بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
محدودیت در ارائه خدمات و تنوع پایین مشتریان به یک سد در مسیر «حتوکا» تبدیل شده است. در کنار این عوامل، تقسیم سود بالا در مجامع سال‎های گذشته، در حالی که سودآوری در سطح پایینی قرار داشت، ریسک بزرگی را پیش‎روی این شرکت قرار داد که در سال 97 بالاخره کار خود را کرد و سرخی کم‎رنگی را در ترازنامه نشاند.
کد خبر : ۱۹۱۲۱۴

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، اولین روز هفته آینده مجمع سالیانه شرکت «حمل و نقل توکا» برگزار خواهد شد.

داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال

آن‎چه که برای سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان سود تقسیمیاست. ولی از آن جایی که این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند 97 متحمل زیان شده و از طرف دیگر، سود انباشته به زیان انباشته تبدیل گردیده، قطعا هیچ‎گونه رقمیدر مجمع به عنوان سود نقدی مطرح نخواهد شد. بنابراین، دست سهامداران از سود نقدی مجمع امسال «حمل و نقل توکا» خالی است.

داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال

این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل همواره درصد بالایی از سود تحقق یافته را بین سهامداران خود تقسیم مینمود؛ شاید یکی از دلایلی که با ثبت اندک زیان، هر چند جزئی، وارد ناحیه سرخ زیان انباشته شد، همین موضوع باشد. به عبارت بهتر، با تقسیم سود بالا در سالهای گذشته، فرصتی برای انباشته شدن سود ایجاد نگردید و در سطح پایین قرار گرفت. بنابراین، فقط با شناسایی 10 میلیارد ريال زیان خالص، 6 میلیارد ريال زیان انباشته ثبت شد.

سودآوری «حتوکا» از سال 93 وارد کانال نزولی شد و سال به سال از رقم سود خالص تحقق یافته کاسته شد و در سال 97 در ادامه این روند، به زیر خط سودسازی سقوط کرد و به جمع شرکتهای زیان‎ده پیوست.

داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال

البته باید عنوان کرد که در سال 96 نیز به کمک ساير درآمدهاي غيرعملياتي در منطقه سود ایستاد. موردی که در سال 97 چندان حضور پرشوری نداشت.

یکی از نقاط ضعف «حتوکا» این است که محلهای درآمدی محدودی دارد؛ بخش عمدهاي از درآمد ارائه خدمات از درگاه شرکتهاي «فولاد مبارکه» و «فولاد هرمزگان» تأمین میشود. عدم تنوع مشتریان عمده موجب افزایش قدرت چانه‎زنی مشتریان و فشار برای کاهش قیمتهای پیشنهادی در قراردادها میشود. بنابراین، در کنار توسعه بازارهای خود باید به فکر توسعه خدمات نیز باشد تا بهتر بتواند در زمینههای گوناگون فعالیت کند.

این شرکت مالک 80 درصد «کشتيرانی توکا موج هرمزگان» است که در شرف انحلال قرار دارد. علاوه بر 19 میلیارد ريال مانده مطالبات از این زیرمجموعه، پس از انحلال، سود نسبتا مناسبی از محل فروش داراییها میتواند عاید «حتوکا» شود.

به طور کلی میتوان این چنین گفت که «حتوکا» بیش از همه نیاز به جذب مشتریان جدید دارد تا بهتر و کاراتر بتواند فعالیت کند و از سیطره «فولاد مبارکه» خارج شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
باسلام حتوکا داراییهای زیادی داره که موجب تقویت شرکت میشود و حتی دارای پروانه فعالیت کشوری میباشد که بسیار برای یک شرکت حمل ونقلی مهمه ضمن اینکه سهام قابل توجهی از توکاریل را داراست انتظار میرود آینده بسیار درخشانی داشته باشد البته زیان سال 97 مربوط به بدهی مالیاتی سالهای قبل بوده که ذخیره درحسابها نداشته موفق باشید
J.r
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
دربازار بورس همچین سهمی فعلا وجود نداره حتوکا تک هست کدوم نمادی راداریم که ب اندازه شناوری سهمش سهام یه شرکت دیگه راداشته باشه حالا زیرمجموعه های دیگه هیچ من فقط درصدتابلو رامیگم حتوکا ۳۳۰میلیون سهم داره درعوض۱۲۹میلیون سهام توریل را داره ب اندازه شناوری خودش ۵۰درصد سهام شرکت بالاتر ازخودش راداره این نماد طلاست طلا ارزش بازار امروز حتوکا هزارمیلیارد هست امافقط۴۰۰میلیارد سهم توریل را دارد شرکتهای دیگه زیرمجموعه هیچ..حالا حساب کنید دیگه همچین چیزی هست توبازار نماد ب این کوچکی اندازه شناوریش سهام شرکته دیگه راداشته باشه..حالاهدف توریل۷ هزارتومن هست حساب کن توریل ۷تومن بشه حتوکا نمیشه براش قیمت پیش بینی کرد...کسی که حتوکا راداره سهام ۳شرکت راداره حتوکا توریل راداره توریل حاسا راداره چ طلایی