بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
اگر ذره‌بینی بر عملکرد بورس متمرکز شود در می‌یابیم که شاخص بورس در میان بازارهایی همچون، ارز، مسکن، سکه و خودرو تنها با رشد 2 برابری همراه بوده بنابراین بازارسرمایه از دیگر بازارها در میزان رشد، یک گام عقب‌تر است.
کد خبر : ۱۹۰۸۸۴
بورس در کف قیمتی 10 ساله قرار گرفت /رشد بورس در مقایسه با سایر بازارها یک گام عقب‌تر / رفع ابهامات فروش کامودیتی‌ها با گزارش گمرک

علیرضا تاج‌بر عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص ادعاهایی نظیر آنکه رشد بورس تحت سایه تورم بوده اظهارکرد: باید گریزی به فروردین‌ماه سال گذشته تا به امروز زد و ارزیابی از قیمت دلار با رشد 180درصد و سکه با رشد بیش از 170درصد داشت ضمن آنکه دیگر بازارها نظیر خودرو و مسکن نیز رشد 3 برابری را تجربه کردند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر، اگر ذره‌بین بر عملکرد بورس آورده شود، در می‌یابیم که شاخص بورس در میان بازارهای ذکر شده تنها با رشد 2 برابری همراه بوده و از دیگر بازارها، یک گام عقب‌تر است.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه مزایای بورس نسبت به دیگر بازارها قابل قیاس نیست، گفت: باید فاکتورها و مزایای بورس را با بازارهایی همچون ارز، مسکن، سکه و خودرو مقایسه کرد و آنجاست که مشخص می‌شد فاکتورهایی مانند امنیت، هزینه، نقدشوندگی بورس به دیگر بازارها کاملا می‌چربد اما بورس بازاری بوده که طی این مدت کمترین رشد را تجربه کرده است.

کارشناس بازارسرمایه درخصوص افزود: اهالی بازار در ابتدا درخصوص میزان فروش شرکت‌ها با ابهاماتی دست‌وپنجه نرم می‌کردند و هنگامی که تمرکز ویژه‌ای بر میزان فروش شرکت‌های کامودیتی شد، بعضی نکات برای فعالان بازار روشن و حتی در بررسی گزارش‌های ارائه شده از سوی گمرک نیز ابهام در واقعیت میزان فروش این شرکت‌ها، برطرف شد.

تاج‌بر ادامه داد: بنابراین باید به این موضوع پی برد که سودسازی این شرکت‌ها ادامه داشته و می‌تواند حتی شاخص را با جهش مواجه سازد.

وی تاکید کرد: یک واقعیتی که شاید توجهی چندانی به آن نشده، میزان ارزش دلاری بازار بوده که 10 سال گذشته در کف قیمتی خود قرار گرفته ضمن آنکه p/e بازار نیز در کف خود قرار دارد.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه در خصوص ارزیابی این رشد شتابان اظهارکرد: رشد شاخص افزایش یافته و این موضوعه زیاد خوب نیست اما تحلیل‌هایی را می‌توان برای مطلوب بودن این رشد، بیان کرد.

تاج‌بر با اشاره به این تحلیل‌ها گفت: افزایش نرخ ارز بر مبلغ فروش شرکت‌ها تاثیرات فراوانی گذاشته و شرکت‌های صادراتی نرخ ارزی که تحویل می‌گیرند و به داخل می‌آورند قطعا در سودآوری و ارزش‌گذاری‌ها تاثیر داشته و از طرف دیگر شرکت‌های داخلی نظیر تایرسازان و ... که رقیب خارجی داشته را نمی‌توان فراموش کرد ضمن آنکه ارزش جایگزینی شرکت‌ها را هم باید مدنظر قرار داد و این موارد تماما به این دلایل بوده که بورس، در کف قیمتی خود قرار دارد.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در پاسخ به این سوال که آیا روند روبه رشد بازار را خطری تهدید می‌کند، تصریح کرد: ریسک سیاسی همیشه بالای سر تمامی بازارهای کشور به‌خصوص بورس وجود داشته و اگر این ریسک‌ها عملیاتی شود، نه تنها بورس بلکه تمامی بازارها آسیب می‌بینند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
چه عجب یه تحلیل واقع بینانه خوندیم معلومه که قیمتها ی بازار سرمایه 10 سال از بازار های رقیب عقب تر فقط عده ای رانت خوار از بازار های رقیب از ترس ورود نقدینگی به بازار سرمایه که منجر به کسادی و کاهش قیمتها در بازارهای مجاور میشود همیشه شعار فریاد حباب حباب در بورس را سرمیدن باید از افراد سوال کرد ایا در بازار دیگر مثل مسکن وسکه و ماشین و غیره حباب چقدر است فقط فرقش در این است در بورس حباب میگویند در بازار های موازی میگن تورم خنده دار نیست ممنون از تحلیل شما اقای تاج بر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
افرین و احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
جا لبه ان عده ای که قیمتها را حباب میدانن البته تمام این فریاد حباب حباب از بازار های موازی است چون نونشان در ورود نقدینگی به بازار خودشان بجز بورس میسر میشود