بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
یکی از قطعه‎سازان که در آخرین گزارش خود از حضور در ناحیه سود پرده برداشت، «خفنر» بود که در زمینه‎های گوناگون از میانگین گروه خود جلوتر است و برآوردها نشان می‎دهد که فصل پرسودی را سپری خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۰۹۷۱

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فنر سازی خاور» چندی پیش 100 میلیارد ريال بر سرمایه خود افزود و 200 میلیارد ريالی شد و از این پس معاملات سهم کمی رقیق‎تر میشود و حجم گردش نقدینگی در آن بیشتر خواهد شد. این سهم در سال 97 بازدهی جالب توجه 269 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد و از ابتدای سال 98 تا به امروز به رشد قیمتی 16 درصدی رسید.

مسیر جداگانه این قطعه‎ساز از گروه / «خفنر» از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند!

در فروردین ماه سال 98 با فروش 24 میلیارد ريال محصول، رشد 136 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 97 رقم زد. فروش ماهانه این قطعهساز نوسانات زیادی داشته و یک روند مشخص را دنبال نکرده است. البته از آن جایی که در دو ماه پایانی سال گذشته به فروش 50 میلیارد ريالی دست یافت و با توجه به تعطیل بودن نیمی از فروردین ماه سال جاری، انتظار میرود در ادامه شاهد اوج‎گیری مجدد فروش باشیم. امری که جرقه آن در فروردین ماه زده شد.

مسیر جداگانه این قطعه‎ساز از گروه / «خفنر» از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند!

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان «فنرسازی خاور» نشان میدهد که بر اساس آخرین گزارش مالی ارائه شده، این شرکت از حاشیه سود ناخالص بالاتری نسبت به میانگین دیگر شرکتهای قطعهساز برخوردار است و این اختلاف به 15 درصد میرسد. البته باید مدنظر داشت که این شرکت در سال 96 در حاشیه زیان ناخالص به‎سر میبرد و در سال 97 به مدد رشد نرخهای فروش و اندکی کنترل بهای تمام شده، موفق به رسیدن به حاشیه سود ناخالص گردید.

مسیر جداگانه این قطعه‎ساز از گروه / «خفنر» از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند!

همان‎طور که مشخص است، بهای تمام شده قطعهسازان در ارقام بالایی قرار داد و تقریبا درآمدهای فروش را از بین میبرد. همین موضوع عاملی شده تا این گروه در مجموع، نتواند در حاشیه سود خالص قرار گیرد و به صورت کلی، عملیات و فعالیتهای قطعه‌سازان با زیان انجام میگیرد. بنابراین، باید برای کاهش بهای تمام شده این صنعت برنامه‎ریزی جدی انجام گیرد.

نگاهی به ساختار بهای تمام شده «خفنر» بیانگر افزایش سهم مواد اولیه از کل بهای تمام شده است. موضوعی که مدتیها است که بحث روز قطعهسازان شده و از افزایش نرخ خرید مواد اولیه گله‎مند هستند و به مهمترین دغدغه این گروه تبدیل شده است. سربار ساخت نیز درصد قابل توجهی از بهای تمام شده تولید را به خود معطوف میکند که باید نسبت به کنترل آن اقدامات جدی انجام گیرد.

مسیر جداگانه این قطعه‎ساز از گروه / «خفنر» از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند!

در نهایت، «خفنر» توانسته به حاشیه سود خالص 7 درصدی دست یابد، اما در گروه این رقم منفی 4 درصد است. به این ترتیب و با توجه به جهش فروش در دو ماه پایانی سال 97، انتظار میرود صورتهای مالی دروه 12 ماهه «خفنر» از بهبود شرایط و سودآوری حکایت کند.

شایان ذکر است که این شرکت برآورد کرده در دروه 3 ماهه نخست سال 98 به فروش 80 میلیارد ريالی دست یابد که در صورت تحقق، نسبت به مدت مشابه سال 97 حدود 48 درصد رشد را به معرض نمایش خواهد گذاشت. البته در اولین ماه از فصل اول، 30 درصد از 80 میلیارد ريال براورد شده را محقق کرده و در صورت تداوم این روند، باید به انتظار ارقامی بیش از میزان پیش‎بینی شده نشست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قطار افزایش سرمایه به ایستگاه ساوه رسید؛

"خفنر" در زمین تجدید ارزیابی

قطار افزایش سرمایه به ایستگاه ساوه رسید؛

"خفنر" در زمین تجدید ارزیابی

ارسال نظر