بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کارشناس صنعت پالایشی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بررسی طرح تنفس خوراک پالایشگاه‌ها/ پتروپالایشی‌ها در تفکر تبدیل به بازار طلا

اجرای یک پروژه در حوزه پالایشی و پتروپالایشی، هم چندین سال به طول می انجامد و هم مستلزم صرف هزینه بسیار است. هزینه خوراک جزو هزینه هایی نهایی است که پس از بهره برداری از واحدهای تولیدی به سرمایه گذار تحمیل می شود.
کد خبر : ۱۹۱۳۹۷
بررسی طرح تنفس خوراک پالایشگاه‌ها/ پتروپالایشی‌ها در تفکر تبدیل به بازار طلا
به گزارش بورس نیوز ، روز گذشته علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: « با توجه به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی و حضور نیروی متخصص کافی در داخل، در صورت برنامه‌ریزی مناسب می­‌توان با سرمایه انسانی قابل توجه در آینده نزدیک یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا در حوزه صنایع پالایشی شویم.»
وی با اشاره به طرح مجلس برای ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های بزرگ گفت: «در این طرح مقرر شده برای یک یا دو سال تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌­ها داده شود. این کار، طرح مذبور را حتی از بازار سکه، خودرو، ارز و مسکن هم جذاب‌­تر می­‌کند و شعار رونق تولید ملی محقق خواهد شد. با این کار تحول بزرگی در اقتصاد ایجاد می­‌شود. هم تحریم‌های نفتی بی‌اثر می‌شود و هم نقدینگی به حوزه تولید ارزش افزوده هدایت خواهد شد. نتیجه دیگر اجرای این طرح، ایجاد اشتغال است. طرح مذکور طبق ماده آیین‌­نامه داخلی مجلس این هفته در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

ناصر تنگستانی کارشناس صنعت پالایشی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر اجرای این طرح بر سودآوری پالایشی ها بیان کرد: هنوز جزییات این طرح مشخص نیست؛ اما در گذشته پیشنهاد شده بود به منظور حمایت از واحدهای تازه تاسیس، هزینه خوراک با یک دوره تنفس از آنها دریافت شود که البته این پیشنهاد هرگز عملی نشد. 

وی افزود: قاعدتا این طرح باید مربوط به پروژه های تازه تاسیس باشد. چرا که هزینه خوراک پالایشگاه های در حال تولید، رقم قابل توجهی است و با وضعیت بودجه کنونی دولت و کاهش درآمد فروش نفت، صرف چنین هزینه ای از سوی دولتی منطقی نخواهد بود. 

تنگستانی تصریح کرد: تنفس در پرداخت هزینه های خوراک اقدام موثری در ترغیب به سرمایه گذاری در حوزه پالایشگاهی بوده و اجرای پروژه های جدید در این صنعت را جذاب تر می کند؛ ولی این اقدام به تنهایی برای رونق تولید کافی نیست. در نظر داشته باشید که اجرای یک پروژه در حوزه پالایشی و پتروپالایشی، هم چندین سال به طول می انجامد و هم مستلزم صرف هزینه بسیار است. هزینه خوراک جزو هزینه هایی نهایی است که پس از بهره برداری از واحدهای تولیدی به سرمایه گذار تحمیل می شود. بنابراین تنفس در پرداخت نرخ خوراک به تنهایی سبب جذب سرمایه گذاری در این حوزه نخواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر