بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
ایجاد هایپرمارکت تخصصی فولاد یکی از مهم ترین راهکارها برای باز کردن گره های بر سر تولید فولاد است که می تواند ما را به افق تولید ۵۵ میلیون تن نزدیک کند.
کد خبر : ۱۹۱۲۵۸
به گزارش بورس نیوز ، بررسی روند صادرات در کشور از سال ۹۰ به بعد نشان می دهد ما در بخش بندی و برندینگ محصولاتمان هم در داخل و هم خارج از کشور با یک شکاف جدی مواجه ایم و این شکاف به مرور عمیق تر هم شده است. از اینرو این شرکت اقدام به برنامه ریزی ایجاد یک هایپرمارکت تخصصی فولاد برای نخستین بار در ایران به نام صنعت ورق آرین پاژ کرده تا در کنار تولید، از تخصص خود در حوزه مارکتینگ، برندینگ و شناخت دقیق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخل و خارج از مرزها استفاده نماید و آنها را به یکدیگر پیوند دهد. البته این اتفاق در سایر کشورها نیز وجود دارد و صادرات عملا" از طریق شرکت هایی که مبنای علمی،فنی و تجارت مابین رشته ای داشته و از دانش بومی برخوردارند و هم از تولید و هم بازار  بین المللی سررشته دارند صورت می گیرد.
موضوع را اینگونه می توان جمع بندی کرد که راهکار صنعت فولاد ما در وهله اول توام با آمایش صحیح تمامی بخشهای زنجیره استخراج،تولید تا مصرف فولاد و در نظر گرفتن سرانه مصرف واقعی با  شناخت صحیح فرصت ها و تهدیدات آن و در وهله بعد شناخت نیازها و توانمندی ها و استفاده درست از این اطلاعات با یک نگاه سیستمی و جامع و به دور از تصمیمات یک سویه و متعصبانه با تشریک مساعی و سینرژی بیشتر در این شرایط تحریمها و جنگ تحمیلی اقتصادی گام برداریم.
یکی از راهکارهای ما  پیشنهاد تغییر رویکرد صنعت_ورق_آرین_پاژ و نگاه سهامداران، همکاران و مسئولین دولتی بود به گونه ای که هم اکنون در کنار تولید، و تامین نیاز ورقهای فولادی کیفی در کشور و ایجاد دانش بومی در راستای تحقق اهداف کلان افق 1404 فولاد کشور و برنامه های صادرات محور اقدام به تعریف، تکمیل و اجرای  طرح هایپر مارکت تخصصی فولاد گردید. 

محمدمهدی یارجانلی مدیرعامل شرکت آرین پاژ معتقد است: ایجاد هایپرمارکت تخصصی فولاد یکی از مهم ترین راهکارها برای باز کردن گره های بر سر تولید فولاد است که می تواند ما را به افق تولید ۵۵ میلیون تن نزدیک کند.
یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده از سوی این فعال صنعت فولادی  برای بهبود وضعیت صادرات فولاد کشور، فعالیت وزارت امور خارجه در حوزه مذاکرات بین المللی است. مسئولان وزارت امور خارجه باید در هر مذاکره ای که با سایر  کشورها، این موضوع را مطرح کنند که آیا محصولات ایران در کشور مورد نظر به فروش می رسد؟ باید مذاکرات با هدف به تحقق رسیدن این فروش بوده و به گونه ای صورت گیرد که بازارهای هدف جدید در کشورهای مورد نظر برای محصولات کشورمان ایجاد شود. در این بین باید علاوه بر موارد یاد شده این موضوع را نیز در نظر گرفت که شرکت های خصوصی را از خود جدا ندانسته و برای رشد و تعالی این شرکت ها و کلیه محصولات برند ایران در بازار خارجی تلاش کنند. این یک وظیفه برای تمام دولت هایی است که بر سر کار می آیند.
به نظر یارجانلی؛ این یکی از وظایف اصلی هر دولت است که در راستای رشد تولید و درآمد ناخالص ملی، برای صادرات محصولات خود و یافتن بازارهای خارجی به شدت تلاش کند. این حقیقت تلخ همیشه همراه تولید کنندگان و صادرکنندگان بوده که اگر سهمی را نتوانند در بازارهای خارجی از آن خود کنند،  رقبا به هر طریق ممکن آن سهم از بازار ما را کاهش می دهند.
وی با اعلام نگرانی از پیامدهای ناشی از جلوگیری صادرات فولاد، نحوه تامین مالی برای بهبود محیط کسب و کار و رسیدن به اهداف بالای تولید را مورد تاکید قرار داد.

