بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

حرکت جریان‌نقدینگی از صنایع صادرات‌محور به سمت صنایع‌مصرفی

معاملات تحت تاثیر دو فاکتور طمع و ترس قرار دارد و مرز باریک صف های خرید تا صف های فروش هم به دلیل همین ترس و طمع شکل می گیرد.
کد خبر : ۱۹۱۴۲۸
حرکت جریان نقدینگی از صنایع صادرات‌محور به سمت صنایع مصرفی

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزهای رفتارهای منطقی از خود نشان نمی‌دهد و بیشتر مانند فرزند بیش‌فعال اقتصاد شده که رفتار منطقی را نه در دوره صعود و نه در دوره نزول از خود نشان نمی‌دهد. بعد از چند هفته حرکت با آخرین سرعت، اهالی تالار شیشه ای ناگهان دنده عوض کردند و با همان سرعت به عقب برگشتند. این جماعت افراطی که این روزها عادت به صف نشینی کرده اند، روز گذشته، باز از صف های فروش به صف های خرید کوچ کردند و باید دید حرکت بعدی شان چه خواهد بود.

محمد هادی بحرالعلوم کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: اگر اتفاقات غیر منتظره سیاسی رخ ندهد، شاخص کل در موجی از جنس موج ۵ الیوت بوده و با توجه به اهداف این موج، روند بازار صعودی خواهد بود. ولی به نظر می رسد رشد سهم ها پس از این در گرو اخبار اثرگذاری همچون افزایش نرخ فروش محصولات یا تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود. 

این فعال بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی وضعیت شرکت های صادرات محور گفت: درآمد شرکت ها هم بستگی به حجم فروش و هم بستگی به نرخ فروش دارد. افزایش نرخ ارز، درآمد فروش شرکت ها را افزایش خواهد داد؛ مشروط بر اینکه حجم فروش دستخوش کاهش نشود. به هر حال در شرایط تحریم ها، صادرات با مشکلاتی مواجه شده و احتمالا بعضی شرکت ها ناچار به ارائه تخفیفاتی برای حفظ بازار خود خواهند شد. این تخفیف ها، سود حاصل از افزایش نرخ محصولات را تا حدی خنثی می کند. 

وی افزود: اگر تا کنون ارزش گذاری مبتنی بر درآمدهای ارزی مهمترین ملاک سرمایه گذاری در بازار بود، از این نقطه به بعد احتمالا کم کم باید شاهد تغییر مسیر نقدینگی به سمت صنایعی که اخبار اثرگذار دارند (همچون خودرو و سیمان)؛ و نیز شرکت هایی که بازار فروش داخلی دارند (همچون صنایع غذایی و مصرفی)؛ و یا صنایعی که تحریم ها و افزایش نرخ ارز سبب کاهش واردات محصولات خارجی مشابه و رقیب محصولات آنها شده (همچون صنعت تولید لوازم خانگی)، بود.

بحرالعلوم در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: بهتر است سهامداران از ترس و طمع در معاملات خود اجتناب ورزند. معاملات تحت تاثیر دو فاکتور طمع و ترس قرار دارد و مرز باریک صف های خرید تا صف های فروش هم به دلیل همین ترس و طمع شکل می گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر