بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: نخستین و موثرترین عامل در رشد شاخص بازار سرمایه، تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر از ۱۳۰۰۰ تومان بوده که بر اساس آن سودآوری برخی از شرکت‌ها، افزایش چشمگیری خواهند داشت.
کد خبر : ۱۹۰۹۳۱

تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد، موثرترین عامل در رشد بازارسرمایه

به گزارش بورس نیوز، حمید میرمعینی درباره رشد شاخص بازار سرمایه اظهار کرد: نخستین و موثرترین عامل در رشد شاخص بازار سرمایه، تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر از ۱۳۰۰۰ تومان بوده که بر اساس آن سودآوری برخی از شرکت‌ها، افزایش چشمگیری خواهند داشت. گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در فروردین ماه، دلیل قانع‌کننده‌ای بر افزایش سودآوری آن‌ها در آینده است.

وی افزود: ایجاد بازار متشکل ارزی و اعطاء مجوز عرضه منابع ارزی شرکت‌های صادراتی با نرخ‌های بازار آزاد در این بازار، افزایش قیمت محصولات در اکثر صنایع و شرکت‌ها سبب پایداری نظر مثبت فعالان بازار نسبت به افزایش سودآوری شرکت‌ها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عامل موثر دیگر بر رشد قیمت سهام، افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها به واسطه تورم در بازارهای کالایی و زمین و مسکن است.

میرمعینی توضیح داد: براین اساس حتی شرکت‌هایی که از فرصت رشد سودآوری برخوردار نبوده‌اند اما به واسطه افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی رشد قیمت مناسبی را تجربه کرده‌اند.

وی بیان کرد: جهش بازار مسکن و خودرو در افزایش قیمت‌ها عامل موثری بر رشد قیمت ها در بازار سرمایه شده است. با این وجود، رشد ارزش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارای توجیه عقلانی و اقتصادی بیشتری نسبت به بازارهای کالایی همچون مسکن و خودرو است و عمق معاملاتی و نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار بالاتر از سایر بازارهای فوق است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نزدیکی به فصل مجامع برای سهام شرکت‌های ارزشی و دارای سود نقدی عامل ضعیفتری در رشد قیمت سهام به نسبت عوامل اشاره شده در بالا دارد و کسب تفاوت قیمتی (بازده) در کوتاه مدت توانسته بسیار بیشتر از هدف دریافت سود نقدی در مجامع در افزایش قیمت مد نظر باشد.

میرمعینی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان به رشد خود ادامه دهد، به خصوص برای شرکت‌هایی که هم منابع ارزی و درآمد ارزی دارند و هم برای شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل ملاحظه‌ای دارند ارزش بازار بسیاری از شرکت‌ها اختلاف فاحشی با ارزش جایگزینی دارایی‌های آنها دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر