بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اگر قیمت ورق بالا‌تر از قیمت شمش اعلام شده، تنها دلیل آن منحصر شدن تولید ورق به یک کارخانه اصلی است؛ ضمن آنکه قیمت ورق بالا نیست بلکه قیمت شمش پایین‌تر از بازار اصلی است.
کد خبر : ۱۹۰۸۵۶

انحصار؛ علت اصلی تفاوت متناقض قیمت ورق با شمش / قیمت ورق بالا نیست قیمت شمش پایین است!

سید رضا شهرستانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز، در خصوص اختلاف قیمت شمش با ورق اظهار کرد: در ایران به علت اینکه فعال و تولیدکننده اصلی در بخش ورق محدود بوده و 80درصد از تولید آن به شرکت فولاد مبارکه منحصر شده، سبب تفاوت قیمت ورق با شمش شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های کوچک با حجم و نوع محدود در تولید ورق در بازار فعال بوده اما عمده تولید از گندله‌سازی گرفته تا ذوب و ... توسط فولاد مبارکه پوشش داده می‌شود و این انحصار از تولید یک محصول به یک شرکت سبب کاهش رقابت در بازار و وجود نرخ مشخص‌تری از قیمت پایه می‌شود.

شهرستانی در ادامه به مقایسه‌ای از بازار داخلی و بازار جهانی پرداخت و گفت: در بیان کلی باید تاکید کرد که قیمت ورق بالا نیست بلکه قیمت شمش پایین است زیرا اگر نرخ موجود را نسبت به قیمت‌های جهانی در نظر بگیریم و یا با نرخ 14 هزار تومان بازار آزاد محاسبه کنیم، قیمت 6400 تومان فعلی، باید به 8400 تومان افزایش یابد اما شاهد رقمی کمتر از بازار آزاد و حتی قیمت نیمایی هستیم.

این عضو انجمن فولاد در پاسخ به این سوالی مبنی بر چرایی پایین بودن قیمت شمش هم خاطرنشان کرد: در شرایطی که ورق به یک شرکت اصلی منحصر شده، تولیدکننده شمش و میلگرد بسیار زیاد است و در نتیجه عرضه هم افزایش یافته و نسبت به قیمت جهانی، قیمت پایین‌تری برای شمش تعریف شده است.

وی افزود: اگر هم اکنون با قیمت جهانی هم بخواهیم شمش را در نظر بگیریم، با این مقیاس که 500 دلار است، قیمت شمش باید در بازار داخلی 6700 تومان عرضه شود. شاید به همین علت است که شاهد خریدارانی از کشورهای عراق و افغانستان هستیم. زیرا آنها شمش را به قیمت ریالی (حتی با نادیده گرفتن ارزش افزوده آن) خریداری و صادر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، قیمت شمش در حال حاضر ۴۳۰۰ تومان تعیین شده و این در حالی است که قیمت ورق ۶۴۰۰ تومان به بالاست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
سلام
متاسفانه تولیدکننده حفظ !مشتری رابرسودخودترجیح داده .
قیمتگذاری بایدبراساس موازین اصولی صفرتاصد(قیمت تمام شده وهزینه های سرباروجانبی )انجام شودچراتفاوت قیمت اعلام شده مشاهده میشود؟
اشکال مدیریتیست ؟
یاوجودرانت؟
یامسائل دیگرکه قابل بررسی است .
پس رونق تولیدموانعی درسرراهش هست که نادیده گرفته میشود.
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
سلام
فولادمبارکه چندسال است که سودشناسائی کرده وکام سهامداران رابادادن سودشیرین میکند.
حال بایدببینیم مدیریت فولادمبارکه بااینهمه فاصله قیمت 6400تومان و8400تومان چطورتوانسته سود ده باشد.
متاسفانه تولیدکنندگان به تنهاچیزی که فکرنمیکنندمشتری مداریست واینکه اصلا هدف از کاروفعالیت راه انداختن کارمردم است یاکشیدن شیره جان مردم .
شرکتهای فولادساز وپتروشیمی وپالایشی وسرامیک سازی تااندازه مصرف ذاخلی بایدتولیداتشان نرخ خاص بنفع مشتری باشدوتولیدصادراتیشان بالاتراز نرخ داخلی رقم بخوردچراکه امکانات ازقبیل اب وبرق این مردم راازانهادریغ میکنندوبکشورهدف صادرمیکنند.
بی ابی وبی برقی رامردم تحمل میکنندسودشان راتولیدکنندگان وتجارخارجی به جیب میزنند .
حتما مستحضرهستیدکه جنگ اب ازچندی پیش شروع شده ( افغانستان رودهیرمندوندادن حقابه به ایران )
بهتراست این فعال تولیدفولاددرامدزاییش رابرمبنای زحمتش وفکرش درچگونگی مدیریت متمرکز کندوسنگ جلوراه مردم نیندازدتاخواسته وناخواسته قیمتهای سرسام اور سدراه مردم نشده تاناهنجاری ها و پلشتیها از زندگی مردم رخت بربندد.
خداوندا شاهدباش که توبهترین شاهدواحکم الحاکمین هستی .