بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
سرمایه گذاری در صنعتی که بازدهی و سودآوری واقعی ندارد باید با دید کوتاه مدت و نه به قصد نگاهداری بلندمدت انجام شود.
کد خبر : ۱۹۱۱۳۸
احتمال اصلاح تدریجی تا پایان ماه رمضان/ معرفی بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی

به گزارش بورس نیوز، بعد از یک موج سواری دلچسب چند هفته ای، شاخص کل امروز سقوط آزاد ۸۲۳۶ واحدی را تجربه کرد. این سقوط بی نظیر نگرانی هایی برای سهامداران ایجاد کرد و سهامداران را صف نشین کرد. همان هایی که تا دیروز دست و پا می زدند تا شاید از صف های خرید دست خالی برنگردند، امروز چوب حراج به سبد خود زدند تا مبادا افت بیشتر بازار، زیان بزرگتری به آنها تحمیل نکند.

 محمد صادق فدایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل ریزش بازار بیان کرد: اصولاً صعود و افول دسته جمعی سهم ها دلیل ندارد، بلکه علت دارد و بیهوده دنبال دلیل نباید گشت. علت رشد بی وقفه از فروردین ماه امسال هجوم نقدینگی فراوانی است که نزد افراد و شرکت ها وجود دارد و مفر دیگری برای تبدیل خود به دارایی نمی بیند. برخی سهام تولیدی و صادراتی ممکن است به دلیل عملکرد خوبشان در سال 97 مورد استقبال قرار گیرند که آن نیز به منظور حضور در مجمع و گرفتن سود نقدی مناسب خواهد بود. 

وی ادامه داد: اما دیگر سهام رشد کرده اخیر، صرفاً پایگاهی برای جذب نقدینگی بودند. معتقدم که این مسیر هنوز به اتمام نرسیده و احتمالاً پس از اتمام ماه رمضان شاهد ادامه آن در تیر و مرداد خواهیم بود تا جایی که تقریباً هر سهمی می تواند اشباع خرید تلقی شود. ریزش ناگهانی نیز در این مسیر طبیعی است و عمده صف نشینان از آن جایی که نگاه بسیار کوتاه مدت دارند، با اولین ترقه ای که پشت در تالار بترکانید، پشتک زده و فرمان را به جهت عکس می گردانند. ضمن این که دست به دست شدن هر سهمی در مسیر رشد، بخشی از طبیعت بازار است.

فدایی در پیش بینی روند بازار سرمایه در ۶ ماه آتی گفت: همان طور که در پاسخ پرسش قبل عرض کردم، تا 2 ماه آینده ابتدا اصلاح بازار و سپس ادامه رشد را خواهیم داشت. پس از فصل مجامع، شرکت ها و صنایع اصلی (صادراتی ها و تولیدی های بزرگ و شاخص ساز) ممکن است در گزارش های ماهانه سال جاری نتواند همانند سال گذشته چشم انداز چندان روشنی به بازار بدهد و در نتیجه، بسیاری از این گونه سهم ها دیگر نه رشدی، که صرفاً ارزشی تلقی خواهند شد. از طرف دیگر سهام شرکت های داخلی (به اصطلاح ریالی) نیز پس از رشد انفجارگونه در طی چند ماه به سطوحی از قیمت خواهند رسید که ورود به آنها از منظر صاحبان پول هوشمند منطقی نخواهد بود و لذا تصور می کنم در نیمه دوم سال، بازار اگر نه ریزشی، بلکه دست کم در نوسان باشد.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند ضمن تاکید بر پتانسیل برخی سهم ها برای رشد اظهار داشت: با توجه به این که هنوز جای رشد در بسیاری از سهام رشد نکرده بازار وجود دارد، منفی ها را فعلاً فرصت ورود می دانم. تصور می کنم اصلاح تدریجی تا پایان ماه رمضان داشته باشیم که البته لزوماً هر روز مانند امروز تند و شدید نخواهد بود.

فدایی افزود: با چشم انداز حداقل 6 ماهه اگر قصد سرمایه گذاری داشته باشیم، صنایع کمتر وابسته به واردات مواد اولیه و کمتر وابسته به صادرات و همچنین صنایعی که ممکن است مورد حمایت های مقطعی سیاسی یا اصلاح ساختار باشند، مانند گروه خودرو یا بانکی، می تواند گزینه جذابی باشد. بدیهی است که سرمایه گذاری در صنعتی که بازدهی و سودآوری واقعی ندارد باید با دید کوتاه مدت و نه به قصد نگاهداری بلندمدت انجام شود. در میان صنایع صادراتی نیز سهم شرکت هایی که در حمل و صادرات محصول با مشکل کمتری مواجه هستند، به قصد نگاهداری توجیه پذیر است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
این هم از بورس حق دارن میرن دلار میخرن ملت بهترین گزینه است