مدیرعامل صنعت ورق آرین پاژ اظهار داشت: برای این مورد باید ساختارهای مالی متفاوتی تعریف شود تا هر بخش بسته به نیاز خود آن را انتخاب کند. در این بین می توان از تجربیات سایر کشورها در سطح جهانی بهره برد. راهکارهای تامین مالی که در آن شرکت ها با گردش مالی آسان و برخورداری از  امنیت بالای سرمایه گذاری، بتوانند به درستی نیازها و گردش مالی خود را تامین کنند.
یارجانلی معتقد است که با اصلاح ساختارها و توسعه ابزارهای مالی و بهبود قوانین مالی می توان در این حوزه نیز شرکت ها و بنگاههای اقتصادی را یاری داد. در این بین همچنین با ایجاد راهکارهای مالی جدید می توان بر بیمارهای اقتصادی از جمله رکود غلبه کرد. از این رو یکی از بهترین راهکارها و ابزارها  برای تامین مالی مناسب، بورس است. وی امیدوار است بخشی از صادرات محصولات فولادی از طریق بورس انجام شود. بر این اساس یکی از پیشنهادات وی ایجاد راهکارهایی برای عملی شدن صادرات از طریق بورس است.
وی یاد آورشد: اگرچه هم اکنون بورس کالا در این بخش اقدامات مفیدی را انجام داده است اما همچنان مشکلاتی نیز در این بین وجود دارد که باید با همدلی و هم اندیشی برطرف شود.
به نظر این فعال بخش فولادی، یکی از مهم ترین موانع بر سر راه صادرات فولاد، نداشتن سرمایه در گردش کافی شرکت های تولیدی وصادرکنندگان است به گفته وی، با وجود سرمایه مکفی قطعا” موثرتر می توان هم به تولید پرداخت و هم انتظار افزایش صادرات داشت.

وی در پاسخ به این سوال که به چه میزان یک شرکت تولیدی برای تامین سرمایه در گردش مناسب می تواند محصول پیش فروش کند؟ گفت: یک شرکت تولیدی قطعا نمی تواند با افزایش تعهدات طولانی مدت به فعالیت خود ادامه دهد. ایجاد ساز و کارهای مناسب مالی از یک سو و حمایت دولتمردان از سویی دیگر  می تواند تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری واحدهای تولیدی به خصوص بخش فولاد داشته باشد.
یارجانلی پیشنهادی نیز در خصوص فائق آمدن بر شرایط کنونی داشت. به عقیده وی؛ در حال حاضر باید این موضوع را در نظر گرفت که اگر وارداتی به کشور انجام می شود همگی در هر جایگاهی همت کنیم تا حتما در برابر آن کالایی از کشور صادر شود و  به این ترتیب ضمن جلوگیری خروج ارز از کشور، به قدرت صادراتی تولیدکنندگان افزوده می شود. به عنوان مثال می توان  با حمایت دولت و تلاش بنگاه های اقتصادی کشور در این حوزه فولاد را به دنیا فروخت و در ازای آن نیازهای وارداتی را تامین کرد.
به گفته یارجانلی؛ برنامه شرکت آرین پاژ در افق ۱۰ ساله خود ورود به بازار سرمایه و تامین مالی از طریق آنست. همچنین یکی دیگر از اولویت  های اصلی این شرکت بحث عرضه در بورس کالا است. اما باید حضور در بورس برای تولیدکنندگان و متقاضیان منطقی و جذاب باشد تا دادوستدها در این بازار رونق یابد. اما نباید صرفا بورس تنها به درگاهی برای فروش محصولات تبدیل شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

قهر خریداران با بازار سرمایه / نفتی‌ها ارزنده می‌شوند ‏

خبر بسیار خوب برای بورس و اقتصاد ایران از پاستور رسید؛

واگذاری سهم دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی/ 16 شرکت از حیاط‌خلوت دولت می‌آید

انجمن تولیدکنندگان فولاد ابلاغ کرد:

توقف دستور وزارت صمت به گمرک، تا اطلاع ثانوی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهترین گزینه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
سلام بورس نیوز لطفا یه گزارش هم از شرکتهای گروه نیرو گاهی تهیه کنید که در حال حاضر بهترین گزینه برای سرمایه گذاری هستنند تنها گروهی است که هیچ ارتباطی به تحریم ها ندارد و اکثر سهامهای گروهش هم رشدی نکردن خیلی وقت هم هست که افزایش قیمت برق نداشتیم به طوری که صحبت هاش هست که قیمت خرید برق از 70 تومان به 250 تومان برسه گل سر سبد این گروه هم بمپنا است که از سال 92 که به بورس اومده هیچ رشدی نداشته افزایش سرمایه هم نداشته در حال حاضر هم هر سهم بالای 800 تومان سود انباشته داره و یه طرح افرایش تولید هم داره که دیگه اخراشه که تمام بشه و با این افزایش تولید 50 درصد تولید شرکت رشد میکنه این همه پتانسیل و سهم جا مونده از رشدهای بازار و یه نکته طلایی دیگه هم اینکه بدهی ارزی خود هم که بابت ساخت نیروگاه بوده را برج 7 پارسال تسویه کرد و به راحتی این پتانسیل هم داره که از سود انباشته بالای800 درصد افزایش سرمایه بده یا اینکه این سود را در مجمع تقسیم کنه سهامدار عمدش و نزدیک 90 در صدیشم گروه مپنا است که اینم خودش یه پتانسیل دیگه است