بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

حباب ۲۰ درصدی در بازار ارز/ کاهش نرخ ارز در صورت مدیریت صحیح بازار متشکل ارزی

بازار ارز تقریبا ۲۰ درصد حباب قیمت دارد و امیدوارم با راه اندازی بازار متشکل ارزی، حباب بازار آزاد برطرف شده و نرخ ها تعدیل شود.
کد خبر : ۱۹۱۱۲۴
به گزارش بورس نیوز ، گفته می شود بازار متشکل ارزی از هفته آینده، آغاز به کار خواهد کرد. اگر مشکلی به وجود نیاید، بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد.
بازار متشکل ارزی، با هدف ساماندهی معاملات نقد بازار ارز و شفافیت در معاملات ‌راه‌انداز‌ی می‌شود. دلار بازار آزاد که روز گذشته، اندکی کاهش قیمت داشت امروز مجددا افزایش نرخ داشته و به محدوده 14 هزار و 850 تومان رسیده است.

کمیل طیبی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد بین الملل در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر راه اندازی این ابزار بر نرخ ارز بیان کرد : اگر راه اندازی این بازار با نظارت کافی همراه باشد و بتواند از جنبه علمی و تجربی تعدیل کننده شرایط سوداگرانه باشد، اتفاق مثبتی است. اما اگر قرار باشد بازار متشکل ارزی به عنوان یک بازار موازی راه اندازی شود، اثرگذار نخواهد بود.

وی افزود: سودمندی بازار متشکل ارزی در گرو تامین ارز جهت جوابگویی به تقاضای قانونمند ارز بوده تا اعتماد بر بازار ارز حاکم شده و تقاضای سفته بازانه در این بازار کنترل شود. در این صورت، می توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

این مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در خاتمه تاکیدکرد: بازار متشکل ارزی در صورت برنامه ریزی صحیح، قدرت کنترل نرخ ارز و رفع حباب این بازار را خواهد داشت. با در نظر گرفتن کلیه شرایط اقتصادی و نرخ تورم، بازار ارز تقریبا ۲۰ درصد حباب قیمت دارد و امیدوارم با راه اندازی بازار متشکل ارزی، حباب بازار آزاد برطرف شده و نرخ ها تعدیل شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی مطرح شد؛

کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری

مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی مطرح شد؛

کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری

ارسال نظر