بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
فعال صنعت پلاستیک و نایلون در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

اضلاع یک ناهماهنگی در خون فرآورده‌های پلیمری / رقص صنایع پایین‌دستی به ساز پتروشیمی‌ها!

خام‌فروشی، صادرات، انحصار و فقدان تیم ملی صنعت از مشکلات عمده بازار صنایع هستند و ضربه اصلی ناشی از این مشکلات را هم در ابتدا صنایع پایین‌دستی می‌خورند.
کد خبر : ۱۹۱۲۷۸

سید رحیم مقیمی اصل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، به مشکلات معاملات فعالان صنایع پایین‌دستی اشاره و اظهار کرد: انحصار یک محصول برای شرکت‌های دولتی بزرگترین مشکلی است که برای صنایعی مانند پلاستیک و نایلون خطرآفرین است.

مقیمی اصل در توضیح بیشتر این مساله، تشریح کرد: در شرایطی که شرکت‌های بزرگ پتروشیمی از دولت امتیازات و یارانه‌هایی دریافت می‌کنند موظف هستند به همان اندازه هم محصولات خود را به بازار، آن هم با قیمت ارزان عرضه کنند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این فعال صنایع پایین‌دستی در ادامه به اقدامی که به تازگی از سوی دادستانی تهران انجام شد اشاره کرد و افزود: آقای جعفری دولت‌آبادی در اقدامی برخی از مدیران پتروشیمی را هم مجرم اعلام کرد اما باز هم مشکل به طور اساسی حل و فصل نشده است.

وی گفت: همچنین در حال حاضر بسیاری از صنایع پایین‌دستی با بحران جدی تعدیل نیرو مواجه بوده و مسائلی مانند مطالبات دولت، بیمه و دارایی هم مزید بر علت شده و شرایط نقدینگی هم در خطر است.

مقیمی اصل با یادآوری ساخت و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در چند سال قبل، خاطرنشان کرد: آن زمان اعلام کردیم که نیاز به این مقدار از شهرک صنعتی نداریم اما آنها ایجاد شدند و هم‌اکنون بسیاری از آنها با برخورداری از سرمایه بالای ماشین‌های تولیدی و امکانات و مصالح صرف شده، در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار دارند و بهتر است که دولت به فکر تقویت این شهرک‌ها و احیای آنها برای کمک به چرخه تولید و هماهنگی آن با میزان تقاضا باشد.

رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون در ادامه اظهارات خود مشکل بعدی را خام‌فروشی عنوان و اظهار کرد: الان بسیاری از شرکت‌ها به جای صادرات تولید، به صادرات خام‌فروشی می‌پردازند و این مانند سمی برای اقتصاد کشور بوده و از قاچاق کالا هم زیان‌آورتر است.

وی همچنین به مساله دیگری به نام فقدان تیم صنعت اشاره کرد و گفت: در اکثر نقاط دنیا همانگونه که برای تیم‌های ورزشی خود یک تیم ملی دارند، برای صنایع هم تیم واحدی دارند که می‌تواند مشکلات را مرتفع کند. اگر ما در کشورمان یک تیم صنعت داشته باشیم و از هر واحد نماینده‌ای در آن حضور داشته و مربی آن هم از وزارت صمت باشد، می‌توان شاهد اتفاق مثبتی در بهبود وضعیت بازار بود.

مقیمی اصل در پایان اظهارات خود مشکل عمده دیگری که بازار را تهدید می‌کند را تمرکز بر صادرات دانست و افزود: بر تمام فعالان حوزه صنایع مسلم است که بازار داخلی در اولویت بوده و بعد از تامین بازار داخل، امر صادرات می‌تواند صورت بگیرد و آن هم با نظارت دولت و نهادهایی مانند بورس کالا امکان‌پذیر خواهد بود اما این اتفاق در شرایط فعلی روند معکوس داشته و صادرات در اولویت برخی از بخش‌های بالادستی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه موفق ذرت و جو در بورس‌کالا مشروط به قیمت‌گذاری شناور

عضو هیأت مدیره شرکت ارزیابان خسارت ایرانیان پوشش:‏

ارزیابان خسارات آماده عام شدن / ارزیابی مستقل بیمه‌های بازرگانی

دو پتروشیمی توافق کردند؛

آتش‌بس بین «مبین» و «زاگرس»

ارسال نظر