ( با فرض اینکه هزینه های نقل و انتقال پول رشد آنچنانی نکند). از این مبلغ، 383 میلیون یورو هزینه تامین ماشین آلات است که طبق برنامه 306 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی و مابقی از محل آورده سهامداران تامین خواهد شد. در حال حاضر تقریبا 158 میلیون یورو از اعتبارات اسنادی پروژه گشایش یافته (حدود 32 میلیون یورو از محل سهامداران و حدود 126 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی). این مبلغ برای خریدهای مهندسی شرکت کافی است و بلافاصله پس از واردات تجهیزات به سراغ نصب آنها و نیز اجرای مرحله بعدی تامین مالی خواهیم رفت. همانطور که قبلا اعلام شده، سرمایه زنجان به 700 میلیارد تومان خواهد رسید و برای تامین مالی در مرحله بعد اقدام به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی سهامداران خواهد شد. مجوز این افزایش سرمایه در سال های گذشته اخذ شده و در مجمع هم به تصویب رسیده است. در صورت تصویب هیات مدیره مراحل قانونی کار سپری شده و در صورت تایید سازمان اجرا خواهد شد. 

زمانی برای رستگاری پروژه‌ها
وی افزود: زمان اجرای افزایش سرمایه مشخص نیست و ممکن است به سال 98 نرسد. از آنجا که زنجان سهم با ثباتی است، امیدواریم سهامداران در ادامه نیز با سهم همراهی کنند و به بازده مورد انتظار دست یابند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
سلام خسته نیاشید فقط متاسفم ودرعجبم قیامت جواب این خلق الله را چگونه خواهید داد وای بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
مرگ بر شما که چطور پول مردم را به بازی گرفتید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
مرگ بر شما که چطور پول مردم را به بازی گرفتید.